Epigrafika Pojem Definice uTradiční definice: nápis (ř. epigrafé, lat. inscriptio) – text, který je zhotovený na trvalých látkách jako např. kámen, kov apod. Nápisu je vlastní monumentalita nebo plastičnost (reliéfní provedení) a v zásadě nebyl nápis vytvořený školeným písařem. u uAle také: nápisy na relativně málo trvalých látkách (např. řezy do kůže), nápisy, které nejsou monumentální (např. drobné ryté graffiti v omítce), a také nápisy, které nezasahují nad či pod povrch (např. nápisy na nástěnných malbách). u uPaleografické texty v užším slova smyslu (např. úřední a literární texty na papyru, pergamenu nebo papíru) … X … epigrafický text. Čtyři kroky odlišení paleograf. a epigraf. textu: uA) tvůrce nápisu vykonává podobný pohyb rukou jako při paleografickém zápisu (nástroj: pero, olůvko, štětec, stylus, křída apod.), ale jiná psací látka, podklad (např. malované nápisy na nástěnných malbách; nebo texty na voskových tabulkách). uB) tvůrce vykonává podobný pohyb, ale nástroj, uchopení a psací látka je jiná (např. rytí v pěsti uchopeným klínem do omítky při tvorbě graffiti na zdi). uC) ruka tvůrce vykonává jiný pohyb jako při psaní, jinak drží psací nástroj a používá jinou psací látku (např. tesaní do dřevěného trámu dlátem). uD) vytváření sériového nápisu (např. vyražení nebo otisk pomocí matrice – vzniklé dílo není originálem ale jen kopií). Cíl epigrafiky uAnalyzuje formální (vnější) a obsahové (vnitřní) znaky historických nápisů a jejich nosičů. uAplikovaná epigrafika: správně interpretovat a zařadit nápisy, aby jich bylo možno použít jako spolehlivého historického pramene. uSystematická epigrafika: sledování autonomního vývoje jednotlivých typů nápisů v jejich nejširších kulturně politických souvislostech, tzn. v nejužším kontextu k jejich nosičům či jejich zázemí, a to jak jejich vnější stránku, tak i obsah. Podobně jako diplomatika a kodikologie. uVšeobecná epigrafika – všechny druhy nápisů. uSpeciální epigrafika – bez nápisů na sériově vyráběných nosičích (na mincích, medailích, pečetích, knižních vazbách apod.). Příbuzné disciplíny uPaleografie. u uNápisová paleografie. u uDiplomatika a kodikologie – podobná metodika analýzy. u uPapyrologie – nápisy na ostrakách (hlíněných střepech). Epigrafika podle písma uLatinská u uŘecká u uHebrejská u uCyrilská u uArabská Latinská epigrafika uAntická latinská epigrafika – 600 př. n. l. do 5 st. n. l. uNa našem území – keltské a starořímské nápisy – přelom letopočtu. uRaněkřesťanská epigrafika – 1. až 7. st. n. l. u uPostantická epigrafika uStředověká epigrafika – od ca 6. st. do ca 1450/1500. uRaněnovověká epigrafika – od ca 1450/1500 do 18. st. u u u u Specifika nápisové kultury Terminologie uEpigraf – vědec, který identifikuje, analyzuje a zpřístupňuje epigrafické texty. uEpigrafický nosič – památka, na které je umístěný nápis (např. zvon, křtitelnice, lavice, zeď, náhrobní deska apod.). uZápis – všeobecný termín pro jakýkoliv druh textu. uNápis – termín pro epigrafické texty: skládá se z písmen (liter), číslic (římských nebo arabských) a pomocných znaků (interpunkční znaky, opravy, zkracovací znaménka). uObjednavatel nápisu – osoba, která nemusí souviset s procesem realizace nápisu; pokrývá náklady. uAutor nápisu – člověk, který vymyslel text nápisu. uZhotovitel nápisu – osoba, která nápis fyzicky vytvořila (kameník, malíř, tesař, řezbář, kovář, kovolijec apod.). Terminologie uSpojení písem (nexus litterarum) – části písmen se překrývají, ale nemění svůj tvar. u uEnkláva (litterae inscriptae) – jedno písmeno je vepsáno do druhého. u uPísmena s přesahem (litterae intercisae) – písmena se navzájem protínají. Terminologie uDevíza – textem vyjádřené rodové nebo rodinné heslo (např. carpe diem, nebo memento mori). uEmblém – organické spojení obrazu a písma. uKaligram – lyrický text uspořádaný do obrázku. uNápisová páska – text osvětlující výjev zobrazená na výtvarné