Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky NJI_10A Kapitoly z dějin německé literatury I Mgr. Jan Budňák, Ph.D., PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D., Mgr. Martina Trombiková, Ph.D., doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D NJI_10A Kapitoly z dějin německé literatury I podzim 2022 « TERMÍN A MÍSTO KONÁNÍ PŘEDMĚTU čtvrtek 10:00-11:40, K 24 « VYUČUJÍCÍ Mgr. Jan Budňák, Ph.D. PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. + hosté (Prof. Dr. Wolfgang Riedel) « PLÁN 1. 15.9.21 --- 2. 22.9.21 Barock I PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. 3. 29.9.21 Barock II PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. 4. 6.10.21 Aufklärung I doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. 5. 13.10.21 Aufklärung II Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. 6. 20.10.21 Sturm und Drang I Empfindsamkeit PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. 7. 27.10.21 Sturm und Drang II PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. 8. 3.11.21 Goethe I Prof. Dr. Wolfgang Riedel 9. 10.11.21 Goethe II Prof. Dr. Wolfgang Riedel 10. 24.11.21 Schiller Prof. Dr. Wolfgang Riedel 11. 1.12.21 Heinrich von Kleist Mgr. Jan Budňák, Ph.D. 12. 8.12.21 Frühromantik Mgr. Jan Budňák, Ph.D. 13. 15.12.21 Spätromantik doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. Materiály k přednáškám/seminářům naleznete ve Studijních materiálech v ISu. « ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU 3 kredity, zápočet Zakončení předmětu NJI_10A bude mít celkem 2 části: 1. Písemný test, 5.1.2023 (řádný) / 12.1.2023 (řádný i opravný) / 19.1.2023 (pouze opravný), čas a místo budou upřesněny. -> 13:00 online 2. Písemná práce, deadline: 20.1.2023. + Co přesně budou jednotlivé části obnášet? 1. PÍSEMNÝ TEST Cílem písemného testu je prověření Vašich nově získaných znalostí o německé literatuře od baroka po romantismus. Je to i taková předpříprava pro ústní státní zkoušku, při níž se s takovýmto typem otázek můžete setkat. Písemný test bude formou odpovědí na otevřené otázky, dostanete jich celkem 8, vycházejících z látky probírané během přednášek, důležitých pro pochopení dané etapy a její literatury. Dle možností buď online (IS) nebo prezenčně. Na vyplňování odpovědí bude omezený čas (viz instrukce vyučujícího). Při hodnocení Vašich odpovědí budeme zohledňovat kromě faktické správnosti i na to, zda-li své odpovědi budete formulovat svými slovy. Prosíme nekopírujte pouze již dané definice apod. Zkuste danou problematiku vysvětlit/objasnit tak, aby bylo zřejmé, že víte, o čem píšete. 2. PÍSEMNÁ PRÁCE Cílem písemné práce je rozvoj vlastního přemýšlení v oblasti literárních dějin na podněty z přednášek. Nejedná se již tolik o přehledovou sondu jako v případě testu, nýbrž spíše o detailnější seznámení se s vybranými tématy, které určí vyučující předmětu. Opět se jedná o takovou předpřípravu pro ústní státní zkoušku, při níž můžete představit vybranou literární epochu nejen obecně, ale i na konkrétním příkladě jednoho textu. Témata, ke kterým je třeba se přihlásit v ISu, se týkají probírané látky, tedy německé literatury od baroka po romantismus, a jsou zveřejněna v ISu. Vyberete si jedno z 8 témat. U každého tématu je omezená kapacita přihlašujících se: 3/4 stud./téma. Přihlašovat se můžete obratem. Jedná se o následující: 1. Fromme Unverschämtheiten. Moderne Lesarten des barocken Mystikers Angelus Silesius. Vede: PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. NEAKTUÁLNÍ 2. Zu intertextuellen Spuren in Lessings Ringparabel. Ein Vergleich der Ringparabel in Lessings “Nathan der Weise” und der Ringparabel in Boccaccios “Decamerone” Vede: Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. NEAKTUÁLNÍ 3. Zu Variationen des bürgerlichen Trauerspiels (Lessing/Schiller/weitere Autoren?). Eine Skizze mit Fokus auf Lessings “Emilia Galotti” und Schillers “Kabale und Liebe” Vede: Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. 2. “Captatio Benevolentiae” in Lessings Nathan der Weise. Es soll der Frage nachgegangen werden, mit welchen Kommunikationsstrategien, bzw. rhetorischen Stilmitteln Nathan in Gesprächen auf die anderen Figuren (Recha, Tempelherr, Saladin u. A.) eingeht, damit er sie über seine eigene Weltanschauung überzeugen kann. Handelt es sich dabei um der Aufklärung gerechte Strategien? Vede: Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. 3. “Der orthodoxe Patriarch als Antiheld”. Es soll der Frage nachgegangen werden, inwieweit es sich bei der Figur des Patriarchen in Nathan der Weise um eine durchaus im Sinne der Lessingschen Aufklärung negative Figur handelt und welche Stellung sie im Kontext der Charaktere der anderen Figuren des dramatischen Lehrgedichts einnimmt. Vede: Mgr. Martina Trombiková, Ph.D. 4. Zwischen Gott und Natur, sinnlichem Vergnügen und Frömmigkeit, Tugend und Verstand, Poesie und Wissenschaft. Zur Rolle der Natur in den Gedichten der Aufklärung. Vede: doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. 5. Luise und der alte Miller. Zur Umsetzung der Tochter-Vater-Beziehung in Schillers “Kabale und Liebe” und deren Verfilmung von Leander Hausmann Vede: PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. 6. Konzepte von Gerechtigkeit in Kleists Michael Kohlhaas Vede: Mgr. Jan Budňák, Ph.D. 7. Ich-Zerfall in den Kunstmärchen der Romantik Vede: Mgr. Jan Budňák, Ph.D. 8. Verbrecher, Rebellen und Räuber “Die Räuber”, “Verbrecher aus Infamie” (“Der Verbrecher aus verlorener Ehre”), “Graf Öderland” Vede: doc. Mgr. Aleš Urválek, Ph.D. Rozsah písemné práce činí 8 tisíc znaků, z čehož max. 1/3 textu může být citovaná. Nezbytnou součástí práce bude i práce se sekundární literaturou, návrhy na vhodné zdroje budou k dispozici u každého jednotlivého tématu buď ve formě odkazu nebo naskenované literatury. Deadline pro odevzdání práce je 20.1.2023. Do konce zkouškového období, tedy do 10.2.2023 bude následovat zpětná vazba od vyučujících předmětu (případně výzva k přepracování textu). Seminární práci pošlete prosím e-mailem danému vyučujícímu. Při udělování zápočtu budeme hledět komplexně jak na výsledek testu (pozitivní/negativní), tak i písemné práce (pozitivní/negativní). Pro získání zápočtu bude potřeba získat 2x pozitivní výsledek. V hraničních případech zohledníme i Vaši aktivitu ve výuce.