JOAQUIM MARIA MACHADO DE ASSIS (1839 – 1908) Obsah obrázku text, muž, osoba, zeď Popis byl vytvořen automaticky Letecký pohled na pláž ´Mnohými literárními kritiky je Machado de Assis považován za největšího brazilského spisovatele všech dob, jinými zase za autora nejméně brazilského, díky svému univerzalismu. ´ ´Narodil se 21. června 1839 v Rio de Janeiru v rodině malíře pokojů tmavé pleti a bělošky z ostrova São Miguel (Azorské ostrovy) – rodina se usadila na statku dony Barrosové, která se stala kmotrou a první ochránkyní budoucího spisovatele. ´Často se uvažuje o vlivu jeho barvy pleti a skromného původu na jeho život a literaturu, stejně jako o vlivu epilepsie a zadrhávání se v řeči. Jisté je, že například problému rasismu se ve většině svých děl vyhýbal. ´ Letecký pohled na pláž ´ ´Témata jeho knih se točí kolem brazilské elity. On sám se stýkal s vybranými literáty své doby a za ženu si vzal Portugalsku rodem i výchovou – tím vším se určitým způsobem „pobělošťoval“. ´ ´Přispěl k tomu i obraz, který si pečlivě budoval: vážný, vlídný pán se skřipcem na řetízku, plnovousem, uhlazenými pečlivě upravenými vlasy a perfektně padnoucím oblekem vzdělance. ´ Obsah obrázku perokresba Popis byl vytvořen automaticky Letecký pohled na pláž ´V 16-ti letech se odstěhoval z domu a publikoval svou první báseň („Ela“ / „Ona“, 1855) v časopise Marmota Fluminense. V 19-ti letech publikuje první povídku, „Tři ztracené poklady“, a ve stejném časopise vychází jeho literární úvaha „Minulost, přítomnost a budoucnost literatury“, v níž je v zárodku obsažen jakýsi program jeho budoucí literární činnosti. ´ „Uma revolução literária e política fazia-se necessária. O país não podia continuar a viver debaixo daquela dupla escravidão que o podia aniquilar.“ ´ „No estado atual das coisas, a literatura não pode ser perfeitamente um culto, um dogma intelectual, e o literato não pode aspirar a uma existência independente, mas sim tornar-se um homem social, participando dos movimentos da sociedade em que vive e de que depende.“ ´ Letecký pohled na pláž ´Stává se novinářem z povolání a vstupuje do světa literatury. Píše divadelní kritiky pro časopis O Espelho. Díky každodennímu psaní brzy vyzraje jeho velice individuální styl ´ – projevuje se v něm vliv zahraniční literatury: Shakespeare, Swift, Dickens, Montaigne, Pascal, Flaubert, Victor Hugo, Stendhal, Almeida Garrett; ´ – výsledkem je děj, který postrádá chronologii, zjednodušená syntaxe, volba strhujících stylistických prostředků, využívá zvolání a otázek, kterými se obrací přímo na čtenáře a zároveň vtahuje na scénu samotného autora. ´Tím se vymezuje proti ztěžklé akademičnosti brazilské prózy a jejími řečnickými manýrami, spletitou syntaxí a hyperkorektním výběrem slov, který jen dokládá puristické úsilí periferie o maximální jazykovou správnost. ´Svým neutrálním výrazem a sdělností bude stát Machadův styl i v protikladu k próze pozdější, která bude hledat osobitý brazilský ráz ve směru regionálním a literárně denotativním. Letecký pohled na pláž Fejeton ´Machado dokázal vybrousit v brazilském prostředí žánr literárního fejetonu (crônica) ´ – ustálí v něm neambiciózní rejstřík, který na jedné straně dovoluje komentovat fakta každodenního života, na straně druhé dává průchod úvahám morálního charakteru, často s notnou