Umění kolem roku 1800 Klasicismus a romantický historismus FriedrKirche_Schinkelstatue_von_Tieck Berlín, Friedrichswerdersche Kirche Christian Friedrich Tieck, socha architekta Karla Friedricha Schinkela FW Berlin_Friedrichswerdersche_Kirche_1850 Počátky klasicismu Anton Raphael Mengs, J. J. Winckelmann, po 1755 Jacques Louis David, Přísaha Horatiů, 1784-85 Antonio Canova, Amor a Psyché,1786-93 03 canova 03 arm jjw Ideální architektura v osvícenské Francii Étienne-Louis Boullée, kenotaf pro Isaaca Newtona, 1784 Claude Nicolas Ledoux, návrh města Chaux, cca 1775 img001 01c boullee Středověký ideál K. F. Schinkel, Gotická katedrála s císařským palácem, 1815 Schinkel_Mittelalterliche_Stadt Klasický (řecký) ideál Leo von Klenze, Athénská akropolis, 1846 01h Konec barokního mecenátu F. X. Lederer, Alegorie zániku krásných umění, 1789-1790 Jednoduché sakrální stavby josefinské doby Vysoká (okr. Mělník), helvitská modlitebna, 1786 Pyšel (okr. Třebíč), farní kostel sv. Barbory, 1788 Pozn.: Utváření této architektury je založeno na redukci pozdně barokních forem. Toleranční patent z r. 1781 připustil pouze stavby nekatolických modliteben bez věží a zvonů, které se hlavním průčelím neobracely do ulice. Úplné zrovnoprávnění přinesl až Protestanstký patent r. 1861. Vysoka-tolerancni_kostel pysel_barbora_1_2 Klasicistní chrám: Slavkov u Brna, kostel Vzkříšení Páně 1786-1789, arch. Johann Ferdinand Hetzendorf von Hohenberg B07 B08 Problém živelného růstu měst bez urbanistického plánu Augustus Welby Northmore Pugin, Kontrasty Katolické město z roku 1440 / Stejné město roku 1840 A10 Středoevropská klasicistní města •Berlín (foto: Braniborská brána) •Mnichov •Lázeňská města: Baden u Vídně (foto: zámek Weil-burg pod zříceninou hradu Rauheneck), Františkovy Lázně Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér, příroda, staré Popis byl vytvořen automaticky Berlín, ulice Unter den Linden, 1856, obraz Eduarda Gaertnera Mnichov, Propylaje, 1854-62, arch. Leo von Klenze Františkovy Lázně Pavilon Luisina pramene, 1826-27, arch. Wenzel Stöhr Kolonáda Solného a lučního pramene, 1839-43 Obsah obrázku tráva, exteriér, obloha, budova Popis byl vytvořen automaticky Lednicko-valtický areál Apollonův chrám, 1817-19, arch. Josef Kornhäusel, dokončení J. F. Engel Kolonáda na Rajstně, 1817-23, arch. Josef Hardtmuth, provedení Josef Kornhäusel Architekti knížat Aloise I. (1759/1781-1805) a Jana I. Josefa (1760/1805-06, 1814-36) •Josef Hardmuth (1758-1816) •Josef Kornhäusel (1782-1860) •Joseph Franz Engel (1776-1827) Alois_Fürst_Liechtenstein_Litho.jpg Johann_Josef_I_von_Liechtenstein.jpg hardtmuth.jpg Josef Kornhäusel.jpg První stavba novogotiky Horace Walpole /autor gotického románu „Otrantský zámek“/ Strawbery Hill, Twickenham, 1749-1777 walpole 01 walpole 02 Historicismus v architektuře - teoretické koncepty •Heinrich Hübsch, In welchem Stil sollen wir bauen, 1828 (V jakém stylu máme stavět) •Gottfried Semper, Die vier Elemente der Baukunst. Ein Beitrag zur vergleichenden Baukunde, 1851 (Čtyři elementy stavitelství. Příspěvek k srovnávací stavební vědě) •Týž, Der Stil in den technischen und tektonischen Künste oder Praktische Aesthetik, 1861-1863 (Styl v technických a tektonických uměních neboli Praktická estetika) • Semper portrét 1871 Gottfried Semper, Opera v Drážďanech, od 1838 • Semper opera Dresden od 1838 Akademie umění •Počátky v 16. stol. ve Florencii •Ve střední Evropě první Vídeň, zal. 1692 •Mnichovská Akademie, od 1808 •Pražská Akademie, od 1799 •Další města: Düsseldorf, Drážďany, Berlín… • • •Ludvík Kohl, Ateliér akademie, 1799 •Heinrich Friedrich Füger, Smrt Dídó, 1792 Obsah obrázku text, staré, staré ale dobré, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Nazaréni •1809 šest studentů vídeňské akademie založilo Spolek sv. Lukáše, k nim se postupně přidali další přívrženci, část z nich zůstala ve Vídni a někteří odešli do Říma, kde se usadili ve františkánském klášteře S. Isidoro •název se odvozuje podle vlasů „alla Nazzarena“ – stylizace do podoby Krista a jeho pokračovatelů •první výtvarná skupina v novodobých dějinách, jejím cílem byla obnova církevního umění a kolektivní způsob života a práce •vlivy: romantická literatura, staří mistři – Dürer, italští primitivové (Giotto, Pierro della Francesca), Raffael, klasicistní krajinomalba aj. •Po 1818 rozšíření stylu do Německa a Rakouska, hlavní díla vznikají ve 20.-50. letech 19. stol. Carl Philipp Fohr, Podobizna Friedricha Overbecka, 1818 - Vlastní podobizna, 1816 img002 Friedrich Overbeck, Italia a Germania, 1811-1828 Overbeck Peter Cornelius, Poslední soud 1836-1839 Mnichov, kostel sv. Ludvíka 52 cornelius lastjudg Joseph von Führich, Cesta do Emauz, 1837 Joseph_von_F%C3%BChrich_001 František Tkadlík, Sv. Václav a sv. Ludmila při mši, 1837 DSC_0014 Romantické malířství •Caspar David Friedrich (1774-1840) •Kříž v horách (Děčínský oltář), 1807-08 •Philipp Otto Runge (1777-1810) •Ráno, 1808 /obr.: další snímek/ •Oba studovali na Královské akademii umění v Kodani, Runge také v Drážďanech. •Antonín Mánes (1784-1843) •Hrad Okoř, 1834 • Obsah obrázku text, strom, obloha, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tráva, hora, příroda, staré Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, interiér, malování Popis byl vytvořen automaticky