Knižní trh Redakční praxe Historie • Počátky pozdní středověk – raný novověk • Kniha extrémně vzácná a drahá komodita • Psány ručně (bohaté šlechtické dvory, kláštery, první univerzity) • Vynález knihtisku – 1447 – 1448 = mediální revoluce • Vznik tiskařských center = centra evropského humanismu (Basilej, Antverpy, Benátky…) • Spojení role tiskař – nakladatel – knihkupec Bartolomějův sakramentář z 12. stol.Iluminace opisování knih Historie • Počátky pozdní středověk – raný novověk • Kniha extrémně vzácná a drahá komodita • Psány ručně (bohaté šlechtické dvory, kláštery, první univerzity) • Vynález knihtisku – 1447 – 1448 = mediální revoluce • Vznik tiskařských center = centra evropského humanismu (Basilej, Antverpy, Benátky…) • Spojení role tiskař – nakladatel – knihkupec Knihtiskařská dílna rodiny Plantin-Moretus v Antverpách Knihtiskařský lis Historie • Další rozvoj knižního trhu spojen s rozvojem osvícenské vzdělanosti – důraz na gramotnost • Specializace jednotlivých profesí, vznik prvních knihkupectví a knižních nakladatelství • Vznik románu a čtenářství jako fenoménu – četba pro zábavu • 19. století – nové technologie, rozvoj kapitalismu, zlevnění výroby a zvýšení dostupnosti knih Madame de Pompadour s Diderotovou Encyklopedií – Quentin de la Tour Seriál F. L. Věk Historie • Další rozvoj knižního trhu spojen s rozvojem osvícenské vzdělanosti – důraz na gramotnost • Specializace jednotlivých profesí, vznik prvních knihkupectví a knižních nakladatelství • Vznik románu a čtenářství jako fenoménu – četba pro zábavu • 19. století – nové technologie, rozvoj kapitalismu, zlevnění výroby a zvýšení dostupnosti knih • Odvětví citlivé na celospolečenské nálady, otřesy – v časech krize logicky trpí (cenzura, nedostatek papíru…) • Specifická situace v bývalém východním bloku po roce 1989 • Jiří Trávníček a Zdeněk Šimeček: Knihy kupovati (2014) Knižní trh - specifický segment ekonomiky • Finanční a kulturní aspekt prodeje knih – kniha není „jen“ zboží • Nakladatelský business je náročný na kapitál, nutná velká počáteční investice, nejistá návratnost, navíc v relativně dlouhém časovém horizontu • Politika nakladatelství + jeho specializace • 2 hlavní oblasti: prodej jednotlivých titulů a prodej autorských práv Knižní trh - aktéři Nakladatelé --- distributoři --- knihkupci --- zákazníci + větší či menší zásahy státu • Knihkupec koupí knihy přímo od nakladatele/distributora nebo využije tzv. komisní prodej. • Monopolizace knižního trhu (velké knihkupecké řetězce, ústup malých nezávislých knihkupectví + podobná situace i v nakladatelské sféře) • Nadnárodní kolosy Amazon a E-Bay (zcela mimo kategorie) Formy státní podpory knižního trhu • Daňové zvýhodnění při prodeji knih (v ČR snížená sazba DPH – 10 % místo 21 %, ve Velké Británii, Norsku nebo Rusku – nulová daň) • Pevná cena knihy stanovená státem • Podpora knihoven a čtenářství • Grantové programy • Nižší poštovné na knihy … Velikost knižního trhu 1. Velký trh – nad 30 milionů potenciálních čtenářů – Velká Británie, Německo, USA, Francie, Španělsko… 2. Střední trh – mezi 30 a 5 miliony potenciálních čtenářů – ČR, Švédsko, Řecko 3. Malý trh – do 5 milionů potenciálních čtenářů – trhy malých národů a národnostních menšin a malých jazykových skupin – katalánská literatura, Litva, Lotyšsko, Estonsko • Podle velikosti trhu funguje i distribuce – zásadní je jazykové omezení: anglické knihy xxx maďarské / české knihy Struktura knižního trhu podle distribučních okruhů 1. Trade books (komerční knihy) – prodávány přes běžnou knihkupeckou síť – beletrie, dětské knihy, hobby příručky, vědecké publikace 2. Spotřební paperbacky (mass market paperbacks) – k dostání na novinových stáncích, nádražích, letištích, supermarketech… (tradice hlavně v západní Evropě) – harlekýnky, detektivky, turističtí průvodci 3. Knihy na objednávku – tištěny až po objednání zákazníky – knižní kluby, knihy z crowdfundingových kampaní 4. Trh s odbornými knihami, školními učebnicemi a vysokoškolskými skripty – specializované prodejny 5. Náboženské knihy distribuovány přes církevní organizace 6. Bibliofilské tisky – spojeny s prodejem uměleckých děl 7. Multimediální, audio a elektronické knihy – speciální způsob distribuce Nákupy knih Výzkum Čtení a čtenáři (2013) – Jiří Trávníček Cena • Určována ne jen střetem nabídky a poptávky, ale ovlivněna i standardy daného žánru, politikou nakladatelství, zásahy státu… • Tvoří ji: • Autorský honorář (autorská práva + překladatelský honorář) + náklady na výrobu knihy + náklady na propagaci + náklady na chod nakladatelství (platy zaměstnanců, pronájmy prostor…) + zisk pro distributora a knihkupce • Doporučená cena Má kniha „datum expirace“? • Pokud nakladatel knihu neprodá během prvních 2 let, její prodejnost dramaticky klesá. – U knihkupců je cyklus delší. • Slevy a Levné knihy – nakladatelská etika • Antikvariáty Čtenáři • Trh ovlivněn sociální aspekty – více čtou ženy a preferují určité žánry (cílení marketingu), více také knihy nakupují • Běžná česká domácnost za knihy utratí 0,5 – 1 % (před krizí) • Knihy často fungují jako dárek (vrchol sezóny před Vánocemi). • Čtenářství a nákup knih kopíruje životní cyklus člověka (čtenářské výzkumy Jiřího Trávníčka) Změny ve čtenářském chování • V posledních 20 – 30 letech: • Příklon k literatuře faktu, odklon od beletrie • Nárust důležitosti grafického zpracování a vizuální stránky knihy – obliba komiksů, obrazových a fotografických publikací • Módnost některých žánrů: severské krimi, fantasy • Rozšíření oblíbenosti elektronických a audio knih -> Vliv na prodejnost knih, marketingové strategie a knižní trh jako celek Překnížkováno??? • Nakladatelé koncentrováni do centra (většina oficiálně sídlí v Praze) • Vzhledem k velikosti trhu a kupní síle nakladatelů se trh jeví jako přesycený. -> Otázka, co s tímto stavem udělá současná situace.