Povinné filmy pro kurz Česká nová vlna (FAVh001 a FAVkh006) Z následující kategorie filmů druhé poloviny 50. let a filmů, které na přehlídce v Banské Bystrici vzbudily ostrou stranickou kritiku, si vyberte ke zhlédnutí 1 titul: · Zde jsou lvi (1958, r. Václav Krška) · Zářijové noci (1957, r. Vojtěch Jasný) · Štěňata (1957, r. Ivo Novák) · Tři přání (1958, r. Ján Kadár, Elmar Klos) · Tam na konečné (1957, r. Ján Kadár, Elmar Klos) · Škola otců (1957, r. Ladislav Helge) Z kategorie filmů, které si s novou vlnou nespojujeme, ale které odpovídaly dobové definici, tematickému rozptylu a/nebo generačnímu profilu tvůrců, si vyberte ke zhlédnutí 2 tituly: · Tak blízko u nebe (1963, r. Vladimír Brebera) · Letos v září (1963, r. František Daniel) · Pražské blues (1963, r. Georgis Sklenakis) · Bubny (1964, r. Ivo Novák) · Okurkový hrdina (1963, r. Čestmír Mlíkovský). · Na laně (1963, Ivo Novák) Ze slovenské linie novovlnných filmů si vyberte ke zhlédnutí 3 tituly: · Slnko v sieti (1962, r. Štefan Uher) · Boxer a smrť (1962, r. Peter Solan) · Organ (1964, r. Štefan Uher) · Případ Barnabáš Kos (1964, r. Peter Solan) · Kým sa skončí táto noc (1965, r. Peter Solan) · Panna zázračnica (1966, r. Štefan Uher) · Kristove roky (1967, r. Juraj Jakubisko) · Drak sa vracia (1967, r. Eduard Grečner) · Zbehovia a pútnici (1969, r. Juraj Jakubisko) · Vtáčkovia, siroty a blázni (1969, Juraj Jakubisko) · Deň náš každodenný (1969, r. Oto Krivánek) · 322 (1969, r. Dušan Hanák) · Slávnosť v botanickej záhrade (1969, r. Elo Havetta) Zbytek z dvaceti anotací doplňte filmy tvořícími kánon československé nové vlny dle svého výběru. Tituly tučně proložené a podtržené jsme si promítali společně během jednotlivých lekcí. Absolventské, tedy krátko a středometrážní filmy jsem vyznačila modře, neboť se počítají polovičním bodem, tzn. na jednu splněnou anotaci celovečerního filmu potřebujete dva snímky tohoto typu. · Strop (1961, r. Věra Chytilová) · Černobílá Sylva (1961, r. Jan Schmidt) · Slnko v sieti (1962, r. Štefan Uher) · Zelená ulice (1959, r. Věra Chytilová) · Fuga na černých klávesách (1964, r. Drahomíra Vihanová) · Konkurs / Kdyby ty muziky nebyly (1963, r. Miloš Forman) · Černý Petr (1963, r. Miloš Forman) · Lásky jedné plavovlásky (1965, r. Miloš Forman) · Hoří, má panenko! (1968, r. Miloš Forman) · Fádní odpoledne (1964, r. Ivan Passer) · Intimní osvětlení (1965, r. Ivan Passer) · Nejkrásnější věk (1968, r. Jaroslav Papoušek) · Ecce homo Homolka (1969, r. Jaroslav Papoušek) · Pytel blech (1962, r. Věra Chytilová) · Sedmikrásky (1966, r. Věra Chytilová) · Ovoce stromů rajských jíme (1969, r. Věra Chytilová) · O něčem jiném (1963, r. Věra Chytilová) · Vražda Ing. Čerta (1970, r. Ester Krumbachová) · Zabitá neděle (1969, r. Drahomíra Vihanová) · Sousto (1960, r. Jan Němec) · Démanty noci (1964, r. Jan Němec) · O slavnosti a hostech (1966, r. Jan Němec) · Mučedníci lásky (1966, r. Jan Němec) · Hotel pro cizince (1966, r. Antonín Máša) · Bloudění (1965, r. Antonín