1 Metodika XI. Pamětní místa lieux de mémoire II. History and memory dějiny a pamět… Obsah obrázku text, tabule Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku zeď, interiér, sedadlo, kámen Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 27.9. 1.Předčtěte si článek od Pierra Nory (memory and history): - Kdo je Pierre Nora? - O co se opírá jeho pojem pamětného místa? - Jak pro něj vypadá poměr mezi dějinami a pamětí? 2. Vyberte si místo paměti, které osobně znáte; pokuste ho ‚rozluštit‘ s pomocí schématu o vzniku kolektivní identity představte výsledek v semináři (3-5 min.) Úkoly 27.9. 1.Předčtěte si článek od Pierra Nory (memory and history): - Kdo je Pierre Nora? - O co se opírá jeho pojem pamětného místa? - Jak pro něj vypadá poměr mezi dějinami a pamětí? 2. Vyberte si místo paměti, které osobně znáte; pokuste ho ‚rozluštit‘ s pomocí schématu o vzniku kolektivní identity představte výsledek v semináři (3-5 min.) Čas, ve kterém se vše odehrává 4 Jak vzniká kolektivní identita? Prostor, ve kterém se vše odehrává společenská zkušenost Individuální zkušenost Vznik vzpomínek Vytváření identity Zařazení do jisté doby, identifikace s místem Úkoly 27.9. 1.Předčtěte si článek od Pierra Nory (memory and history): - Kdo je Pierre Nora? - O co se opírá jeho pojem pamětného místa? - Jak pro něj vypadá poměr mezi dějinami a pamětí? 2. Vyberte si místo paměti, které osobně znáte; pokuste ho ‚rozluštit‘ s pomocí schématu o vzniku kolektivní identity představte výsledek v semináři (3-5 min.) Pierre Nora (*1931) •narozen v Paříži, v židovské rodině •Nedostal se třikrát na ‘école normale supérieure‘ •Učitel a publicista v Alžírsku •Spolupráce v nakladatelství Julliard/Gallimard •Vývoj konceptu ‚historické paměti‘ (mémoire collective) a ‚míst paměti‘. • History and memory Obsah obrázku osoba, muž, oblek, nošení Popis byl vytvořen automaticky ‚Pamětní místa jsou složitá věc. Zároveň jsou přirozené i umělé, jednoduché i mnohoznačné, konkrétní i abstraktní, jsou to místa, lokality, příčiny - ve třech smyslech, hmotné, symbolické a funkční‘ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér Popis byl vytvořen automaticky Propojení paměti jedince s pamětí skupiny, se kterou se ztotožňuje (národ, politická strana, rodina, náboženská skupina atd.) History and memory Historická paměť - Jedinec nadhodnocuje význam jejích manifestací - kolektivní paměť pracuje pouze s úzkým výběrem historických skutečností, který deformuje silněji nežli historiografie - Využívána skupinou k různým cílům - Sjednocuje a odstraňuje vše, co izoluje jedince - Klíčový je jazyk, ve kterém je zakotvena identita skupiny Události, osobností geografická místa I. Sociální, kategorie - Kolektivní paměť/místa paměti a jejích druhý život (historické podvědomí) - Kolektivní paměť je historický pramen, kterým se může dotvářit komplexní obraz zkoumané společnosti (mentalita, identita). - Změny kolektivní paměti/míst paměti v prostoru a čase (kde jsou umístěný?) - Jakým způsobem se přenáší přes čas (pomníky, náhrobky, suvenýry) - Využívání kolektivní paměti/míst paměti - Orální historie - Důvody pro sociální vzpomínání a zapomínání (damnatio memoriae) II. historická, kategorie - Jednotlivec nefiguruje v kolektivní paměti, ta je pouze podstatou společnosti i když má za potřebí vzpomínek jednotlivce History and memory Historická paměť - Tři typy paměti:, umělá - specifická: fixace chování živočichů - etnická: reprodukce chování v lidské společnosti - umělá: reprodukce mechanických úkonů bez reflexe (instinkt) Émile Durkheim - Kolektivních pamětí může existovat několik vedle sebe - Kolektivní paměť je otázka kultury, ne biologie - V rámci socializace člověk přebírá vzorce společenské ho chování a myšlení - Individuální paměť je propojení různých kolektivních pamětí (podle vzdělání, příslušnosti k sociální skupině) - Kolektivní paměť je shoda mezi individuální a různými kolektivními paměti Maurice Halbwachs André Leroi-Gourhan Jan a Aleida Assmannovi - Kolektivních pamětí je něco, lokalizováno mimo individuální lidskou paměť - Jak dlouho se taková paměť udrží, jak je organizována, je určeno kulturou, ve ve které vznikla - Čtyři typy kolektivní paměti: - mimetická: sociální jednání přenášené napodobováním - paměť věcí - paměť komunikativní: předávaná prostřednictvím řečí (oralita) - paměť kulturní: vnější manifestace, ve které jsou uložené informace v zakódované podobě = symboly, obřady, o které se opírá skupinová identita Přední myslitelé Kolektivní paměti Problém plynoucí mezery (floating gap) - Jan Vansina: čím dál je nějaká událost v dějinách vzdálená, tím méně o ní víme - Ústní tradice s ztrácí po třech až čtyřech generacích - Po 800 až 100 letech vzniká mezera, ve které se rodí mýty, oficiální historické tradice, monumenty Obsah obrázku budova, exteriér, obloha, silnice Popis byl vytvořen automaticky Manifestace kulturní paměti: Nadace paměť‘ národa Obsah obrázku osoba, zeď, muž, stojící Popis byl vytvořen automaticky Jára Cimrman Brněnský orloj - O jaké místo paměti se jedná? - O která fakta se místo paměti opírá? - S jakou metodou pracuje? - Na jaké tradice navazuje? - Pro kterou sociální skupinu je určen? - V čem je problematický/kontroverzní? 10 min reflexe Úkoly 4.10. 1.Předčtěte si článek od Aleidy Assmann (Transformations…): - Kdo je Aleida Assmann? - Které mezníky vidí v dějinách diskurzu o kolektivní paměť? - Jak popisuje poměr mezi identitou, pamětí a dějinamy? 2. Vyberte si místo paměti, jehož význam se změnil: - rozeberte jeho proměnu jeho funkce (pro kterou sociální skupinu byl určen? Jak to vypadá dnes? Které tradice jsou stejné, které se proměnili? Proč se stal kontroverzní atd.? - Připravte si krátkou prezentaci (3-5 min.) Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky