1 Metodika IX. Vědecké psaní - pro pokročilé VIII. Jak vykládat příběh? Úkoly 23.11. 4. 30 Min. denního psaní 3. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 87-111 1. Proveďte kritiku vylosovaného textu (ruční nebo elektronická korektura) - orientace: str. 10 dnešní prezentace… - Kde se autorovi povedlo vyprávět? Kde jsou nadále problémy? 2. Napište poutavou „dědkologií“ k vaší disertaci/diplomce na ½ až 1 str. (pošlete prosím do: 21.11.) Úkoly 23.11. 4. 30 Min. denního psaní 3. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 87-111 1. Proveďte kritiku vylosovaného textu (ruční nebo elektronická korektura) - orientace: str. 10 dnešní prezentace… - Kde se autorovi povedlo vyprávět? Kde jsou nadále problémy? 2. Napište poutavou „dědkologií“ k vaší disertaci/diplomce na ½ až 1 str. (pošlete prosím do: 21.11.) Jak na nás působí texty? Pasní v ichformě, humanizace autora Aktivní syntaxe - Začněte anekdotou, povídkou, myšlenkou - Hrajte si s hlasem autora: - představte si následující scénku… - Možná se budete divit, proč takto začínám… - Hrajte si se čtenářem: Představte si různé osoby, které budou vaši práci číst Vykládat příběh! Jak sdělit čtenářovi, proč o něčem chcete psát? - Používejte živá a konkrétní slovesa - Používejte je v propojení s konkrétními subjekty, lidskými bytostmi (Jirásek napsal, Palacký se domníval) - Vysvětlujte abstraktní koncepty s pomocí konkrétních příkladů Několik návrhů… Délka vět - Pokuste se o dobrý rytmus vět (střídání - Důležité výpovědi patří na začátek Zpestření textu - Používejte Ilustrace a obrázky - Nezapomeňte na humor! Otázky na kritiky: - Co bylo těžké? - Co se vám nejvíce líbilo? Úkoly 23.11. 4. 30 Min. denního psaní 3. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 87-111 1. Proveďte kritiku vylosovaného textu (ruční nebo elektronická korektura) - orientace: str. 10 dnešní prezentace… - Kde se autorovi povedlo vyprávět? Kde jsou nadále problémy? 2. Napište poutavou „dědkologií“ k vaší disertaci/diplomce na ½ až 1 str. (pošlete prosím do: 21.11.) Úvod do úvodu ‚úvod do disertace‘ Dílčí otázka/y dědkologie metoda prameny text Struktura práce fabule syžet diskurz Vypravěčská strategie, Způsob sdělení (s jakého východiska Oslovujeme čtenáře? Jak chceme aby text pochopil?) pro historika: možnost zařazení do Nadřazené vědecké diskuze Námět, látka, téma Uspořádání tematických složek (postavy, vypravěč, prostředí) Důraz muže být položen na jednu Či vícero složek Příhoda, která se vypráví, Dějový půdorys který se vypráví Pomocí retrospekce, prospekce… Jak vykládat příběh? Jasnost, koherence textu, stručnost 2. Příklady beletrie Úvod do úvodu ‚úvod do disertace‘ Dílčí otázka/y dědkologie metoda prameny text Struktura práce fabule Jak vykládat příběh? Vědecká beletrie A B Thriller: Co se stane dále? Detektivka: co nám autor dále odhalí o svém námětu? Bildungsroman: Co/koho námět na svém putování potká a jaké stopy to na něm ponechá? Dějový půdorys: chronologie dějství „nejdříve umřel král a pak umřela královna“ děj Děj: Proč se dodržuje jistá chronologie? „nejdříve umřel král a pak královna umřela žalem“ autor a jeho vztah k dílčí otázce „research story“ Historie dílčí otázky The story net Dobře vyprávěný příběh probuzuje chuť si jej přečíst celý! Úvod do úvodu ‚úvod do disertace‘ Dílčí otázka/y dědkologie metoda prameny text Struktura práce fabule Jak vykládat příběh? beletrie A B děj show and tell Vědecká beletrie Metaforika a hra s prázdnými místy Opuštěné dítě ve tmavém lese Pokus, propojit abstraktní představy s reálným světem Příklady, příklady a příklady… Show, don‘t tell Show and tell 1. Případové studie - Reálný jev možnosti 2. Scénář - Imaginární rekonstrukce 3. Metafory - Konkretizace abstraktních idejí 4. Analogie - A a B se k sobě mají jako C a D Vytvořit si seznam Všech postav ve vaši badatelské fabuli (včetně abstraktních Idejí) Hra s perspektivou - Fyzický/charakterní popis každé postavy, - její slabosti a její silné stránky - překážky co potká - proměny které prodělá.. - Vyzkoušejte si různé přístupy k tématu (z hlediska rivalizujícího badatele, nelidské bytosti atd.) Vykládat příběh! - Hrajte si s fabuli: náčrt několik vypravěčských cest od A k B, hra se začátkem, střední částí a koncem… Co se dá zkusit Hra z vypravěčskou strukturou - Zredukujte celé dějství na jednu větu, pokuste se jí skloubit s vaši badatelskou fabuli (research story) - Rocky, šípkovou Růženku, Indiana Jonese atd… Vezměte si příklad z vypravěčské struktury filmu/knížky kterou znáte Jak vykládat příběh? The story net Začněte příkladem Anekdoty - Pokuste se vést čtenářem s pomocí příkladů (začněte větu formulací: na příklad, představte si že…) nepřehánějte to! - Založte si sbírku anekdot, které by se hodili k vašemu tématu, určete jejích pořadí Vykládat příběh! - Představte případové studie - Vymyslete si scénáře - Používejte figurativní jazyk (s pomocí metafor, analogií) Co se dá zkusit Příklady - Pomáhají doplnit vypravěčskou strukturu i zde však s mírou… Ilustrace Jak vykládat příběh? Show and tell Úkol (20min) dědkologie… aneb: jsme jenom trpajzlíci na ramenou velikánů 1.Přečtěte si dědkologie k magisterkám/disertacím - kde se povedlo udělat z suché enumerace jmen poutavý příběh? - které elementy autor použil? - co se nepovedlo? 2. Co je pro vás nejlepší dědkologie? Jak vyprávět poutavě dědkologií? 1. Vyprávět příběh dílčí otázky s pomocí ‚dědků‘ zakomponovat sem slepá místa… 3 východiska: 2. Vyprávět příběh ‚dědků‘ a jejích vztahu k dílčí otázce (chronologicky nebo volně) 3. Pokusit se o kombinaci obou přístupů, tedy ukázat relevanci dílčí otázky s pomocí propojení biografie ‚dědka‘, relevancí otázky a její transformace v čase Literární žánr detektivky Úkoly 30.11. 1.Napište ‚příběh o metodě‘; Které přístupy jste si vypůjčili? Co jste si sami vymysleli a proč? - ½ až 1 stránka (poslat do 29.11.) 3. 30 Min. denního psaní 2. Zapracovat ‚kritiku‘ úvodu do úvodu a dědkologie; propojte obě části dílčí otázkou/otázkami - dejte přečíst někomu, kdo vaše téma nezná, poproste o kritiku :o) - pochopil, o co vám šlo? 4. četba, Helen Sword, Stylish academic writing, S. 122-134; 147-172