NEW MEDIA ART II ABSTRACTION AND DEHUMANIZATION OF WORK OF ART Abstraction and Dehumanization of Work of Art José Ortega y Gasett: Dehumanizace umění (1925) Peter Weibel: Svět strojů jako svět sám o sobě (1992) Dehumanizace (moderního) umění José Ortega y Gasett: Dehumanizace umění (1925) • Charakteristické rysy moderního umění - ne-populárního/nelidského umění/umění pro umění • Dehumanizace umění • Zobrazování/zaznamenávání reality bez citového zainteresování. Např. popisování filmu jako sledu záběrů vs. jeho popis skrze obsah, příběh. • Vyhýbání se živým tvarům • Od zobrazování věcí k zobrazování idejí • Umělecké dílo není ničím jiným než uměleckým dílem • Chápání umění jako hry (a nic víc) - hry o sobě • Ironie jako podstata moderního umění • Odmítání jakékoli falše či zmírňování • Umění bez transcendence (konkrétní hudba/umění) Umění směřující k abstrakci/autonomii • Modern Art: https://www.moma.org/learn/moma learning/themes/what-is-modern-art/ • What is abstraction (9,17 minut): https://www.youtube.com/watch?v=96hl5J47c3k • Abstract Art (8,25 minut): https://www.voutube.com/watch?v=shV-S5lgiTc Umění směřující k abstrakci/autonomii Vývoj moderního umění je neoddělitelný od myšlenky AUTONOMIE (hodnoty autonomie). Autonomní hodnota v kontextu moderního umění se projevuje ve snaze o AUTONOMII UMĚLECKÉHO MÉDIA. Uměleckou tvorbu jako romantickou improvizaci nahrazuje umělecká tvorba jako VĚDECKÁ METODA. Umění směřující k abstrakci/autonomii Zkoumání autonomní hodnoty médií výtvarného umění (konce 19. stol.) má analogii ve vývoji fotografické techniky. (Peter Weibel) Umění směřující k abstrakci/autonomii Směřování od reprezentace vnějšího světa ke zkoumání subjektivních obrazů... Nicéphore Niépce: Pohled z okna v Le Gras, 1826 Vincent van Gogh: The Starry Night. Saint Remy, June 1889 Umění směřující k abstrakci/autonomii Směřování od romantické subjektivní tvorby k aplikaci objektivní metody inspirované vědeckými a technickými vynálezy. James Clerk Maxwell: Barevná stužka, první Carlo Carrá: Rytmy objektů (Rhythms of barevná fotografie, 1861 Objects), 1911 Umění směřující k abstrakci/autonomii Směřování od romantické subjektivní tvorby k aplikaci objektivní metody inspirované vědeckými a technickými vynálezy. Étienne-Jules Marey, Man Running, 1880 Giacomo Balla: Dívka běžící po balkoně, 1912 Umění směřující k abstrakci/autonomii Zdeněk Pešánek: Světelně-kinetická plastika pro Edisonovu transformační stanici v Praze, 1929-1930. / Rekonstrukce: Federico Díaz, 1996. Umění směřující k abstrakci/autonomii Autonomní hodnota materiálu Vladimir Tatlin: Corner Counter Relief, 1914 Joseph Beuys: Auto, 1968 Umění směřující k abstrakci/autonomii • 1. fáze: Externí reference byly nahrazeny interními referencemi (Malevič, suprematismus) • 2. fáze: Umělecké dílo začalo odkazovat jen samo k sobě (Tatlin, konstruktivismus) • 3. fáze: Strojové umění jako logický důsledek tohoto trendu. George Grosz & John Heartfield holding placard 'Art is Dead - Long Live Tatlin's Machine Art', Ars ex Machina Fotoaparát je automatickým (autonomním) zařízením, které je schopné vytvářet obrazy. Stroj se stal konkurentem člověka v tvorbě. Fotoaparát (stroj) jako autonomní producent se stal prvním a základním modelem (vzorem) oro moderní umělecká hnutí usilující o autonomii díla. Louis Daguerre, fotoaparát Ars ex Machina Peter Weibel: Svět strojů jako svět sám o sobě (1992) • 1. fáze: strojem vytvořený obraz (fotografie) • 2. fáze: strojem přenášený obraz (telegraf) • 3. fáze: strojem rozpohybovaný obraz (film) • 4. fáze: strojem vytvořený a vysílaný obraz (televize, video) • 5. fáze: strojem generovaný obraz (počítač) Ars ex Machina „Skandál umění tvořeného s pomocí strojů." (Peter Weibel) Fotoaparáty jsou první stroje tvořící obrazy autonomně, s minimálním vstupem člověka. Právě fotografie se staly předobrazem směřování moderního umění k osvobození prvků výtvarného díla. Můžeme tedy říci, že obraz vytvořený strojem stál na začátku tohoto vývoje a je také na jeho konci. Svět strojů nejen navazuje na vývoj moderního umění, ale on je dokonce jeho předpokladem a kontextem.