1 Metodika IX. Vědecké psaní - pro pokročilé IV. Struktury a postupy Úkoly 19./26.10. 1.Dr. Alexandra Kaar (IMAFO, Rakouská akademie věd, Vídeň) Osobní zkušenosti se psaním vědecké knížky (disertace) 2. ‚30 Min psaní denně‘: přípravy k pravidelnému vědeckému psaní - zjistěte, jaký jste typ (slavík/sova), jak vypadá vaše týdenní náplň, udělejte si rozvrh (Excel atd., kdy mohu psát, kdyto nejde) - Pokuste se rozvrh dodržovat - Dokumentujte vývoj ve vašem vědeckém deníčku (26.10. krátká prezentace vašich zkušeností, prezentace rozvrhu) 3. četba, Joan Bolker, Writing your Dissertation in 15 Min a day, Str. 3-18, 32-48. Úkoly 19./26.10. 1.Dr. Alexandra Kaar (IMAFO, Rakouská akademie věd, Vídeň) Osobní zkušenosti se psaním vědecké knížky (disertace) 2. ‚30 Min psaní denně‘: přípravy k pravidelnému vědeckému psaní - zjistěte, jaký jste typ (slavík/sova), jak vypadá vaše týdenní náplň, udělejte si rozvrh (Excel atd., kdy mohu psát, kdyto nejde) - Pokuste se rozvrh dodržovat - Dokumentujte vývoj ve vašem vědeckém deníčku (26.10. krátká prezentace vašich zkušeností, prezentace rozvrhu) 3. četba, Joan Bolker, Writing your Dissertation in 15 Min a day, Str. 3-18, 32-48. rozvrh jedné sovy… Technikálie: vstávání/snídaně/oběd/večeře Administrace: maily/konzultace/uřadování Příprava výuky Výuka Psaní/čtení domácnost sport Volní čas, přátelé Idealtyp! Úkoly 19./26.10. 1.Dr. Alexandra Kaar (IMAFO, Rakouská akademie věd, Vídeň) Osobní zkušenosti se psaním vědecké knížky (disertace) 3. četba, Joan Bolker, Writing your Dissertation in 15 Min a day, Str. 3-18, 32-48. 2. ‚30 Min psaní denně‘: přípravy k pravidelnému vědeckému psaní - zjistěte, jaký jste typ (slavík/sova), jak vypadá vaše týdenní náplň, udělejte si rozvrh (Excel atd., kdy mohu psát, kdyto nejde) - Pokuste se rozvrh dodržovat - Dokumentujte vývoj ve vašem vědeckém deníčku (26.10. krátká prezentace vašich zkušeností, prezentace rozvrhu) 1. Orientace - nápad/y - Omezit téma a prohloubit ho - První přehled přes literaturu a prameny - První náčrt práce (obsah, dílčí otázky, exposé) 2. Rešerše - Analýza pramenů - Analýza literatury 3. Struktura - Strukturovat materiál - Naformulovat hypotézy - Návrh osnovy (které argumenty, jak? Kdy? Kde?) Struktury a postupy… příprava vědeckých textů First you make a mess then you clean it up Struktury a postupy… 1. Orientace příprava vědeckých textů - Jak si najít téma pro vědeckou práci? (Téma si vás najde, ne vy téma) 2. Rešerše a prohloubení - Analýza pramenů a literatury - Hra z materiálem a s perspektivami (v deníčku) - Zamyslet se nad materiálem, pohrát si s nim (v deníčku nebo jinde; každopádně písemně) 3. Začít psát - Důvěřovat vlastnímu vědeckému instinktu! - Psát chaoticky, ale psát (systém bábovička z písku) - Přemoct strach ze psaní (perfekcionismus) - psát asociativně - nastavit si dosažitelné cíle - odměňovat se za jejích dosažení - pište, i když se na to necítíte – tedy každý den! First you make a mess then you clean it up Struktury a postupy… příprava vědeckých textů Psaní je návyková droga, staňte se šťastným feťákem! 10 min. denně 1. krok: Volné, asociativní psaní 2. krok: asociativní psaní o jednom konkrétním námětu 3. krok: stanovit denní cíl - Doby, kdy budu psát - Budu psát tak dlouho, až budu mít shromážděno několik dobrých nápadů - Denně napíšu jednu až tři stránky Write first Udělejte ze psaní prioritu! Pomůcky II. příprava vědeckých textů ‚Mind mapping‘ neboli ‚clustry‘ 1. Vybrat si pojem, dát ho doprostřed stránky a sepsat kolem něho všechny pojmy, které vás ve volné asociaci napadnou čtení Čtení a nové médie motivace Dějiny čtení Volný čas Učit se číst Kde se čte? informace psaní škola knihovna postel filmy scénáře podcasty komiksy identita koníček vědomosti tisk Literární spolky Knížky o módě předčítání Pomůcky II. příprava vědeckých textů ‚Mind mapping‘ neboli ‚clustry‘ 2. Vybrat si těžiště a specifikovat ho dalšími pojmy čtení Čtení a nové médie motivace filmy scénáře podcasty komiksy identita koníček vědomosti vzděláni zábava odpočinek Rozšiřování obzoru počítač Obrázková knížka Pomůcky II. příprava vědeckých textů ‚Mind mapping‘ neboli ‚clustry‘ 3. Najít průnik mezi pojmy: čtení Čtení a nové médie motivace filmy scénáře podcasty komiksy identita koníček vědomosti vzděláni zábava odpočinek Rozšiřování obzoru počítač Obrázková knížka - Co propojuje čtení jako koníček se čtením pro rozšiřovaní obzoru? - Co propojuje koncept identity s tématikou čtení pro odpočinek? - Jak se dá propojit představa vytváření identity čtením se vzděláním? 4. Zformulovat otázky! Úkoly 2.11. 1.Popsat (max. půl až ¾ stránky), co je cílem vaší práce a proč si jí musíme nutně přečíst - Poslat mi stránku (*.doc, s vaším jménem atd.) do 31.10. 3. 30 Min. denního psaní 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 3-31 2. Vyrobit si Mind Map na pojem/koncept, který vám ve vaší práci překáží, prezentace v rámci příštího zasedání