dávkou ironie; ´ – v tomto stylu se mísí výpravná próza s ležérní prózou novinářskou. ´Machadův sklon členit obsah do nezávislých krátkých kapitol, které přestože jsou číslované, si zachovávají jistou nezávislost, je spjat právě s fejetonistikým charakterem jeho děl. ´V roce 1864 vychází jeho první sbírka veršů Chrysalidy. ´V této době je již velice společensky uznávaným a když se José de Alencar rozhodne uvést na veřejnost mladičkého básníka Castra Alvese, obrací se na Machada jako na předního brazilského kritika. ´ ´ Letecký pohled na pláž ´Své společenské postavení si upevňuje jako zakládající člen Arcádie Fluminense (1865) a v roce 1869 sňatkem se vzdělanou Portugalkou, Carolinou Augustou Xavier de Novaes, ve kterém Machado setrvá šťastně až do smrti. ´V roce 1873 získává místo na Ministerstvu zemědělství a v 35 letech se stává vyrovnaným a zodpovědným úředníkem. ´ ´ ´ Obsah obrázku text, osoba, staré, pózování Popis byl vytvořen automaticky Letecký pohled na pláž Období Machadovy tvorby ´Literární kritika dělí obecně Machadovu tvorbu na dvě či tři období: ´Dvě období: ´ - období přípravné, které končí rokem 1879 ´ - období svrchovaně tvůrčí. ´Tato období od sebe odděluje nemoc, z níž se zotavuje na samotě sdílené se svou ženou ve městě Nova Friburgo. ´Setkáváme se i s dělením Machadovy tvorby do tří období: ´ období „růstu“ (do r. 1879) období zralosti a období ve znamení ústupu (od. r. 1900). ´ ´ Letecký pohled na pláž Machadovo nejvýznamnější období (1881-1899) ´Machadův první velký román, Posmrtné paměti Bráse Cubase, vychází nejprve na pokračování v časopise Revista Brasileira, jak bylo tehdy zvykem, a knižně v roku 1881. ´V roce 1882 publikuje své přepracované povídky v Roztroušených listech – sbírku uvádí jedna z jeho nejproslulejších povídek „Alienista/Lékař duší“. ´1884 – další sbírka povídek, Příběhy bez data. ´Deset let po Brási Cubasovi, 1891, vydává druhý velký román, Quincas Borba. ´Dále stoupá na společenském žebříčku, což vyvrcholí v lednu 1897 předsednictvím v Brazilské literární akademii, založené rok předtím po vzoru akademie francouzské. ´1899 – třetí a poslední velký román Dom Casmurro / Don Morous – řada literárních kritiků v něm spatřovala nejen vrchol Machadovy tvorby, ale i celé brazilské literatury. ´ ´ Letecký pohled na pláž PRÓZA ´Machado se věnoval poezii, publicistice, literární a divadelní kritice, dramatické tvorbě, próze i překladům. Jeho prozaická tvorba je ale v historickém literárním kontextu tou nejdůležitější. -Ve svých povídkách a románech se zaměřuje na městskou společnost doby, v níž žije. ´V obecné rovině tehdy brazilská literatura přecházela od romantismu, který se pokoušel vnějškově předvést národní skutečnost, k naturalismu, ve kterém se budou zračit venkovské i městské vazby na minulost. ´Machado se v určitém smyslu osaměle snažil zachytit brazilství, jehož nositeli jsou městské postavy z vybraných rodin a to velice odlehčeným, ale zároveň velice kritickým až ironizujícím způsobem. ´ ´ Letecký pohled na pláž ´Machadovy postavy pocházejí z lepší společnosti z doby Druhého císařství ´ - jedná se tak o období, které o dvacet let předchází to, v němž je jejich příběh reálně vyprávěn. ´ - čas postav strávený v Riu (tehdy označovaný jako „corte“, královský dvůr) se střídá s rozjímáním na