You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Blok 1
Vážení studenti,
studium tohoto předmětu bude rozděleno na dva bloky.
Níže přikládám první balík souborů ke studiu a cvičení. V souboru Mapa probírané látky naleznete schéma, které Vám má graficky zprostředkovat problematiku neformální logiky a kritického myšlení. V prvním bloku probereme přibližně polovinu tohoto schématu, ve druhém zbytek. Dále máte k dispozici dvě výukové lekce. V první se naučíte rozpoznat základní jednotku kritického myšlení - argument - mezi jinými druhy výpovědí. Ve druhé se naučíte převádět argument do podoby, kdy je možné jej snadno analyzovat a hodnotit (tzv. standardizovaná podoba), a poznáte rozdíl mezi tzv. deduktivními a induktivními argumenty. Ke každé výukové jednotce máte k dispozici soubor cvičení a soubor řešení, které by Vám měly pomoci si lépe ujasnit danou problematiku.
Přeji hodně úspěchů při studiu.
Radim Bělohrad
Blok 2
Vážení studenti,
ve druhém bloku výuky se seznámíte se třemi dalšími tématy.
První se týká dvou dílčích témat. Za prvé jde o analýzu rozvětvených (komplexních) argumentů, To jsou argumenty, ve kterých se skládají jednoduché argumenty s cílem podpořit jednu hlavní tezi, tzn. že závěr dílčího argumentu funguje jako předpoklad nového argumentu a závěr tohoto nového argumentu zase může figurovat jako předpoklad pro důkaz další teze. Tyto argumenty mohou být velmi komplexní a tvořit jakousi stromovou strukturu, ale podstatné je, že je možné je rozebrat na 4 základní stavební jednotky. Každý komplexní argument budete takto moci přehledně schematizovat a hodnotit jeho výstavbu. Za druhé se seznámíte s tzv. Toulminovým modelem argumentu. Jde o alternativní způsob, jak analyzovat argument (alternativní k tomu, co jsme v minulém bloku nazvali "standardizovanou podobou"). Tento model má své výhody, protože odhaluje funkci, jakou jednotlivé části argumentu hrají. My se seznámíme pouze s jakousi ořezanou verzí tohoto modelu, zahrnující tři elementy. Jak uvidíte, velmi často se stává, že některý z těchto elementů je argumentující stranou zamlčen či vynechán, a pro Vás je nezbytné, abyste byli schopni tuto implicitní část argumentu doplnit. Máte k tomu opět několik cvičení.
Ve druhém tématu se podíváme na některé induktivní argumenty a řekneme si, co je třeba k rozhodnutí, zda jsou přijatelné, či nikoli. Zaměříme se na dva argumenty, které představují patrně nejčastěšjí mody lidského usuzování (argument z analogie a argument autoritou), a také na tzv. argument proti osobě (ad hominem).
Poslední téma se týká logických klamů v argumentaci. Logické klamy jsou neplatné argumenty, které vyvolávají dojem platnosti a jsou často přesvědčivé nikoli z logických, ale psychologických důvodů. Lidé je využívají někdy nezáměrně, ale někdy k cílené manipulaci druhých. Měli byste se s nimi proto obeznámit. Doplněna jsou opět cvičení.