Poruchy řeči u dětí Přehled: F 80 – Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka F 80.0 – Specifická porucha artikulace řeči (dyslálie) F 80.1 – Expresivní porucha řeči (dysfázie, afázie) F 80.2 – Receptivní porucha řeči (dysfázie, afázie) F 94 – Poruchy sociálních vztahů se vznikem specifickým pro dětství a adolescenci F 94.0 – selektivní mutizmus F 98 – Jiné poruchy chování a emocí začínající obvykle v dětství a adolescenci F 98.5 – Koktavost F 98.6 – Breptavost -dělíme je na vývojové x získané -narušeny mohou být různé aspekty: porozumění, artikulace, plynulost, prozódie (intonace apod.), pragmatika (užití řeči) -vývoj řečových funkcí: (vyjmenovat) – první slůvko 8.m, v 1roce asi 6 slůvek, v 18m 20- 30slov a začínají tvořit kombinace 2-3slov, ve 2 letech více než 50 slov a 3-4slovné věty, ve 3 letech souvětí poruchy řeči – normální způsob osvojování řeči je od raných stádií vývoje narušen Vývojové poruchy řeči F 80.0 – Specifická porucha artikulace řeči (vývojová dysfázie) - porucha osvojování mluvené řeči – vývoj je opožděn a má kvalitativní odchylky (a není vysvětlitelný jinou příčinou např. MR, DMO, deprivací, poruchou sluchu) - normální schopnost řeči, mluvené zvuky dítě používá pod svojí mentální úrovní - do 4 let jsou chyby v mluvené řeči běžné, kolem 6-7 let umí dítě již většinu výrazů mluvených > diagnostika do 3 let obtížná! - odlišit od prostého opoždění vývoje řeči (důsledek opožděného zrání mozku / neadekvátní řečové stimulace / lehkých poruch sluchu) - dítě tvoří některé fonémy správně, některé nesprávně - ve školním věku nižší IQ, poruchy čtení a psaní, řeč nemusí být nápadná - v MKN 10 dělena na poruchu expresivní a receptivní - zahrnuje: vývojovou poruchu artikulace, vývojovou fonologickou poruchu, dyslalii, funkční poruchu artikulace, opakování jedné hlásky - často se vyskytují smíšeně (expresivní i receptivní), v DSM IV navíc Fonologická porucha řeči = porucha rozlišování zvuků a vnímání jejich sekvencí, vývoj bývá opožděn, artikulační obtíže (např. přehazování hlásek) a následně rozvoj SPU - Dyslalie (patlavost) – dítě vyslovuje špatně jednu nebo více hlásek (často R, Ř, L, sykavky) -do 5 let v normě, později nutné logopedické vedení, je-li přítomna i porucha fonologická (rozlišování řečových zvuků sluchem) jde spíš o dysfázii F 80.1 – Expresivní porucha řeči (vývojové afázie / dysfázie – expresivní typ) - narušená schopnost užívat expresivního mluveného jazyka na své/ pod svou mentální úrovní - žvatlání, broukání v normě, první slůvka včas, ale pak se slovní zásoba nerozšiřuje - receptivní složka řeči je v normě (nebo mírně pod), dítě rozumí, používá dobře neverbální komunikaci, schopnost komunikace beze slov – také by měla být v normě - řeč se bude snažit nahradit užíváním gest, mimiky, neverbální vokalizací - dlouho mívají problémy s artikulací a gramatikou, chudé vyjadřování, nižší IQ, častěji SPU - jde-li jen o zpožděný vývoj řeči tak kolem 3 let akcelerace vývoje F 80.2 – Receptivní porucha řeči - nedostatečné porozumění řeči – pod úrovní mentálního věku a téměř vždy je i zřetelně postižena expresivní řeč - signifikantní – neschopnost reagovat na běžná slova kolem 1. roku života, neschopnost porozumět běžným instrukcím kolem 2 let - ze všech různých vývojových poruch řeči – tato nejvíce spojen se socio-emocionální poruchou + behaviorální poruchou; často – hyperaktivita, nepozornost, sociální neobratnost, úzkost, atd. - kromě vývoje aktivní řeči vázne rozvoj symbolického myšlení (např. názvy barev, vztahové pojmy – velký/malý) Mezi vrozené patří ještě: Vývojová dysartrie – vývojová poruch artikulace řeči podmíněná poruchou orální motoriky (přitom rozumí a má i často dobrou slovní zásobu), sekundární dysartrie u DMO či u jiných neurologických poruch -řeč je opožděná, špatně srozumitelná, narušena je plynulost řeči Specifické poruchy řeči -nejčastěji artikulační neobratnost – jednotlivé hlásky vyslovuje dobře, ale u složitějších slov má problémy -specifická asimilace – dítě vyslovuje chybně slova v nichž jsou současně tvrdé i měkké hlásky (např. špačci vyslovuje jako špačči / spacci) Diagnostika – detailní popis odchylek od očekávaného vývoje a určení podílu dílčích dysfunkcí. Nejčastější diskrepance (rozdíly) u dětí s vývojovou dysfázií: -mezi úrovní porozumění řeči a aktivním mluvením (častěji dobré porozumění) -mezi dobrou slovní zásobou a špatnou srozumitelností řeči (jen náznaky slov) -mezi slovní zásobou a