Skandinávská literatura jako myšlenkový konstrukt Miluše JUŘÍČKOVÁ Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky Filozofická fakulta Masarykovy univerzity norsky •Mellomeuropa •Sentraleuropa http://www.norden.org/no/fakta-om-norden/ •„Jako region se Skandinávie stala po rozpadu Sovětského svazu a Varšavského paktu silnější, ale i slabší. Spolupráce má dnes spíše kulturní než politický profil, což se projevuje i v tom, že jednotlivé země zvolily různou strategii přiblížení a integrace vůči EU. V zahraniční politice však všech pět zemí úzce spolupracuje na humanitárních, ale i vojenských akcích. Všechny vyslaly vojenské jednotky nebo civilní personál do Afghánistánu. •Zahraničně politicky však Sever už samostatnou jednotku nepředstavuje. Je možné říci, že v globálním, rychle se zmenšujícím světě, tvoří onu relevantní jednotku Evropa.“ • Genesis •In principio creavit Deus caelum et terram •I Begyndelsen skabte Gud Himmelen og Jorden. (dk) •I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. (no – bokmål) •I opphavet skapte Gud himmelen og jorda. (no – nynorsk) •I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. (se) Obálka titulu Moderní skandinávské literatury 1870-2000 CENY SEVERSKÉ RADY •http://www.norden.org/en/nordic-council/nordic-council-prizes • Žánrové a tematické okruhy tohoto desetiletí •Detektivní román (Jo Nesbø, 1960) •SELFIE (Karl Ove Knausgård, 1968) •Nedávná historie (Steve Sem-Sandberg, 1958) •Migrace (Michael Konůpek, 1948) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/15/Karl_Ove_Knausg%C3%A5rd_2010-09-17_%28img0 1%29.JPG/640px-Karl_Ove_Knausg%C3%A5rd_2010-09-17_%28img01%29.JPG