1 Metodika XI. Kulturní paměť lieux de mémoire Kulturní paměť - a její poltické využití… Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 18.10. 1.Přečtěte si předmluvu Knížky Kamila Činátla (naše české minulosti) - Vyberte si jednu kapitolu - Proveďte krátký písemný rozbor (poznámky stačí) z hlediska naší tematiky (tedy: jak zapadá vybrané pamětní místo – divadlo, film, mohyly - do všeobecného konceptu pamětních míst a kolektivní paměti (všeobecně) - Vyberte si specifické médium kolektivní paměti (jistý film, obraz, divadelní hru, knížku) 2. Proveďte analýzu vybraného místa paměti : - o co se jedná? Jaký význam má specifické místo (kam až vyzařuje jeho vliv)? Ve kterém kontextu vzniklo? Jak se kontext změnil? Vznikla kolem něj nějaká kontroverze? - Přineste příklady (fotky, úryvky, články atd.) - Připravte si na téma prezentaci (10-15 min.) Úkoly 25.10. 1.Vyberte si (podle zájmu) jeden z ‚šesti článků‘ a napište mi krátce, který jste si vybrala/vybral (komu se nezamlouvají, si může najít vlastní na JSTORu) - připravte krátký referát (max. 10 min) pro kolegy v semináři: - pokuste jím článek přiblížit tak, aby samy dostali chuť si ho přečíst (tedy tak, aby pochopily, co si o něm myslíte) - najděte k článku konkrétní příklad památného místa (můžete použít příklady z textu) 2. Zamyslete se nad příkladem pamětního místa, které by jste si rádi vybrali pro závěrečnou prezentaci - krátce ho představte Obsah obrázku obloha, exteriér, silnice, lidé Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 25.10. 1.Vyberte si (podle zájmu) jeden z ‚šesti článků‘ a napište mi krátce, který jste si vybrala/vybral (komu se nezamlouvají, si může najít vlastní na JSTORu) - připravte krátký referát (max. 10 min) pro kolegy v semináři: - pokuste jím článek přiblížit tak, aby samy dostali chuť si ho přečíst (tedy tak, aby pochopily, co si o něm myslíte) - najděte k článku konkrétní příklad památného místa (můžete použít příklady z textu) 2. Zamyslete se nad příkladem pamětního místa, které by jste si rádi vybrali pro závěrečnou prezentaci - krátce ho představte Obsah obrázku obloha, exteriér, silnice, lidé Popis byl vytvořen automaticky kulturní paměť ‚Identity politics‘ Holokaust Jako individuální zkušenost a kolektivní paměť Gender a paměť Jazyk a Specifická kultura Ochota, vzpomínat Západní Evropa vs východní Evropa …a politická propaganda národní identita Kulturní paměť Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) politika, ideologie, národní identita Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Politická konstrukce původně k posílení demokratických struktur Plurilingvismus je základem moderní státnosti Národní jazyk = Lingvisticka homogenita v multietnických státech se dá dosáhnout pouze genocidou, vyhoštěním, potlačením Je nutné rozlišovat mezi: přirozeným Mluveným jazykem, psaným jazykem a zkonstruovaným jazykem Angličtina jako ‚lingua franca‘ nahrazující Latinu Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Propaganda = výběr Práce historika = vytváření dějin, výběr ale podle vědecké metodiky Práce propagandisty = vytváření dějin, k podpoře vlastní vize (a vlastní metodiky Vůdce, který vyjadřuje názor většiny (‚lidu‘) Autoritářské vnímání dějin Elity, které podporují jeho společenskou vizi (finančně, mediálně) Vnímání dějin postavené na narativech jednoznačnosti - Vyvolenost národa - Národní = společenské ctnosti (mravnost) - Masovost - Předurčenost společenského postavení (řád) - Teleologie Bezpečnostní aparát, který jistí řád Médie, které předávají jednoznačnou vizi Lid… Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Vytváření historické paměti Transformace historických Událostí na sjednocující mýty Katalog křivd, které byly učiněny druhými národy Katalog křivd, které spáchaly těmto národům ve střední Evropě Vnímání široké populace = Převažující pohled na minulost historici = Vytváření několik alternativ historického výkladu vedle sebe Vnímání jedné a totéž události může být úplně protikladné Podle národa Zájmové skupiny Jakmile chybí silná centrální moc, dochází k štěpení diskurzu o historické paměti ‚Sakralizace‘ Dnes: štěpení Interpretací skrze sociální médie Úkoly 1.11. 2. Timothy Snyder: Ukraine holds the future - přečtěte si text; jak zapadá do tématiky kulturní paměti? 1.Najděte příklad k ‚vašemu‘ textu - (obrázek, článek, pamětní místo, výročí atd.) který prokazuje hlavní teze - Zamyslete se nad dalšími možnostmi jeho výkladu - Představte vaše úvahy v semináři (max 10. Min) 3. Perlička: kontroverze ‚Kralovec‘ - přečtěte si text Lukáše Reinigera (Echo24: https://echo24.cz/a/SuKEM/analyza-kralovec -kaliningrad-maji-cesi-poklekavat-kvuli-vyvrazdovani-prusu) - porovnejte ho s textem Ondřeje Slačálka (A2larm: https://a2larm.cz/2022/10/ano-take-jsme -byli-krizaci-je-to-duvod-ke-studu-ne-k-hrdosti/)