Lekce 27 Gramatická látka Odkaz na gramatiku Konjugace: Kořenový aorist §§ 326-327 1. Malý Kýros vypráví matce o sporech, které mu jeho učitel nechává rozsuzovat: Kupog nalc, cov épa)TTiaáo"n.c; xř\c, |o.riTpó<;, ndc, av xř\v ôixaioaúvnv u-ádoi, einev «'AXX', (b u-ňrep, áxpiPwg1 xavxá ye oiôa- ó yap ôiôáaxaAóc; |ae cbc, ř\5r\ áxpiPouvTa inv ôixaioaúvnv xai áXXoic, exéXeve ôixá(eiv. xai toívuv étcí uia noxe ôíxn.2 TiXr\yac, eXafiov 6íq oúx ôpdwg ôixáaag. nv ôe n. ôíxn. ToiaÚTty nalc, [léyac, u-ixpôv exwv xvrôjva rcaíôa uaxpôv [léyav ěxovTa xvrôjva éxôúaac; aÚTÔv tôv |aěv éauTou éxeívov évéôuae, tôv ôe éxeívou aÚTÔg évéôu. eyd oúv toútoic; ôixáCwv eyvwv péA/uov eivaí áu.q>OTépoic; tôv ápu-ÓTTOVTa3 éxárepov xvrôjva ěxeiv. év toútg) ôn. |ae é-rcaiaev ó ôiôáaxaAoc; XéE,aQ, ôti, ónóxe |aév tou ápu-ÓTTOVTOc; eínv xpvrŕic;, outw ôéoi -rcoieív, ó-tcótc ôe yvwvaí ôéoi, tcoté- POU Ó XITWV eÍT|, TOÚt' 8(pT] aXe7i:t80v eivaí, TÍg XTňaiC; ÔlXaía 80tív.» (Xen. Kyr. 1,3, 16s.) 2. Replika Neoptolema, syna Achilleova, v Sofoklově tragédii: "Eípuv yap oúôév ex Téxvn.<; -rcpáaaeiv4 xaxň.<;5, out' aÚTÔg oud', cóg (paaiv, oúxq>úaac;6 é|aé. (soph. pmi. 88 s.) 3a. Nápis na Apollónově chrámu v Delfách: Tvwdi oeauTÓv. 3b. "Eoti apa, 6íq éoixev, návx(ú\ u-éyioTov u.adn.u.áTO)v tô yvúvcn aÚTÓv éauTÔv yáp xiq éáv yvä>, ueôv eíaeTai, deôv ôe eíôax; é^o|a.oiwdf|aeTai7 dew. (ciem. ai. paed. 3, i) 4. Slova vládce Théb Kreónta: Miow Ye M^évToi xcÓTav8 év xaxoíai9 xiq áXovc, é-rceiTa touto xaAAúveiv10 ůéXr\. (soph. Ant. 495 s.) 1 áxpipííx; od áxpifiá, -ouv " důkladně znáť 2 í) 5íxt| " spravedlnost', zde "právníspor' 3 áp(xÓTTCo "hoditse, přiléhat, slušet' 4 Tipáaaco = TipÚTTO) 5 t8xvt| xaxf| " úklad' 6 oúx
"zplodit'
7 ě^o(xoioí)(xai, -ouaůcu "vyrovnatse'
8 x&tav < xai oTav
9 év xaxoíai = év xaxoí?
10 xakkvvtí "přikrášlovat'
190
Lekce 27
5. 'ĽxoXaoxixÓQ11 noxa[ióv PouA,ó|aevo<; 7tepäaai12 ávfíA,dev eic, tô 7tA,oíov eyinnoc,13. Tcudo|j.évou ôé tivoc/ «Aiá tí oú xaTéPnc.;» «ETCouoá(a)», e "ničím,kazím' tô peí)(xa "proud',zde "výbuch'
Provizorní interní tisk (Teiresiás MU - ÚKS FF MU). Kontakt: teiresias@muni.cz.