venkově, roça. ´Popisovaní muži jsou většinou mladí, směřují k nějaké společenské kariéře (poslance či ministra), ale v dané době nemají co na práci a tak se věnují lásce. Rozprávějí s dalšími mladíky stejného typu, obcházejí kavárny a divadla, vedou řeči o ženách, romanticky zamilovaných mladých dívkách, dcerách plukovníků a notářů, zámožných vdovách… Kolem se točí bratři, příživníci a elegáni, je vidět otroky a ovdovělé matky, staré strýčky a tetičky; jsou tu též plantážníci, kteří posílají svého jediného mužského potomka na studia a na zkušenou do Evropy (především do Paříže). ´ ´ Letecký pohled na pláž ´Smyslnost, kterou ve svých textech vyjadřuje, je velice duševní a ironická, oproti naturalistické smyslnosti patrné např. v Bratranci Basíliovi Eçy de Queiros, kterého Machado vystavil ostré kritice. ´Jeho přímé a uměřené vyjadřování, zdánlivě jednoduché a prosté, v sobě nese zásadní hloubku. ´Důležitým momentem je dialektika muž-žena, a to ne jako romantický vztah, ale především jako klíčový vztah společenského soužití. Z této dialektiky vychází vítězně vždy žena – za to ovšem vděčí své téměř živočišné amorálnosti, z níž vycházejí všechny její činy, které jsou podbarvené jakousi archetypickou zneklidňující bezelstností. Poražený, nečinný a užírající se muž je naopak jediným společenským nositelem mravnosti, a to i přesto, že se může zdát cynický a nemravný – v hloubi svědomí je to právě on, kdo je citlivý k mravním otázkám. A nad tím se vždy vznáší představa smrti, neúprosná a výsměšná zároveň. ´ ´ Letecký pohled na pláž ROMÁNY ´Machado napsal celkem 9 románů ´ – první 4 spadají do přípravného období „růstu“, další 3 do období zralosti (románová trilogie) a poslední 2 jsou ve znamení ústupu. ´ ´Fáze růstu (1872-1879): ´ Vzkříšení / Ressurreição ´ Ruka v rukávě / A Mão e a Luva ´ Helena ´ Slečna Garciová / Iaiá Garcia ´ ´ Letecký pohled na pláž Románová trilogie z období zralosti ´Posmrtné paměti Bráse Cubase / Memórias Póstumas de Brás Cubas (1881) ´smyšlená autobiografie melancholického a hypochondrického Cubase, který v životě prošel několika milostnými romány - je vyprávěná ze záhrobí. ´Quincas Borba (1891) ´popisuje stále se prohlubující šílenství titulního hrdiny, Rubia, který zdědil od bláznivého filosofa Borby, vynálezce teorie „humanitismu“ (aluze na darwinismus a pozitivismus) celé jeho jmění včetně psa stejného jména, Quincas Borba, který jej všude doprovází. Rubio propadá čím dál hlubšímu zoufalství kvůli neopětované lásce Sofie, ženy jeho přítele. ´Don Morous / Dom Casmurro (1899) ´ hledání ztraceného času, „přemílavý“ styl; hlavním hrdinou je Bentinho-Don Morous, který byl kritikou nazván „brazilským Othellem“ – jednoho dne si uvědomí, že byl podveden jako manžel, přítel i otec. Díky svému trpnému přístupu k životu, odevzdanosti, bloudění uprostřed myšlenek, začíná v podstatě umírat za živa. ´Všechny tři romány, které bývají nazývány trilogií, propojuje představa smrti. ´ ´ Letecký pohled na pláž Závěrečné období Machadovy tvorby ´Ezau a Jákob / Esaú e Jacó (1904) ´parnasistní román (Machadova tvorba bývá charakterizována jako stojící na pomezí romantismu a naturalismu); ´vyprávění založené na zrcadlovém protikladu ztělesněném dvojčaty Pedrem a Paulem – věčné téma lidských dvojníků, jejichž životní dráhy se stýkají v klíčových