Intonace I. Intonace – může obsahovat řadu rozdílných dovedností – zápis melodie/souzvuku podle sluchu (zadán je výchozí tón), rozpoznání odchylek od zahraného hudebního úryvku, ale i například schopnost zazpívat notový zápis prima vista (bez přípravy). V předmětu Intonace se budeme zaměřovat na zápis slyšeného, a to konkrétně: - zápis jednohlasé melodie - zápis intervalů (hrány v souzvuku) - zápis akordů (kvintakordy a obraty v souzvuku, septakordy v základních tvarech a obraty dominantního septakordu D7 , hrány v souzvuku i v rozložené podobě) Tyto dovednosti budou součástí závěrečného testu. Vedení jednohlasé melodie – melodie postupuje několika základními postupy – krokem (sekundové postupy), obkrok (terciové postupy), skokem (vzdálenost kvarty a více). Při zápisu melodie využíváme představu opěrných bodů v tónině, zejména představu tonálního rozloženého akordu. Zápis intervalů – intervaly zapisované jako izolované souzvuky (dvojzvuky) identifikujeme prostřednictvím pomocných písní. Některé z nich v přehledu: Intervaly základní č.1 (čistá prima) – Ach synku c1 -c1 v.2 (velká sekunda) – Kočka leze dírou c1 -d1 v.3 (velká tercie) – Ovčáci čtveráci c1 -e1 č.4 (čistá kvarta) – Čtyři koně jdou c1 -f1 č.5 (čistá kvinta) – Loučení loučení c1 -g1 v.6 (velká sexta) – U panského dvora c1 -a1 v.7 (velká septima) – není pomocná píseň, disonantní tón směřující do oktávy c1 -h1 č.8 (čistá oktáva) – Sil jsem proso c1 -c2 Intervaly odvozené m.2 (malá sekunda) – Dobrú noc c1 -des1 m.3 (malá tercie) – Ještě som sa neoženil c1 -es1 m.6 (malá sexta) – Smutné časy nastávajú c1 -as1 m.7 (malá septima) – Chovejte mě má matičko c1 -hes1 (bé1 ) Kvintakordy přehled Kvintakord dur – složen z velké a malé tercie v.3 + m.3 c-e-g Kvintakord moll – složen z malé a velké tercie m.3 + v.3 c-es-g Kvintakord zvětšený – složen ze dvou velkých tercií v.3 + v.3 c-e-gis Kvintakord zmenšený – složen ze dvou malých tercií m.3 + m.3 c-es-ges