1 Metodika IX. Vědecké psaní - pro pokročilé V. několik malých forem a jedna velká Úkoly 2.11. 1.Popsat (max. půl až ¾ stránky), co je cílem vaší práce a proč si jí musíme nutně přečíst - Poslat mi stránku (*.doc, s vaším jménem atd.) do 31.10. 3. 30 Min. denního psaní 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 3-31 2. Vyrobit si Mind Map na pojem/koncept, který vám ve vaší práci překáží, prezentace v rámci příštího zasedání Úkoly 2.11. 1.Popsat (max. půl až ¾ stránky), co je cílem vaší práce a proč si jí musíme nutně přečíst - Poslat mi stránku (*.doc, s vaším jménem atd.) do 31.10. 3. 30 Min. denního psaní 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 3-31 2. Vyrobit si Mind Map na pojem/koncept, který vám ve vaší práci překáží, prezentace v rámci příštího zasedání Pomůcky II. příprava vědeckých textů ‚Mind mapping‘ neboli ‚clustry‘ 3. Najít průnik mezi pojmy: čtení Čtení a nové médie motivace filmy scénáře podcasty komiksy identita koníček vědomosti vzděláni zábava odpočinek Rozšiřování obzoru počítač Obrázková knížka - Co propojuje čtení jako koníček se čtením pro rozšiřovaní obzoru? - Co propojuje koncept identity s tématikou čtení pro odpočinek? - Jak se dá propojit představa vytváření identity čtením se vzděláním? 4. Zformulovat otázky! Úkoly 2.11. 1.Popsat (max. půl až ¾ stránky), co je cílem vaší práce a proč si jí musíme nutně přečíst - Poslat mi stránku (*.doc, s vaším jménem atd.) do 31.10. 3. 30 Min. denního psaní 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 3-31 2. Vyrobit si Mind Map na pojem/koncept, který vám ve vaší práci překáží, prezentace v rámci příštího zasedání Úkol (25min) 1.Přečtěte si anonymizované PR-texty k magisterkám/disertacím - porovnejte styl, strukturu, argumentace - Kterou práci by jste si přečetli? - Kterou spíš ne a proč? 2. Vyberte nejpřesvědčivější text (číslo), proč zrovna ten? 3. Sdělte mi číslo (anonymní cedulka). Struktury a postupy… příprava vědeckých textů Psaní je návyková droga, staňte se šťastným feťákem! 10 min. denně 1. krok: Volné, asociativní psaní 2. krok: asociativní psaní o jednom konkrétním námětu 3. krok: stanovit denní cíl - Doby, kdy budu psát - Budu psát tak dlouho, až budu mít shromážděno několik dobrých nápadů - Denně napíšu jednu až tři stránky Write first Udělejte ze psaní prioritu! Několik malých forem… 1. Recenze Různé typy vědeckých textů základ: jeden text (knížka, sborník atd.) záměr: poukázat na silné/slabé stránky textu, zařadit text do současného bádání 1. Zařadit dílo do badatelského diskurzu (tématu) Možnost 1: 1. Zařadit dílo do tvorby badatele Možnost 2 2. Stručný obsah s osobním hodnocením (struktura textu, kapitoly) 2. Stručný obsah s osobním hodnocením (struktura textu, kapitoly) 3. Kritika (co se nepovedlo?) 4. Chvála (co se povedlo) 3. Kritika (co se nepovedlo?) 4. Chvála (co se povedlo) struktura 1-2 str. …Posudky, oponentury Několik malých forem… 2. Vědecký článek Různé typy vědeckých textů základ: početné množství literatury, pramenů 15- 50 str. záměr: rozvést jednu myšlenku, analyzovat jeden typ pramene 1. úvod: Poutavý vstup to textu - Představit dílčí otázku - představit prameny/literaturu Možnost 1: 2. Střední část: rozvést myšlenku s pomocí argumentů a důkazů z pramenů 3. Facit: Shrnutí výsledků 4. poukázat na další možnosti bádání (otevřené otázky) Možné struktury myšlenka Možnost 2: pramen 1. úvod: Představení pramene - Kontextualizace pramene/ů - zařadit ho do bádání - představit dílčí otázku 2. Střední část: analýza pramene na pozadí dílčí otázky 3. Facit: Shrnutí výsledků 4. poukázat na další možnosti bádání (otevřené otázky) Několik malých forem… Různé typy vědeckých textů základ: početné množství literatury, pramenů 40 str. záměr: rozvést jednu/dvě myšlenky, analyzovat jeden typ několik typů pramene 1. úvod: Poutavý vstup to textu - dílčí otázka - kritika pramenů/kritika literatury 2. hlavní část: rozvést dílčí otázku s pomocí argumentů a pramenů 3. Závěr: hlavni výsledky (hlavní teze) struktura 3. Bakalářká 4. Diplomová práce základ: početné množství literatury, pramenů, dílčí otázka/y 80 – 120 str. struktura 1. úvod: Poutavý vstup to textu - představit dílčí otázku/y - kritika pramenů/kritika literatury - struktura textu 2. hlavní část: rozvést dílčí otázku - představit/kontextualizovat prameny - 2-3 perspektivy, ze kterých lze dílčí otázku vyřešit 3. Závěr: diskuse hlavních výsledků (hlavní teze) …a jedna velká Různé typy vědeckých textů 4. Disertace 150 - ??? str. základ: početné množství literatury, pramenů záměr: Pojednání o komplexním problému, který je propojen několika různými dílčími otázkami a propojuje též různé perspektivy struktura 1. úvod - Poutavý vstup to textu - Dílčí otázky - kritika literatury/rozbor bádaní - představit prameny - představit strukturu práce 2. hlavní část: - kritika pramenů - několik perspektivicky oddělených kapitol (propojení přes dílčí otázky) 3. závěr: - shrnutí hlavních poznatků formou teze a jejím rozvedením 10.- 30 str. 80 - ??? str. 5 - 15 str. Úkoly 9.11. 4. 30 Min. denního psaní 2. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 3-31 3. Napište krátkou povídku/bajku/pohádku na postavu/abstraktní koncept dílčí otázku z vaší magisterky/disertace (1/2 až ¾ stránky, pošlete mi jí do 7.9.)