1 Metodika IX. Vědecké psaní - pro pokročilé II. Zábrany a výmluvy… Úkoly 5.10. 1. Přečíst si tři úryvky z knížek: Helen Sword (building the base), Robert Boyce (Why Professors don‘t write) a Paul J. Silva (Specious barriers to writing a lot) - s čím souhlasíte, co je vám cizí? - co děláte jinak? 2. Zamyslete se nad vaším nejhorším zážitkem s vědeckým psaním 3. Proveďte malou rešerši na téma: vědecké psaní na českých vysokých školách/v rámci akademického kurikula (prezentace ca. 5 min) Úkoly 5.10. 1. Přečíst si tři úryvky z knížek: Helen Sword (building the base), Robert Boyce (Why Professors don‘t write) a Paul J. Silva (Specious barriers to writing a lot) - s čím souhlasíte, co je vám cizí? - co děláte jinak? 2. Zamyslete se nad vaším nejhorším zážitkem s vědeckým psaním 3. Proveďte malou rešerši na téma: vědecké psaní na českých vysokých školách/v rámci akademického kurikula (prezentace ca. 5 min) 3. Proveďte malou rešerši na téma: vědecké psaní na českých vysokých školách/v rámci akademického kurikula (prezentace ca. 5 min) ? Úkoly 5.10. 1. Přečíst si tři úryvky z knížek: Helen Sword (building the base), Robert Boyce (Why Professors don‘t write) a Paul J. Silva (Specious barriers to writing a lot) - s čím souhlasíte, co je vám cizí? - co děláte jinak? 2. Zamyslete se nad vaším nejhorším zážitkem s vědeckým psaním 3. Proveďte malou rešerši na téma: vědecké psaní na českých vysokých školách/v rámci akademického kurikula (prezentace ca. 5 min) 6 Robert Boice - psycholog (Studium: Michigan State University) - Specializace: metody k zlepšení kvality a kvantity akademického psaní Paul J. Silvia - psycholog (university of North Carolina) - Specializace: psychologie kreativity a tvůrčích procesů Helen Sword - literární vědkyně (Anglická literatura, Princeton) - specializace: vysokoškolská výuka a bádání, techniky vědeckého psaní, otázky stylu Tři přístupy k vědeckému psaní… 7 Nejdůležitější poznatky I. Důvody proč nepíšeme Cenzura Strach ze selhání Perfekcionismus Špatná raná zkušenost Psychické zdraví osobnost Pracovní zvyky a postoje (gender) Pracovní zvyky a a vytíženost Robert Boice: 8 Nejdůležitější poznatky II. Helen Sword: Jak vnímáme vlastní psaní? A: moje schopnosti Jako vědecké autorky/autora? B: píšu pravidelně, každý den? C: Mluvím pravidelně o své práci s kamarády, kolegy? D: Jaké pocity ve mně Vyvolává mé akademické psaní? 9 Nejdůležitější poznatky III. Paul J. Silva: Co nám brání ve psaní? „Nemám čas, nemohu si najít Dostatečně velké časové bloky na psaní“ Populární výmluvy „Ještě nemám dostatečně materiálu, musím problém ještě analyticky prohloubit“ „Potřebují lepší počítač, židli, stůl, pracovnu“ „Čekám na inspiraci, mohu psát pouze, když mám tu správnou náladu“ „Musím si nejdříve vyřídit všechny maličkosti, co mě tu zrovna blokují Pak budu mít čistou hlavu na psaní…“ 10 Pomůcky: Vědecký deníček: Notes k zapisování dojmů a nápadů v nepravidelných časových odstupech - Hlavní vědecké otázky - Dojmy a nápady k literatuře a pramenům - Autoři - Poznámky v novinách - Recenze - Nápady z přednášek - Odkazy v poznámkách pod čarou - Citace, obrázky, filmové scénky, schémata - Interdisciplinární souvislosti - Data a obsahy zajímavých konferencí - Rozčlenění deníčku do jednotlivých kapitol a kategorií volný přístup k materií organizovaný přístup „bullet journal“ - Volné textové pasáže, které dokumentují vlastní zamyšlení nad jednotlivými prvky deníčku Vědecká část: nápady, myšlenky, vědecké otázky, literatura, recenze, volné textové části Organizační část; konference, zkouškové termíny, termíny odevzdání článků, datum dosažení středních cílů práce (úvod, kapitoly atd.) Evaluační část; co se mi povedlo? Co e a proč? Reflexe nad dalším postupem.. Úkoly 12.10. 1.Představte styl vlastní vědecké práce (prezentace, max 5. min.) - Postup: Jak začínáte, jak pokračujete, co děláte na konec? - pomůcky při organizaci práce? - kdy začínáte psát? 2. 30 Min psaní denně – založte vědecký deník 3. četba, Kap.: The care and feeding of writing schedules (Paul J. Silva) 12 Kroužek pro Agrafiky pátek, knihovna PVH, 9:00-12:00 Pravidelné setkání ke koncertovanému psaní …bez internetu, bez telefonu, bez jídla 13