1 Metodika IX. Vědecké psaní - pro pokročilé VII. Jak začít? Úkoly 16.11. 1.Propojit uvolňovací text (povídku) s PR-textem v začátek úvodu, též na ½ až 1 stránce (poslat do 14.11.) 3. 30 Min. denního psaní 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 35-62 2. „úvod do úvodu“: Četba tří anonymizovaných úryvků a porovnaní jejich stylu: Co se nejvíce povedlo? Kdo jí napsal? - Kterou práci by jste si nejraději přečetli? Úkoly 16.11. 1.Propojit uvolňovací text (povídku) s PR-textem v začátek úvodu, též na ½ až 1 stránce (poslat do 14.11.) 3. 30 Min. denního psaní 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 35-62 2. „úvod do úvodu“: Četba tří anonymizovaných úryvků a porovnaní jejich stylu: Co se nejvíce povedlo? Kdo jí napsal? - Kterou práci by jste si nejraději přečetli? - Chytlavé tituly, mezititulky - Anekdoty psané v ichformě (humanizace autora) Elegantní akademický styl Charakteristiky ‚dobrých textů‘ - Hodně příkladů (pomoc při vysvětlení abstraktních konceptů) - Chytlavé první odstavce (zajímavá povídka, vyzývavá otázka, rozbor problému atd.) - Aktivní, energická slovesa, terminologická šetrnost - Ilustrace a obrázky (ne pouze tabulky atd.) - Začlenění interdisciplinárních otázek - Humor :o) Jak na nás působí texty? Autor provádí čtenáře textem čtenář text autor argumentace Jazyková struktura výstižnost Není pouze spolupracovníkem text se ho pokouší vytvářet/ poučovat/vést: čtenář poslouchá autorův hlas vědecký text pracuje se znalostmi čtenáře 2. „úvod do úvodu“: Četba tří anonymizovaných úryvků a porovnaní jejich stylu: Co se nejvíce povedlo? Kdo jí napsal? - Kterou práci by jste si nejraději přečetli? Úvod do úvodu 1. Příklad ‚úvod do disertace‘ Dílčí otázka/y dědkologie metoda prameny text Struktura práce fabule syžet diskurz Vypravěčská strategie, Způsob sdělení (s jakého východiska Oslovujeme čtenáře? Jak chceme aby text pochopil?) pro historika: možnost zařazení do Nadřazené vědecké diskuze Námět, látka, téma Uspořádání tematických složek (postavy, vypravěč, prostředí) Důraz muže být položen na jednu Či vícero složek Příhoda, která se vypráví, Dějový půdorys který se vypráví Pomocí retrospekce, prospekce… Jak na nás působí texty? Jasnost, koherence textu, stručnost Vykládat příběh! Jak sdělit čtenářovi, proč o něčem chcete psát? 2. Příklady beletrie Délka vět a styl - Převažuji dlouhé nebo krátké věty? - Má text rytmus? (tedy: hra s dlouhými a krátkými větami) - Jakou funkci mají věty? Tázací věta? Věta zvolací? Věta oznamovací? Věta vyzývací? Jasnost, koherence textu, stručnost Náhled do stylu a syntaxe Význam jednotlivých prvků věty - Jakým způsobem zachází autor s podstatnými jmény? V jakém kontextu je používá? - Používá metafory? - Jak zachází s terminologií? - Obsahuje text Přímou řeč? Pasivní konstrukce? - Obsahuje citace? Osobní stanoviska? - Jakým způsobem nás autor provádí ‚dějstvím‘? - Je patrné, co nám vlastně chce říct? Jak na nás působí texty? Syntaxe - Skladba vět a jejích význam Konkretizují představy, vyjadřují ideje (specifická terminologie) Adjektivum Přídavné jméno Kvalita výpovědi (deskriptivní, posesivní, eponymní atd.) Podstatná jména Označují dění a neměnné situace (aktivní, pasivní slovesa) slovesa Vytvářejí souvislost mezi jednotlivými částmi věty (vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností) Adverbium příslovce Zájmena přivlastňovací Přítomnost autora, mocenské vztahy, hierarchie (já, ty, moje tvoje..) Formalizmy, Pomáhají určit hodnotu textu zkratky Jasnost, koherence textu, stručnost Náhled do syntaxe Jak na nás působí texty? Syntaxe - Skladba vět a jejích význam Úkoly 16.11. 1.Propojit uvolňovací text (povídku) s PR-textem v začátek úvodu, též na ½ až 1 stránce (poslat do 14.11.) 3. 30 Min. denního psaní 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 35-62 2. „úvod do úvodu“: Četba tří anonymizovaných úryvků a porovnaní jejich stylu: Co se nejvíce povedlo? Kdo jí napsal? - Kterou práci by jste si nejraději přečetli? Jak na nás působí texty? Pasní v ichformě, humanizace autora Aktivní syntaxe - Začněte anekdotou, povídkou, myšlenkou - Hrajte si s hlasem autora: - představte si následující scénku… - Možná se budete divit, proč takto začínám… - Hrajte si se čtenářem: Představte si různé osoby, které budou vaši práci číst Vykládat příběh! Jak sdělit čtenářovi, proč o něčem chcete psát? - Používejte živá a konkrétní slovesa - Používejte je v propojení s konkrétními subjekty, lidskými bytostmi (Jirásek napsal, Palacký se domníval) - Vysvětlujte abstraktní koncepty s pomocí konkrétních příkladů Několik návrhů… Délka vět - Pokuste se o dobrý rytmus vět (střídání - Důležité výpovědi patří na začátek Zpestření textu - Používejte Ilustrace a obrázky - Nezapomeňte na humor! Úkol (25min) 1.Přečtěte si ‚úvody do úvodu‘ k magisterkám/disertacím - je text napsán poutavě? - které elementy v něm autor využil? - Kde text ztroskotal a proč? 2. Co je pro vás nejlepším textem a proč? Úkoly 23.11. 4. 30 Min. denního psaní 3. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 87-111 1. Proveďte kritiku vylosovaného textu (ruční nebo elektronická korektura) - orientace: str. 10 dnešní prezentace… - Kde se autorovi povedlo vyprávět? Kde jsou nadále problémy? 2. Napište poutavou „dědkologií“ k vaší disertaci/diplomce na ½ až 1 str. (pošlete prosím do: 21.11.)