ETIKA VÝZKUMU V PSYCHOLOGII + vybrané psychologické studie VÝZKUM V PSYCHOLOGII výzkum prováděn na živých bytostech závěry výzkumu mají dopad na společnost jako celek zneužitelnost výsledků výzkumu PŘÍKLAD NÁVRHU VÝZKUMU vyjadřované očekávání učitele: 1) pozitivní 2) negativní 3) neutrální osobnost studenta výsledek u zkoušky ETICKÉ PROBLÉMY VÝZKUMU klamání účastníků nedobrovolná účast ve výzkumu, nemožnost odstoupit chybí informovaný souhlas možnost zneužití důvěrných informací riziko poškození účastníků chybí debriefing pochybná vědecká hodnota studie REGULACE VÝZKUMU V PSYCHOLOGII • zásady pro experimenty s lidskými subjekty – vychází z pravidel pokusů v medicíně • Norimberský kodex (1947) • etické kodexy psychologických společností (APA – 1953) • postupné revize CODE OF HUMAN RESEARCH ETHICS (BPS, 2014) základní principy • respektování autonomie, soukromí a důstojnosti zúčastněných osob a komunit • vědecká hodnota • společenská odpovědnost • maximalizace přínosu a minimalizace škod RIZIKO V PSYCHOLOGICKÉM VÝZKUMU • zranitelné skupiny • citlivá témata • přístup k citlivým osobním údajům • přístup přes třetí osoby • klamání ve výzkumu • navozování stresu, úzkosti, ponížení, bolesti • invazivní intervence • může vést ke stigmatizaci KLAMÁNÍ VE VÝZKUMU • aktivní vs. pasivní klamání účastníků • nejčastěji klamání/zatajení pravého cíle studie • může negativně působit jak na účastníky studie, tak obecně na laickou veřejnost • před použitím klamu nutno uvážit: • alternativní postupy bez klamu • poskytnout účastníkům co nejvíce informací v první fázi • uvažovat o dopadu zatajení • odhalit co nejdříve! • klíčová reakce účastníků po odhalení klamu MILGRAMOVA STUDIE POSLUŠNOSTI • experiment byl účastníkům prezentován jako studie o vlivu trestů na paměť • „skutečné“ zkoumané osoby (učitelé) měly na příkaz experimentátora učit slovním asociacím „falešnou“ zkoumanou osobu pomocí elektrických šoků • u účastníků projevy extrémního stresu • v návaznosti na experiment byla s pokusnými osobami proveden debriefing a „podvod“ jim byl objasněn ETICKÉ ASPEKTY MILGRAMOVY STUDIE • klamání účastníků • silný stres, který účastníci zažívali • experiment mohl mít dlouhodobý vliv na sebeúctu • bylo porušeno právo kdykoliv skončit • převážil přínos studie nad riziky? STANFORDSKÝ VĚZEŇSKÝ EXPERIMENT • hypotéza: dehumanizující vliv mají podmínky ve vězení (fyzické, sociální, psychologické), nikoli samotné osoby v něm • funkční simulace vězení co nejpodobnější skutečnému, náhodné rozdělení rolí dozorce – vězeň • Zimbardova interpretace výsledků …jde o jednu z nejpřesvědčivějších demostrací patologického vlivu vězeňského prostředí na lidské chování…“ ETICKÉ ASPEKTY ZIMBARDOVY STUDIE • souhlas, který nebyl zcela „informovaný“ • smíšení rolí experimentátora a účastníka studie • psychické i fyzické utrpení účastníků • studie nebyla včas zastavena • v posledních letech zpochybňovány některé aspekty studie STUDIE DOBRÉHO SAMARITÁNA • terénní experiment v NewYorském metru • nepotvrdila se hypotéza o rozptýlení zodpovědnosti • etické aspekty • účastníci nevědí, že jsou pokusnými osobami • extrémní stresové reakce • možné pocity viny