TESTOVÁNÍ INTELEKTOVÝCH SCHOPNOSTÍ V KONTEXTU CÍLE PSDG VYŠETŘENÍ A SKLADBY TESTOVÝCH BATERIÍ ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLADY TESTOVÁNÍ INTELEKTOVÝCH SCHOPNOSTÍ: Obecně inteligence reprezentuje schopnost adaptace na nové prostředí a úkoly a do její výsledné úrovně se promítají složité vztahy mezi kognitivními schopnostmi. Specifické, neboli tzv. úzké schopnosti (rychlost čtení, kapacita paměti…) se sdružují do schopností nadstavbových (širokých) – rysů druhého řádu – obecná inteligence je pak zastřešující pojem/faktor. Z tohoto důvodu je pro měření inteligence stěžejní kvalitní teoretické ukotvení konstruktu inteligence, z něhož PSDG metoda/nástroj vychází. OBECNÁ INTELIGENCE ŠIROKÉ SCHOPNOSTI PROSTOROVÁ PŘEDSTAVIVOST, ANALYTICKÉ MYŠLENÍ… SPECIFICKÉ SCHOPNOSTI KAPACITA PAMĚTI, SCHOPNOST ČTENÍ, SLOVNÍ FLUENCE… IQ je jednotka definovaná tak, že v populaci, pro kterou je test standardizovaný, je průměrný výkon IQ 100. Dále je definován rozptyl: asi 2,5 % populace by mělo mít IQ větší než 130 a stejná část nižší než 70. Záleží však na tom, co je vlastně v rámci dané metody měřeno - z toho důvodu sílí tlak na testování konkrétních složek inteligence. V různých oblastech aplikované psychologie by tak při různých účelech PSDG vyšetření měly být stanovovány primárně specifické profily, které jsou následně ověřovány – primární roli by zde měl sehrávat důraz na výkon v určitých subtestech, nejen v celkovém skóru. ZÁKLADNÍ PŘEDPOKLADY INTERPRETACE VÝSLEDKŮ MĚŘENÍ INTELEKTOVÝCH SCHOPNOSTÍ Při interpretaci výsledků metod měřících intelektové schopnosti v rámci nepsychologické praxe je třeba zohlednit, že jiné obory společensko vědní praxe poskytují podstatně přesnější měření – orientace výhradně na celkový výsledek tak může být zavádějící, poněvadž jej mohou zkreslit jiné faktory. I u nejpřesnějších testů musí být současně zvažována i chyba měření - cca plus minus pět bodů na škále IQ. Pokud tedy chceme mít 95% jistotu, že skutečná hodnota leží v daném intervalu, měli bychom pracovat s intervalem pěti bodů nad a pěti bodů pod naměřenou hodnotou. PREDIKCE X AKTUÁLNÍ STAV KRYSTALICKÁ I. X FLUIDNÍ I. Současně je třeba zohlednit, že projevenou inteligenci ovlivňují i další faktory, jako např.: • mezikulturní rozdíly, • stres, • úzkost, • impulzivita, • sebedůvěra, • motivace... Jistou roli zde sehrává i gender - muži stejně jako u většiny psychických rysů projevují vyšší variabilitu, takže se oproti ženám vyskytuje víc nadprůměrných i podprůměrných mužů. Co se týče rozdílů v průměrném výkonu, u většiny výzkumů buď nebyl prokázán, nebo byly tyto rozdíly natolik zanedbatelné že je nemá smysl zvažovat. MĚŘENÍ INTELIGENCE/INTELEKTOVÝCH SCHOPNOSTÍ VE STĚŽEJNÍCH OBLASTECH APLIKOVANÉ PRAXE o Školní psychologie o Poradenská psychologie o Psychologie práce a organizace • Dopravně-psychologické vyšetření • Vyšetření psychické/osobnostní způsobilosti o Klinická psychologie o Neuropsychologie • Vyšetření psychické/osobnostní způsobilosti o Forenzní psychologie o Výzkum… SPOLEHLIVOST VÝSLEDKŮ MĚŘENÍ ovlivňují i psychometrické charakteristiky metod ✓ reliabilita ✓ validita ✓ české normy na adekvátním souboru osob ANALOGICKY JE TŘEBA PŘISTUPOVAT K MĚŘENÍ TZV. EMOČNÍ INTELIGENCE D.Goleman (1997, 2000) a S. Hein (2005, 2006) Boyatzis, R., Goleman, D. & Rhee. K. (2000) Hein (2005) … sebeuvědomění osobní kompetence cizí kompetence emoční senzitivita … seberegulace poznání sebeuvědomění sociální dovednosti emoční paměť motivace regulace sebeřízení vztahový management emoční zpracovávání empatie emoční učení sociální zdatnost jádro emoční inteligence jako vrozeného potenciálu PĚT ZÁKLADNÍCH EMOČNÍCH A SOCIÁLNÍCH OBLASTÍ MATICE EMOČNÍCH KOMPETENCÍ MODEL EMOČNÍ INTELIGENCE …morální IQ… ILUSTRACE VÝSLEDKŮ IQ – VYSOKOŠKOLSKÁ POPULACE Proces PSDG vyšetření mapuje aktuální úroveň intelektových schopností, přičemž pro výkon (v rámci psychologie práce a organizace) platí, že V = P - i, kde: V = výkon P = potenciál výkonu i = interference, která snižuje výkon (obava ze selhání, nízká sebedůvěra, nízká motivace, stres, nerozhodnost, aktuální zdravotní a psychický stav, rušivé vlivy v prostředí aj.). Následující text je určen jen k přímé výuce. ILUSTRATIVNÍ PŘÍKLADY MOŽNÝCH VÝSLEDKŮ MĚŘENÍ IQ V RÁMCI TESTOVÉ BATERIE ✓ relevance vůči cíli PSDG vyšetření ✓ relevance vůči posuzované osobě ✓ relevance vůči nárokům ostatních metod v testové baterii ✓ relevance vůči časovému odstupu od předchozího vyšetření ✓ relevance vůči metodě zvolené v rámci předchozího vyšetření