1 Metodika IX. Vědecké psaní - pro pokročilé VI. poutavé psaní, úvod do disertace Úkoly 9.11. 3. 30 Min. denního psaní 2. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 3-31 1. Napište krátkou povídku/bajku/pohádku na postavu/abstraktní koncept dílčí otázku z vaší magisterky/disertace (1/2 až ¾ stránky, pošlete mi jí do 7.9.) 4. Mind map: druhý pokus :o) Pomůcky II. příprava vědeckých textů ‚Mind mapping‘ neboli ‚clustry‘ 3. Najít průnik mezi pojmy: čtení Čtení a nové médie motivace filmy scénáře podcasty komiksy identita koníček vědomosti vzděláni zábava odpočinek Rozšiřování obzoru počítač Obrázková knížka - Co propojuje čtení jako koníček se čtením pro rozšiřovaní obzoru? - Co propojuje koncept identity s tématikou čtení pro odpočinek? - Jak se dá propojit představa vytváření identity čtením se vzděláním? 4. Zformulovat otázky! …a jedna velká forma: …disertace 150 - ??? str. základ: početné množství literatury, pramenů záměr: Pojednání o komplexním problému, který je propojen různými dílčími otázkami a propojuje různé metodické perspektivy struktura 1. úvod - Poutavý vstup to textu - Dílčí otázky - kritika literatury/rozbor bádaní - představit metodu - představit prameny - představit strukturu práce 2. hlavní část: - kritika pramenů - několik perspektivicky oddělených kapitol (propojení skrze dílčí otázky) 3. závěr: - shrnutí hlavních poznatků formou teze a jejím rozvedením 10.- 30 str. 80 - ??? str. 5 - 15 str. cíl: vědecká knížka …a jedna velká forma: …disertace struktura úvodu do disertace 10.- 30 str. záměr: - Dát čtenáři návod, jak vaší práci má číst - Přehled bádání, pramenů, metody - Ukázat čtenáři váš badatelský přínos 1. Vstup do textu - Upoutat čtenářovu pozornost (třeba: povídkou, osobní reflexí, příkladem z pramenů atd.) - navést jeho mysl na dílčí otázky 2. Dílčí otázka - Na co chcete dát odpověď? (několik možností) - Co může čtenář ve vašem díle očekávat? - Co vytváří jedinečnost vaší dílčí otázky 3. Rozbor bádání/ kritika literatury - ‚dědkologie‘… - Na co se bádání zatím zaměřovalo? - Kritika dosavadního bádání - Jak se bádání dotýká vašich dílčích otázek? …a jedna velká forma: …disertace struktura úvodu do disertace 10.- 30 str. záměr: - Dát čtenáři návod, jak vaší práci má číst - Přehled bádání, pramenů, metody - Ukázat čtenáři váš badatelský přínos 4. Představit metodu - Jakým způsobem budete odpovídat na vaší dílčí otázku/y? (metodou X, kvalitativně, kvantitativně, podle myslitele XY atd.) 5. Představit prameny - Co vytváří bázi vašich dat? - Jak jste si tu bázi ohraničili? - Kde jsou přirozené limity vašich pramenů? 6. Představit strukturu vaší práce - Představit strukturu kapitol - O čem budete kde mluvit? Úvod = vizitka vaší práce Úkoly 9.11. 3. 30 Min. denního psaní 2. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 3-31 1. Napište krátkou povídku/bajku/pohádku na postavu/abstraktní koncept dílčí otázku z vaší magisterky/disertace (1/2 až ¾ stránky, pošlete mi jí do 7.9.) 4. Mind map: druhý pokus :o) - Chytlavé tituly, mezititulky - Anekdoty psané v ichformě (humanizace autora) Elegantní akademický styl Charakteristiky ‚dobrých textů‘ - Hodně příkladů (pomoc při vysvětlení abstraktních konceptů) - Chytlavé první odstavce (zajímavá povídka, vyzývavá otázka, rozbor problému atd.) - Aktivní, energická slovesa, terminologická šetrnost - Ilustrace a obrázky (ne pouze tabulky atd.) - Začlenění interdisciplinárních otázek - Humor :o) 1. Jasnost, koherence textu, stručnost 2. Krátké a nebo středně dlouhé věty Elegantní akademický styl Charakteristiky ‚dobrých textů‘ Klíčové rady, jak si vylepšit styl znalosti text čtenář argumentace Jazyková struktura výstižnost Komunikace mezi čtenářem a autorem 4. Přesnost terminologie 3. Jednoduchost jazyku (čeština bez ornamentů) 5. Aktivní slovesa 6. Vyprávět příběh I. obecně 1. Osobní zájmena (kdy používat ichformu?) 2. Opatrné používání vědecké terminologie Elegantní akademický styl Charakteristiky ‚dobrých textů‘ Klíčové rady, jak si vylepšit styl 4. Obrazné pojmy (metaforika) 3. Hlas autora (přítomnost autora v textu) 5. Nestandartní struktura (článků, kapitol) 6. Podmanivé tituly II. specificky Úkol (20min) 1.Přečtěte si volné texty k magisterkám/disertacím - jakým způsobem propojují vědeckou a literární formu? - co s vám nejvíc líbilo? - Co se nepovedlo? 2. Co je pro vás nejlepší text? (přijďte mi to sdělit) Úkoly 16.11. 1.Propojit uvolňovací text (povídku) s PR-textem v začátek úvodu, též na ½ až 1 stránce (poslat do 14.11.) 3. 30 Min. denního psaní 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 35-62 2. „úvod do úvodu“: Četba tří anonymizovaných úryvků a porovnaní jejich stylu: Co se nejvíce povedlo? Kdo jí napsal? - Kterou práci by jste si nejraději přečetli?