památce. A(MA) M(E) T(E) S(EMPER) A(MAVI) Terminologie uChronogram – část věty nebo celá věta, někdy heslo, v němž některá písmena mohou mít hodnotu římských číslic (I, V, X, L, C, D, M). uChronostich – chronogram ve formě verše. uChronodistichon – dvojverší. u u Obsah obrázku budova, exteriér, oblouk Popis byl vytvořen automaticky Anno ConfLICtVs, VbI T[hraX e]st MVstapha VICtVs, TVrCICa porta rVI[t nost]raqVe strVCta fVIt (1716) Vývoj epigrafických písem 10. st. 11. st. 12. st. 13. st. 14. st. 15. st. 16. st. 17. st. 18. st. KAPITÁLA ROMÁNSKÁ MAJUSKULA GOTICKÁ MAJUSKULA RANĚ HUMANISTICKÁ KAPITÁLA Gotická minuskula Fraktura Humanistická minuskula KAPITÁLA uArchaická kapitála – 6. až 4. st. př. n. l. – nejstarší latinské nápisy (např. zlatá spona z Praeneste). uKanonizována kapitála – ca 3. st. před n. l. až 8. st. n. l. / 9. až 12. st. / 15. st. až dodnes. uscriptura monumentalis – poměr šířky a výšky 1:1. uscriptura actuaria – výška písmen jasně převažuje nad šířkou. uUnciála – 2. až 8. st. / pro verzálky 12./13. st. až 15. st. u u Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Nejčastější zkratky uTitulatura: uIMP – imperator uPONT – pontifex uCAES – caesar uMAX – maximus uZaměstnání a původ: uLEG – legio uTR – tribus uD – dominus uMIL – miles uNOB - nobilis uOsobní jména: uC/G – Gaius uM – Marcus uSP – Spurius uP – Publius uT – Titus uNomina sacra: uDNS – dominus uPBR – presbyter uIHS – Ihesus uEPS – episcopus uDS - Deus Starořímské nápisy u nás uŘímský nápis u Trenčína (římský nápis na trenčínské hradní skále nebo trenčínský nápis). u179-180 n. l. uVICTORIAE / AVGVSTORVM / EXERCITVS atd.) u u Starořímské nápisy u nás u uKeltské mince u u uKeramika ROMÁNSKÁ MAJUSKULA > Přední schody a sloupy majestátní městské budovy uRaněstředověká epigrafická písma – 6. až 8. st. – „barbarizace“ kanonických tvarů klasické capitalis monumentalis – úpadek epigrafické kvality, ortografie a gramatiky. uNápisové písmo karlovského období – 9. st. uRaněstředověká kapitála/majuskula. GOTICKÁ MAJUSKULA Gotická majuskula Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky u13. – 14. století u 1306 Gotická (nápisová) minuskula Obsah obrázku text, budova, box, kontejner Popis byl vytvořen automaticky u uDominace v 15. st. uTextura uRotunda u uGotická bastarda An · fang · des · kavrs · als · / man · zalt · m° · cccc° · lxxxx · v · jar ·/ [Stz.]· 1 · 4 · 9 · 5 ·/ 1495-1498 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Gotická (nápisová) minuskula uSmíšené formy. uGotická minuskula s verzálkami, kapitálky (před 1541) uPřepis: Anno · d(omi)ni · M · D 〈XLI〉 · die / vero 〈24〉 mensis 〈MAY〉 Obyt / venera(bi)lis Vir · d(omi)n(u)s · Michael / Piscatoris · Canonicus · Eccle(si)a(rum) / Sa(n)cti · viti 〈· Et · s(ancti) · an(dreae) ·〉 ac · Rector · / parrochialis · Eccl(esi)e · S(ancti) · georgy / In · poge(n)hausen · c(uius) · a(n)i(m)a · deo · viuat > Obsah obrázku text, rámeček obrázku Popis byl vytvořen automaticky Raněhumanistická kapitála (ca 1500) Obsah obrázku text, budova, exteriér, podepsat Popis byl vytvořen automaticky Raněnovověká kapitála (1620) Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Fraktura a kapitála (1618) Postgotická písma Římské číslice uMDCLXVI u u uMCMXC Římské číslice uŘímská číslice I V X L C D M uHodnota 1 5 10 50 100 500 1000 ? ? Římské číslice uI)) – 5.000 u((I)) – 10.000 uD)) – 50.000 u((M)) – 100.000 u uHorizontální tah nad: uV (5.000) uX (10.000) uC (100.000) uM (1.000.000) Arabské číslice Obsah obrázku text, budova, exteriér, podepsat Popis byl vytvořen automaticky uStředověk – Španělsko – 10. st. uV říši a střední Evropě od konce 14. st. Interpunkce a zkratky Obsah obrázku zámek Popis byl vytvořen automaticky uZnačka zkratky – titulus (vodorovný tah). u u u u u u u u u u u u u u Dělítko – mezera, tečka, křížek, hvězdička, kosočtverec apod. Materiály nosičů uKamenné nosiče: uPískovec uVápenec uMramor uŽula