Máša, Jan Čuřík) · Každý den odvahu (1964, r. Evald Schorm) · Návrat ztraceného syna (1966, r. Evald Schorm) · Den sedmý, osmá noc (1969, r. Evald Schorm) · Farářův konec (1968, r. Evald Schorm) · Každý mladý muž (1965, r. Pavel Juráček) · Kolonie Lanfieri (1969, r. Jan Schmidt) · Případ pro začínajícího kata (1969, r. Pavel Juráček) · Konec srpna v hotelu Ozon (1966, r. Jan Schmidt) · Ostře sledované vlaky (1966, r. Jiří Menzel) · Rozmarné léto (1967, r. Jiří Menzel) · Skřivánci na niti (1969, r. Jiří Menzel) · Nikdo se nebude smát (1965, r. Hynek Bočan) · Soukromá vichřice (1967, r. Hynek Bočan) · Pasťák (1968, r. Hynek Bočan) · Křik (1963, r. Jaromil Jireš) · Žert (1968, r. Jaromil Jireš) · Perličky na dně (1965, r. Jiří Menzel, Jan Němec, Věra Chytilová, Evald Schorm, Jaromil Jireš) · Sběrné surovosti (1965, r. Juraj Herz) · Spalovač mrtvol (1968, r. Juraj Herz) A konečně nezapomeňte připojit resumé jedné odborné knihy v rozsahu 1–1,5 NS (tedy 1800–2700 znaků). V resumé představte hlavní téma a tezi vybrané publikace, strukturu a klíčové poznatky. · SKUPA, Lukáš. Vadí - nevadí : česká filmová cenzura v 60. letech. Vydání první. [Praha]: NFA, 2016. 263 stran. · KOVÁCS, András Bálint. Screening modernism : European art cinema, 1950-1980. Chicago: University of Chicago Press, 2007. xii, 427 stran. · SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov : svět filmařů a politická moc 1945-1970. Vydání první. [Praha]: Národní filmový archiv, 2016. 419 stran. · BATISTOVÁ, Anna (ed.). Hoří, má panenko. Praha: Národní filmový archiv, 2012. 304 s. · HULÍK, Štěpán: Kinematografie zapomnění :počátky normalizace ve Filmovém studiu Barrandov (1968-1973). Praha: Academia, 2011. · HAMES, Peter. Československá nová vlna. Translated by Tomáš Pekárek. Vydání první. [Praha]: Levné knihy, 2008. 344 stran. · VORÁČ, Jiří. Ivan Passer: Filmový vypravěč rozmanitostí aneb od Intimního osvětlení k Nomádovi. 1. vydání. Brno: Host, 2008. 320 s. · PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002. 387 s. · LIEHM, A. J. Ostře sledované filmy :československá zkušenost. Edited by Jan Lukeš. Vyd. v ČR a v tomto souboru. Praha: Národní filmový archiv, 2001. 470 s. · Lukeš, Jan: Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film. Praha: Slovart, 2013. · SVATOŇOVÁ, Kateřina. Mezi obrazy: Mediální praktiky kameramana Jaroslava Kučery. Praha: Národní filmový archiv, FFUK, Master film, 2016. · SVATOŇOVÁ, Kateřina – JEŘÁBKOVÁ, Edith (eds.). Ester Krumbachová. Praha: UMPRUM, 2016. · VLASÁK, Zbyněk. Autorka neklidu: Věra Chytilová očima české filmové kritiky. Brno: moravská zemská knihovna, 2021. · DVOŘÁKOVÁ, Tereza Czesany – BAREŠOVÁ, Marie (eds.). Generace normalizace. Ztracená naděje českého filmu? Praha: Národní filmový archiv, 2017. · BERNARD, Jan. Jan Němec: Enfant terrible české nové vlny. Díl 1. 1954–1974. Praha: AMU, 2014. · LOVEJOY, Alice. Experimentální dílna. Československá armádní kinematografie 1920–1970. Praha: Národní filmový archiv, 2021.