životních momentech. ´Airesův zápisník / Memorial de Aires (1908) ´ vydaný krátce před Machadovou smrtí; ´fragmentární deníkovou formou stvrzuje svůj postoj tváří v tvář necitelné Přírodě-Pandoře, ve kterém nad nepřátelstvím převažuje netečnost. ´ ´ Letecký pohled na pláž POVÍDKA ´José Veríssimo jej v roce 1916, v závěru svých Dějin brazilské literatury označil za mistra povídky v portugalském jazyce – dokázal vyprávět s lehkostí, půvabem, vytříbenou duchaplností, s velkou přirozeností, obrazotvorností a pronikavou psychologií… „Beze stopy námahy, přirozeně, stylem, který ohromuje hovorovým laděním, přesností a elegancí.“ ´Během své literární dráhy napsal Machado téměř dvě stě povídek – sám výběr z nich zařadil do 7 sbírek, po jeho smrti pak vydavatelé ve sbírkách publikovali další ´Riodejaneirské povídky / Contos Fluminenses (1869), Půlnoční příběhy / Histórias da Meia-Noite (1873, ) Roztroušené listy / Papéis Avulsos (1882), Příběhy bez data / Histórias sem Data (1884), Rozličné příběhy / Várias Histórias (1896), Sebrané stránky / Páginas Recolhidas (1899), Co zbylo ze starého domu / Relíquias da Casa Velha (1906) ´Ve svých povídkách uplatňuje různé styly, jsou to monology, dialogy, mravoučné bajky, vyprávění, ale i fejetony. ´Témata jsou městská a často se v nich rozebírá ženská psychologie a tragikomika života. ´ ´ ´ Letecký pohled na pláž ´Machadovy vypravěčské postupy: ´Nelíčí své postavy epicky, ale neustále se do nich vměšuje a bohatě člení své vyprávění. Jakoby vyprávěl před zrcadlem; vede čtenáře až ke kořenům psaní – veřejně předvádí dynamiku své tvorby, kritizuje ji zevnitř, upozorňuje na různé cesty, kudy se může ubírat, prodlévá u podrobností, zachycuje anekdoty, maximy a přísloví… ´Zároveň ale nepodléhá žádnému „receptu na psaní“ a každá povídka je jiná. ´Sám Machado charakterizuje svou tvorbu slovy: ´ „…nejlepší je popustit peru uzdu a nechat je, ať si samo najde vchod. Někde přece musí být. Vše závisí na okolnostech, toto pravidlo ostatně platí pro styl stejně jako pro život; slovo dá slovo, myšlenka myšlenku, a tak se rodí kniha, vláda i revoluce; jsou dokonce tací, kteří mají za to, že tak příroda stvořila své druhy…“. ´ ´ Letecký pohled na pláž POEZIE ´První část Machadovy básnické tvorby jej řadí ještě k romantickým básníkům, zatímco částí druhou, pozdější, se řadí mezi básníky parnasistní. Tato změna se projevuje především v rovině formy. ´Všechny Machadovy poetické texty stylisticky spojuje jeden prvek a sice obliba hiátu (přeryv ve výslovnosti dvou sousedních a slabikotvorných samohlásek – v češtině např. „kakao“, „u auta“) ´ - hiát větu rozbíjí a zpomaluje, dává jí meditativní a záměrný ráz, kterému je cizí veškerá improvizace. ´ Machado básník tak pracuje stejným způsobem jako Machado prozaik. ´ ´Podívejme se na krátkou ukázku z básně „Tvor“, kterou najdeme v románu Posmrtné paměti Bráse Cubase: ´ Letecký pohled na pláž ´ ´Sei de uma criatura antiga e formidável, ´Que a si mesma devora os membros e as entranhas, ´Com a sofregidão da fome insaciável. ´ ´Habita juntamente os vales e as montanhas; ´E no mar, que se rasga, à maneira de abismo, ´Espreguiça-se toda em convulsões estranhas. ´ ´Traz impresso na fronte o obscuro despotismo; ´Cada olhar que despede, acerbo e mavioso, ´Parece uma expansão de amor e de egoísmo. ´