Intermediální studia Mgr. Karolina Strnadová Ústav české literatury Masarykovy univerzity NA ÚVOD - mediální aspekty svých úvah již Gotthold Ephraim Lessing (osvícenská normativní poetika, 18. století) - ve 40. letech 20. století pohyb výtvarného umění směrem k abstrakci → medialita a materialita výtvarného umění - v 60. letech 20. století transmediace v rámci experimentální tvorby (vizuální básně) - Dick Higgins – statě o intermedialitě (60. léta) - Marshall McLuhan: Jak rozumět médiím (1964) - Friedrich Kittler: Gramofon. Film. Typewriter (1986) - v 90. letech 20. století se začala formovat vlastní teorie intermediality VÝCHODISKA: COMPARATIVE ARTS - od 50. let 20. století; subdisciplína komparatistiky - srovnávání různých uměleckých druhů - Ulrich Weisstein: termíny „transmutace“ a „transpozice“ INTERART STUDIES - 80. a 90. léta 20. století - nejprve dominovala témata spojená se vztahem textu a obrazu (ekfráze, emblém a vizuální poezie) - v roce 1995 konference Interart studies - Přechod od interart studies k intermediálním studiím: jednotlivá umění se dostávají do stále bližšího kontaktu, prosazují se nové technologie a přestává se zásadně oddělovat „vysoké“ a „nízké“ K POČÁTKŮM INTERMEDIALITY - velkou inspirací pro ranou fázi intermediality byla vizuální studia - W. J. T. Mitchell: členění médií podle zprostředkujícího smyslu (+ tvrzení, že žádné médium není čisté, ale všechna jsou kompozitní nebo smíšená) - pojem „intermedialita“ se tvořil paralelně k termínu „intertextualita“ (Julie Kristeva) Přístupy WERNER WOLF A IRINA O. RAJEWSKY - koncepty obou vznikaly na přelomu tisíciletí v blízkém vztahu a vzájemném ovlivnění - oba vychází z teorie intertextuality - Werner Wolf: Intermedialita: široké pole výzkumu a výzva literární vědě (2002) - Irina O. Rajewsky: Intermedialita (2002) WERNER WOLF Zdroj: FEDROVÁ, Stanislava a Alice JEDLIČKOVÁ. Teorie intermediality. Zjevnost vztahů, unikavost média. In: MÜLLER, Richard, CHUDÝ, Tomáš a kol. Za obrysy média: Literatura a medialita. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Nakladatelství Karolinum, 2020, s. 536. Wolf - schéma.jpg WERNER WOLF Zdroj: WOLF, Werner. Intermediality Revisited: Reflections on Word and Music Relations in the Context of a General Typology of Intermediality. In: LODATO, S. M., ASPDEN, S. and W. BERNHART (eds.). Word and Music Studies. Netherlands: Brill, 2002, s. 28. Werner Wolf - word and music.jpg IRINA O. RAJEWSKY Zdroj: FEDROVÁ, Stanislava a Alice JEDLIČKOVÁ. Teorie intermediality. Zjevnost vztahů, unikavost média. In: MÜLLER, Richard, CHUDÝ, Tomáš a kol. Za obrysy média: Literatura a medialita. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, Nakladatelství Karolinum, 2020, s. 538. Rajewsky - tabulka.jpg UWE WIRTH - vymezuje nultý stupeň = tematizování jednoho média v druhém médiu - 3 stupně intermediálních vztahů 1. Rekonfigurace znakového systému 2. Spojení různě konfigurovaných znakových systémů (mediální roubování) 3. Konceptuální roubování - „roubování“, proces = transmediální přechod LARS ELLESTRÖM - The Modalities of Media II: An Expanded Model for Understanding Intermedial Relations. In: Beyond Media Borders (L. Elleström (ed.), 2021) Elleström rozlišuje: - mediální produkty (media products) - technická média (technical media of display) - dva typy médií – základní média (basic media types) a - kvalifikovaná média (qualified media types) LARS ELLESTRÖM A JEHO TEORIE MODALIT - každé médium tvořeno určitým komplexem základních vlastností a intermediální je v tom smyslu, že je zřejmé a vysvětlitelné právě ve vztahu k ostatním typům médií, s nimiž může komunikovat a kooperovat - 4 mediální modality (media modalities) utvářející základní média: 1. Modalita materiální (material modality) 2. Modalita smyslová (sensorial modality) 3. Modalita časoprostorová (spatiotemporal modality) 4. Modalita sémiotická (semiotic modality) LITERATURA K DOPORUČENÍ ELLESTRÖM, Lars. The Modalities of Media II: An Expanded Model for Understanding Intermedial Relations. In: ELLESTRÖ, Lars (ed.). Beyond Media Borders. London: Palgrave Macmillan, 2021. FEDROVÁ, Stanislava (ed.). Česká literatura v intermediální perspektivě: IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky Jiná česká literatura. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR a Akropolis, 2010. JEDLIČKOVÁ, Alice a Stanislava FEDROVÁ. „Across“ nebo „In-between“? O stavu a perspektivách intermediálních studií. Česká literatura, č. 6, 2021. MÜLLER, Richard, CHUDÝ, Tomáš a kol. Za obrysy média: Literatura a medialita. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR a Nakladatelství Karolinum, 2020. RAJEWSKY, Irina O. Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality. Intermédialités: histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques / Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Technologies, č. 6, 2005. SCHNEIDER, Jan a Lenka KRAUSOVÁ (eds.). Intermedialita: slovo – obraz – zvuk: sborník příspěvků ze sympozia. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. WOLF, Werner. Intermedialita: široké pole výzkumu a výzva literární vědě. Česká literatura, roč. 59, č. 1, 2011. Slovo a hudba: LODATO, S. M., ASPDEN, S. and W. BERNHART (eds.). Word and Music Studies: Essays in Honor of Steven Paul Scher and on Cultural Identity and the Musical Stage. Netherlands: Brill, 2002. WOLF, Werner. The Muzicalization of Fiction. A Study in the Theory and History of Intermediality. Netherlands: Brill,1999. V roce 1997 byla založena The International Association for Word and Music Studies (WMA) – bádání v oblasti vzájemných vztahů literatury a hudby.