1 Metodika IX. Vědecké psaní - pro pokročilé IX. Velký obraz Úkoly 30.11. 1.Napište ‚příběh o metodě‘; Které přístupy jste si vypůjčili? Co jste si sami vymysleli a proč? - ½ až 1 stránka (poslat do 29.11.) 3. 30 Min. denního psaní 2. Zapracovat ‚kritiku‘ úvodu do úvodu a dědkologie; propojte obě části dílčí otázkou/otázkami - dejte přečíst někomu, kdo vaše téma nezná, poproste o kritiku :o) - pochopil, o co vám šlo? 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 122-134; 147-172 Úkoly 30.11. 1.Napište ‚příběh o metodě‘; Které přístupy jste si vypůjčili? Co jste si sami vymysleli a proč? - ½ až 1 stránka (poslat do 29.11.) 3. 30 Min. denního psaní 2. Zapracovat ‚kritiku‘ úvodu do úvodu a dědkologie; propojte obě části dílčí otázkou/otázkami - dejte přečíst někomu, kdo vaše téma nezná, poproste o kritiku :o) - pochopil, o co vám šlo? 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 122-134; 147-172 Jak vyprávět poutavě dědkologií? 1. Vyprávět příběh dílčí otázky s pomocí ‚dědků‘ zakomponovat sem slepá místa… 3 východiska: 2. Vyprávět příběh ‚dědků‘ a jejích vztahu k dílčí otázce (chronologicky nebo volně) 3. Pokusit se o kombinaci obou přístupů, tedy ukázat relevanci dílčí otázky s pomocí propojení biografie ‚dědka‘, relevancí otázky a její transformace v čase Literární žánr detektivky Úkoly 30.11. 1.Napište ‚příběh o metodě‘; Které přístupy jste si vypůjčili? Co jste si sami vymysleli a proč? - ½ až 1 stránka (poslat do 29.11.) 3. 30 Min. denního psaní 2. Zapracovat ‚kritiku‘ úvodu do úvodu a dědkologie; propojte obě části dílčí otázkou/otázkami - dejte přečíst někomu, kdo vaše téma nezná, poproste o kritiku :o) - pochopil, o co vám šlo? 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 122-134; 147-172 Struktury vědeckého vyprávění Structural designs text A B Introduction = úvod IMRAD Method = metodika Results = výsledky Analysis = vyhodnocení Discussion = diskuze výsledků Co jsou mé otázky? Kdo se mojí otázkou již zabýval? Moje metoda/y Mé prameny Muj postup O čem píšu? Koherence vyprávění! Úvod do úvodu ‚úvod do disertace‘ Dílčí otázka/y dědkologie metoda prameny Struktura práce Jak propojit jednotlivé elementy? Structural designs Jak upoutám Pozornost čtenáře? Perspektiva: Pro koho to píšu? Začnu od začátku? Uprostřed? Od konce? anekdoty příklady ilustrace Co je na mé otázce nového? Je z ní poznat mé nadšení pro věc? Hierarchie Otázek? Řetězec otázek? Co o mé otázce píšou dědci? O čem píšu? Co vynechávají a proč? Jaké myšlení, představy, zkušenosti Na ně působili? Vykládat příběh otázky s pomocí dědků Vykládat příběh dědků s pomocí otázky Proč se metoda hodí k mé otázce? Jak jí musím přizpůsobit, aby se hodila K mé otázce? Kdo si ji vymyslel? metafory příklady anekdoty ilustrace Které prameny mi pomůžou odpovědět na mojí otázku? Kde se nacházejí? Kde jsou jejích hranice? příklady anekdoty ilustrace O čem budu mluvit nejdřív? Co přijde pak? (struktura kapitol) příklady O čem chci vlastně psát? (napsat si krátký abstrakt) Jak vytvořit poutavou strukturu textu? - Co je hlavní otázkou mého článku, mé diplomky mé doktorské práce? - Kdo je publikum vaší práce? - Které otázky se pokouším vyřešit? - Které nové poznatky nabízí váš přístup? - Vaše hlavní teze? - Čím jí můžete doložit? Diskutujte abstrakt s kamarády! Co se povedlo? Co ne? - Každodenní volné psaní, poté návrat k nejlepším nápadům, vytvořit si hierarchii, hierarchií prohloubit Co se dá zkusit - Udělat si seznam všech věcí, které mě na mé otázce fascinují a proč - Vyjmenovat legrační, absurdní, černé stránky otázky? - Vyberte si objekt, který nesouvisí s vaší otázkou, pokuste se najít analogie - Namalujte obrázek vašeho bádání - Udělejte si mind map k vaší hlavní tezi the big picture Struktury vědeckého vyprávění the creative touch Jak vytvořit provázek vyprávění? Úkol (20min) metoda aneb: proč to tak dělá? 1.Přečtěte si příběhy o metodě: - Rozumíte tomu, jak kolegyně/kolega chce postupovat? - Přizpůsobil si metodu vlastním požadavkům? - Povedlo se ji/jemu vyprávět příběh? 2. Který příběh o metodě je nejlepší? Úkoly 7.12./14.12. 2. Napište vědecký příběh o vašich datech/pramenech (1/2 až 1 str.) - Propojte všechny části vašeho ‚úvodu‘ a udělejte s textu koherentní příběh (4-10 str.) 4. 30 Min. denního psaní 1. Vytvořte ‚badatelský tandem‘ 3. Vyměňte si s partnerem úvody, proveďte konstruktivní kritiku jeho příběhu (Jasnost, koherence textu, stručnost) - 14.12. (online) představte stručně vaše výsledky…