Metodologie •Metoda – konkrétní postup •Metodologie – soubor postupů •Brněnští starověkáři – Vladimír Groh a Josef Češka: pozitivistická metoda •Důraz na heuristiku, studium a interpretaci pramenů; pramen má přednost před logickou konstrukcí historika, jež nemá v pramenech oporu • • •Věnovali se kritice pramenů, jejich komparaci •Ale: •Groh: Důraz na interdisciplinaritu (archeologie, geologie, klimatologie, religionistika) a na komplexní pojetí historie •Tyto postupy i dnes moderní Specifika starověkého období •Máme písemné prameny, ale hmotné památky a archeologické metody výzkumu nebo datování jsou stále důležitou pomocnou, někdy i vůdčí disciplínou. •Poprvé máme zdokumentováno, jak civilizace chápe sama sebe. •Mnohem snazší přístup k myšlení doby. Poznáme je však pouze studiem velkého množství pramenů. •Chybné závěry např. jen ze studia filozofických spisů •Možno použít také metod psychologie, filozofie, sociologie •Pestrost pramenů: možnost k všestrannému zkoumání starověkých kultur • • •Neoddělitelnost sociálního a politického života od náboženství (religionistika, sociologie) •Vznik státu a řady politických systémů •První psané zákony a zákoníky , které můžeme zkoumat podobně jako právníci •Mnohdy nutnost sestavování mezioborových týmů nebo konsultací • • • • Další specifika • •Délka časového období (včetně období přechodných) •Geografická rozsáhlost •Pramenné jazyky jsou z většiny mrtvé •Nutnost specializace, které přizpůsobíme odbornou přípravu Využití pramenů (písemné prameny) • •Editio maior •Vyšší textová kritika pramene (kdo, kdy, kde, v jaké funkci, jakého politického a náboženského názoru, jaké prameny měl k dispozici, za jakým účelem dílo sepsal, apod.) •Nižší je v editio maior provedena •Práce s originálem (překlad je jen pomocník) • Nižší textová kritika •Pokoušíme se o ni u pramenů: •Fragmentárních •U nesrozumitelných míst •U míst, která protiřečí ostatním údajům pramenů •U poškozených nebo nesrozumitelných míst epigrafických památek nebo na papyrech •Nové čtení je třeba obhájit filologicky, historicky, paleograficky Vymezení tématu a jeho cíle •Tematické a chronologické limitování práce, které umožní provést správnou heuristiku •Vynikající pomůcky: PLRE a starší literatura, prosopografická díla, •moderní kompendia o antické literatuře • pracujeme–li s uzavřenější tematikou (např. clientes, buccelarii): Thesaurus a jiné velké slovníky Sekundární literatura •Pokud možno postup od nejnovější ke starší •Starší obvykle více pracuje s prameny, rozebírá texty; novější přináší mladší teorie • • Uchopení problému •Např. budeme psát o temném období řeckých dějin •Shrneme definice v sekundární literatuře (pokud se pojem vyskytuje již v antice, uvedeme i jeho antické chápání a posoudíme je) •Chceme-li hovořit místo toho např. o přechodném období v řeckých dějinách, uvedeme definici – z literatury nebo i vlastní •Snažíme se definovat všechny pojmy, které by mohly být problematické (např. pracujeme na tématu o barbarech na našem území – jak chápeme pojem král, jak náčelník) •Proč je tato část naší metodologie podstatná? •Historická věda dosud pracuje s řadou naších termini technici vágně •Důsledky: spory při obhajobách prací •Vytváření pseudoproblémů •Historie není věda (?) • Hypotézy versus prameny •Příklad: •Půda nebo daně? (BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. Půda nebo daně? In Querite primum regnum Dei. I. Brno: Matice moravská, 2006. s. 99-105, 7 s. ISBN 80-86488-35-7) •Vláda u Hunů: •BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. Charakteristika "barbarských" států. Příspěvek k metodologii dějin. Studia historica Nitriensia, Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2016, roč. 2016/20, č. 1, s. 3-16. ISSN 1338-7219 •Nutnost obecně definovat rysy sakrální vlády •BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. Contribution to the basic methodological questions (Ancient states and the states in the transitional period between Antiquity and the Middle Ages). In Bednaříková, Jarmila; Meško, Marek; Žáková, Anna. On Research Methodology in Ancient and Byzantine History. 1st edition. Brno: Masaryk University, 2015 Výhodné znalosti z oborů • •Epigrafika •Numismatika •papyrologie Výhodné znalosti mimo obor •Archeologická terminologie (nejen výhodná, nutná) •Klasicko-archeologická nebo uměnovědná terminologie, pokud pracujeme s uměním, antickou keramikou, apod. •Geografie •Základní pojmy z klimatologie •Základní pojmy ze sociologie a religionistiky • • • •Uvádějte problematické výrazy, s nimiž jste pracovali nebo pracujete •Výběr a pokus o společnou definici •Nevybrané problémy definovat jako domácí úkol