gramatickým vývojem (dobrý slovník ale nezačínají tvořit věty či tvoří gramaticky chybně) -mezi slovníkem a pragmatickým užitím řeči (dobrý slovník, ale označují tím pouze věci, ne k vyjadřování potřeb, přání, odpovědí na otázky…čili běžné komunikaci) -mezi verbální schopností a vybavováním slov (dobrý slovník ale špatně si vybavuje) -mezi zpracováním řeči a neřečových zvuků (vázne porozumění řeči, až verbální agnozie) - často různé kombinace - etiologie – organická – předpokládá se bilaterální mozkové dysfunkce – (protože pokud dojde např. k perinatálnímu poškození řečových center, řečové funkce převezme pravá pro řeč nedominantní hemisféra a řeč bývá bez známek poruchy!), také vlivy genetické, prenatální faktory (teratogeny) - častěji chlapci (hormonálně podmíněné pomalejší dozrávání mozku) Získané poruchy řeči -nejdříve od 2 let věku, když už jsou vyvinuty základy normální řeči, do této doby nelze odlišit od vývojové dysfázie -získané afázie jsou méně časté než u dospělých, řeč se může normálně vyvíjet i po úplné destrukci řečových center, projevy podobné jako u afázie dospělých -projevy bývají: - mutismus pravý -neschopnost vydat jakýkoli zvuk, afatický mutismus – neschopnost verbálního projevu - malá spontaneita řeči- nechuť mluvit, bývá u menších dětí - artikulační poruchy – snížená srozumitelnost řeči - agramatismus – vázne utváření slovních spojení, převažují jednoslovná sdělení -etiologie: nádory CNS, neuroinfekce, úrazy hlavy (nejčastěji), epilepsie (také často) – bývají kolísavé symptomy, vaskulární u kardiovaskulárních onemocnění (zřídka) F80.3 Landau-Kleffnerův syndrom = dlouhodobá získaná receptivní afázie u epilepsie -začíná mezi 3. - 8. rokem, nesouvisí s četností záchvatů – dysfázie je důsledkem místní hypometabolické encefalopatie, také vlivy genetické (heredita) -bývá nález EEG, nebývá CT, MRI -začíná těžkou receptivní poruchou (až „slovní hluchota“), postupně následuje zhoršení expresivní řeči -intelekt nebývá postižen (i u dětí s MR, nedochází k deterioraci s nástupem poruchy!) -bývají i emoční poruchy, často až v reakci na nemoc -dif.dg. obtížná do pervazivních poruch a dětské schizofrenie -diagnostika jako u vývojových poruch řeči Poruchy plynulosti řeči F 98.5 – Koktavost = balbuties (zadrhávání) - narušena plynulost při jinak normálních receptivních i expresivních schopnostech - časté opakování nebo protahování zvuků, slabik, slov – váhání, pauzy – které narušují plynulý rytmický tok řeči - koktání je nutné odlišit od breptavosti a tiků - v 3,5 letech fyziologická iterace – normální zadrhávání v období prudkého rozvoje řeči, pokud se na to neupozorňuje odezní samo do 6m, pokud ne je nutná náprava - etiologie: multifaktoriální (mozkové léze, genetika, temperament dítěte – na stres reaguje zvýšeným svalovým napětím, závažný stres, perfekcionismus rodičů) - patří mezi psychosomatická onemocnění - v dg. je nutné zjistit podíl organických problémů + faktory psychosociální (standartní vyš. + speciálně důležité projektivní metody) - terapie: foniatr, logoped; relaxační techniky, jóga; rodinné terapie – z rodičů sejmout pocity viny, zklidnit rodinné prostředí (ne klidový režim), aby na dítě mluvili pomalu, skupiny balbutiků; ne do škol pro vadně mluvící, podpůrná psychoterapie – povzbuzení sebedůvěry, nácvik sociálních dovedností a otevřeného vyjadřování emocí F 98.6 – Breptavost (tumultus) - zrychlené tempo řeči s porušením plynulosti (bez opakování nebo zadrhávání) takového stupně, že se řeč stává nesrozumitelná - řeč arytmická, přeříkávání, rychlý, trhaný proud slov; řeč vybuchuje a ustává; redukce počtu slabik; vypouštění koncových hlásek - svoji poruchu si neuvědomují; etiologie jako u balbuties - terapie: klinický logoped; medikace (neuroleptika); psychologická – zklidnění tempa řeči (relaxací) F 94.0 – Elektivní mutizmus (selektivní mutizmus) - v MKN 10 řazen mezi poruchu sociálních vztahů, nejde o poruchu řeči samotné - emočně podmíněná selektivita mluvení, dítě mluví pouze s některými osobami v určitých situacích a s některými osobami nemluví (nejčastěji ve škole, s cizími, apod.) – nejde tedy jen o novou situaci (např. nástup do MŠ) - rysy osobnosti – sociální úzkost, odtažitost, zvýšená citlivost, separační problémy, vzdorovitost, negativismus, též hyperprotektivita rodičů - normální chápání jazyka, schopnost řečového vyjadřování - častěji spojení s generalizovanou úzkostnou poruchou, depresí, opoziční poruchou, schizoidními rysy