uTechnika: tesání, rytí, malování. Obsah obrázku text, černá, bílá Popis byl vytvořen automaticky uDřevěné, kosterní a slonovinové nosiče: u uDřevo: uTrámy. uDřevěný mobiliář. uVoskové destičky. u uKosti, rohy, parohy: uSlonovina. u u u Materiály nosičů Materiály nosičů Obsah obrázku budova, okno, kámen, zdobené Popis byl vytvořen automaticky uOmítka a oltářní desky. uSgrafito – renesanční fasádní technika. u uKovové nosiče: uBronz (měď + cín). uMosaz (měď + zinek). uOlověné destičky (sepulkrální nápisy). uZlato, stříbro a měď. uTechnika: gravírování, email (roztavené sklo do kovu), puncování, tepání apod. Materiály nosičů Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky uKeramika a sklo uTechnika: malování a rytí. u uTextilní nosiče uTechnika: vyšívaní a tkaní. Umístění nápisů uNa stavbách a konstrukčních částech. uFunkční doplňky stavby: dveře, brány, okna, dlažba … uNápisy na drobné architektuře: uStudny uSochy uKamenné kříže a křížové kameny uKaple uKalvárie uHraniční kameny uMilníky Umístění nápisů uNápisy na movitých památkách u uMobiliář u uSepulkrálie (funerálie) u uPředměty „každodenního užitku“ (zbraně, šperky, oblečení, předměty k stolování, knižní vazby …) u u Obsah obrázku zbraň, nůž Popis byl vytvořen automaticky Nápis: AEI/OV 1446 nebo dříve Obsahová typologie nápisu uNápisy s funkcí veřejné informace (zákonodárné tabule). uPropagace a reprezentace (posílení a legitimizace politické moci). uDidaktický charakter. uMemoriální (pamětní) nápisy. uTexty na sepulkráliích (funerálních památkách). uHistoriografické texty. uSpontánní graffiti. uNápisy na fundacích (realizace nebo renovace díla). uDedikační nápisy na uměleckých dílech. uVlastnické nápisy. Kompaktátní deska kaple Božího těla, která kdysi stála v Praze na Dobytčím trhu (nynější Karlovo nám.), s citátem usnesení Basilejských kompaktát v češtině. Vyhnání vídeňských židů (1670) – nápis nad portálem Leopoldskirche (Vídeň). u Epigrafické bádání uPředkritické – sbírání antických nápisů jako kuriozit (do 16. st.). u uPrvní katalogy nápisů (16.-18. st.). u uVědecké soupisy antických nápisů: uCIG – Corpus Inscriptionum Graecarum (1825-1860). uCIL – Corpus Inscriptionum Latinarum (1863-1936). uRaněkřesťanské nápisy z 1. až 7. st. – samostatné svazky. Epigrafické bádání uV r. 1959 obnovení projektu (Bonn, Mnichov, Heidelberg, Göttingen, Mohuč, Düsseldorf, Berlín, Lipsko, Vídeň). Dnes vydáno více než 100 sv. = 40 tis. nápisů. uDie Deutschen Inschriften – německo-rakouský projekt – cílem bylo katalogizovat latinkou psané nápisy v jakémkoliv jazyce (latina, němčina) od 6. st. do raného novověku (pol. 17. st.) – první svazek 1942. Epigrafické bádání uSyntézy v západní Evropě: Robert Favreaua (franc. epigraf), Rudolf M. Kloos, Walter Koch (oba Mnichov). u uČeské bádání: uPraha – Ivan Hlaváček. Jeho žák Jiří Roháček. uBrno – Miroslav Flodr (zem. 2015). Corpus inscriptionum Bohemiae (ed. Jiří Roháček) Ø Ústav dějin umění AV - Epigrafické a sepulkrální studia Ø Ø každoročně organizuje - Zasedání k problematice sepulkrálních památek Ø Ø ročenka - Epigraphica et Sepulcralia Zásady popisu epigrafické památky – EP (podle M. Flodra) I.Lokalizace památky a.Označení obce b.Objekt, v němž se EP nachází II.Celková charakteristika EP a.Určení nositele nápisu b.Materiál c.Rozměry d.Úprava, zpracování e.Stav dochování f.Stáří, provenience III.Záznam nápisu (nejpodstatnější složka) a.Písmo (grafika, technika, velikost) b.Přepis (nic neměnit a nepřidávat) c.Stav textu Chronogram - příklady Obsah obrázku kámen Popis byl vytvořen automaticky Chronogram - příklady u český chronogram Sloupnice Chronogram - příklady u chronogram z Dolních Věstonic Doporučená literatura uROHÁČEK, Jiří. Epigrafika v památkové péči. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracoviště, 2007. u uŠEDIVÝ, Juraj. Historické nápisy a ich nosiče. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018.