Hudební nauka Opakovací kvíz 3 1. Najděte vhodný překlad: velmi půvabně, trochu zpomalovat, postupně důrazně, stále lehce a) molto gentile, poco diminuendo, piú marcato, segue leggiero b) piú grandioso, meno rallentando, poco espressivo, simile leggiero c) molto grazioso, poco ritardando, poco a poco marcato, sempre leggiero 2. Vyberte označení artikulace od nejostřejší po nejmírnější: a) staccato, legato, portamento, tenuto b) staccato, portamento, tenuto, legato c) portamento, staccato, tenuto, legato 3. Připojte vhodný výklad: glissando, sotto voce, con sordino a) klouzavě, polohlasně, s dusítkem b) spojovaně, jako hlasem, ztlumeně c) vázaně, neslyšně, s důrazem 4. Vyberte pořadí tempa od nejpomalejšího po nejrychlejší: a) adagio, moderato, vivace, prestissimo b) grave, allegretto, sostenuto, animato c) allegretto, vivace, comodo, presto 5. Který z těchto termínů neoznačuje pomalé tempo? a) largo b) grave c) andantino 6. Najděte vhodný překlad: velmi sladce, více klidně, méně vášnivě, s bolestí a) molto zucchero, piú melancholico, meno passione, con brio b) molto dolce, piú tranquillo, meno appassionato, con dolore c) molto gentile, piú inquieto, meno fuoco, con legno 7. Vyberte výraz, který naznačí návrat na počátek a v určité části skladby přesun k závěrečné části a) Da Capo al Fine b) Dal Segno e poi la Coda c) Da Capo al Fine e poi la Coda 8. Co značí italský termín divisi? a) Rozděleně – jde o variantu smyků u smyčcových nástrojů b) Rozděleně – jde o dělení hlasů v jedné notové osnově mezi více hráčů c) Rozděleně – hraje se na určitou část rozloženého nástroje 9. Vyberte dynamická znaménka od nejsilnější dynamiky po nejslabší: a) mezzoforte, mezzopiano, piano pianissimo b) piano, mezzopiano, mezzoforte c) forte, fortepiano, piano 10. Má-li nástroj v notách u jedné části skladby poznámku tacet... a) hraje danou část v nejnižší možné dynamice b) v dané části nehraje c) hraje danou část s dusítkem 11. Co značí a kam se píše označení ossia: a) značí tón hraný o oktávu výš a píše pomocí 8 nad notovou osnovou b) značí tón hraný o oktávu níž a píše se pomocí 8 pod notovou osnovou c) značí alternativní verzi k některé části skladby a zapsána je ve vlastní notové osnově nad původní osnovou 12. Co znamenají termíny legato a ligatura: a) propojené noty, jiný název pro taktovku b) vázaně, prodloužený tón (většinou přes taktovou čáru) c) spojeně, prodloužení celotaktové pomlky 13. Která výslovnost odpovídá těmto označením? Scherzo, crescendo, accelerando, mezzopiano a) /skerdzo, kresčendo, akčelerando, mecopjáno/ b) /skerco, krešendo, ačelerando, medzopjáno/ c) /šerzo, kreščendo, akcelerando, mezopijáno/ 14. Co znamená zkratka G.P. a) generální partner – místo v hledišti pro VIP osoby b) gesto private – dirigentské gesto typické pro konkrétního interpreta c) generální pauza – pomlka společná pro celý orchestr 15. Kterými zkratkami v partituře jsou značeny tyto nástroje: anglický roh, xylofon, trombon, housle, velký buben a) cor. ingl., sil., trb., vln., gr.c. b) engl. cor., xyl., tb., vla., tym. c) cor. engl., camp., tr., cb., t.p. 16. Která část není součástí sonátové formy: a) expozice b) imitace c) repríza 17. Co znamená zkratka m.d. a pro který nástroj se užívá: a) změnit rejstřík, varhany b) hrát pravou rukou, pro klavír c) vyprázdnit měch, pro akordeon 18. Co znamenají termíny: con brio, con fuoco a) syrově, s dalším nádechem b) s dusítkem, s vervou c) s jiskrou, s ohněm 19. Najděte odpovídající popis pro termín: rubato a) rozvolněně b) co nejodděleněji c) spodní hranou 20. Kterým výrazem není označován lesní roh: a) French horn b) Waldhorna c) cornetto