191
Lekce 27
OTlOvbČC^d), -áao\iai, -aaa, -axa, -a\iai, -adT)v
spěchat, snažit se
festinare; studere, conari
transire, transgredi bis
7. ôíí
6. ÔiaPaíVW, -(}r|(JO|J.ai, -éptiv, -péptixa, —,—
8. pSW, purjao|j.ai, ÉppÚT)v, ÉppÚT)xa, —, — TČ> TCŤ3p, iiupói;
(Ôl(X)(pô'eíp(ji), - (ojed. pióó; aor. eCnaa i rpííDv "byl j sem živ, prožil jsem').
192
Lekce 27
Silný aorist na -a
Jiným, ještě izolovanějším gramatickým jevem než kořenový aorist je zkřížení silného aoristu se slabým. K tomuto jevu docházelo v poklasickém období systémovým tlakem aoristů slabých, které byly ve výrazné frekvenční převaze nad aoristy silnými. Výsledkem tohoto křížení jsou tvary, jejichž základem je aktivní aoristní kmen silného typu, k němuž ovšem přistupují koncovky aoristu slabého (tj. tematický vokál -a/e- a přípony). Tvar má tedy 4 skladebné složky (augment, silný kmen aor. akt., tematický vokál, přípona). Např.:
ě - Jtpi - & - niyv koupil jsem' (sémanticky náleží k préz. cbvou|a.ai, dm.)
Aor. tohoto typu se objevuje jen v pozdních textech, a to pouze u sloves: Xéyw (aor. eína vedle pravidelného eircov), (pépw (aor. v\\eyaa vedle fiveyxov), xéw lít' (aor. e-/ea)25, a citované dm. (Jbvou|aai (aor. 87i:piá|j.Tiv)26.
Cvičení
1. Gramaticky určete:
• eyvwaav • eyv(ú[iev • íva yvú • íva yvw • íva yvúoiv • yvoír\Q • yvolev • eáX(úc, • áXoivai • áXovoa • yvóv • xolc, yvouaiv • ePnaav • íva Pfí • íva Pwaiv • íva pfÍTe • Paínc; • pitval • Paaa • pvévxec,
2. Vytvořte 1. sg. ind. fut. i perf.:
• eôuv • 8(puv • eyvwv • éáAwv • ěppúnv
3. Doplňte věty tak, že vyberete z níže uvedených prísudku ten, který odpovídá kontextu, a přeložte je:
• á|o.apTávovTec; ... • -rceipwvTai tôv 7TOTa|a.ôv ...» ó lacyac; nalc, tôv |a.8Yav xiiwva ...
• ó lacyac; nalc, tôv |aixpôv 7Taíôa tôv xiTÔiva ... • r\ yř] dau|aaaTÔv xap7i:ôv (plod) ... • oúôev ex T8xvn<; 7tpáTTeiv xaxfí<; ... • |ari vóaw ...
• 8(puv • áA,oínv • evéôu • ôiapfívaí • e^éôuaev • eyvwaav • eqnxjev
4. Vyložte etymologii slov:
• harmonie • revma • báze
5. Všimněte si řazení přívlastkových adjektiv a rozvíjených substantiv ve větě 7Taí<; |0.8Ya<; ... 8V8ÔI) (text 1). Vysvětlete, jakou funkci zde má slovosled.
25 Kontrahované sloveso s výjimkami, viz § 270 (2) a 272 (4).
26 V gramatice je paradigma tohoto slovesa nenáležitě zařazeno do § 327 ke kořenovým aoristům (kořen je v tomto případě -npi-).
193
Lekce 27
6. Určete gramatický tvar, přeložte a vytvořte 1. sg. ind. préz. akt.:
• Tiúprixévai • á7i:oPePA,Tixá)<; • émóXiúXa • xexwpf|xaaiv • yéyove • iiéiiovůac, • á-n:oA,e-A,oÍ7i:aaiv • áxtixóaie (lekce 24).
7. Opakujte:
• apxw • ó apxwv • ápxaíog • ř\ ápxf| • ř\ ávapxía.
194