1 Metodika XI. Pamětní místa lieux de mémoire kulturní paměť: ten zatracený propletenec mezi dějinami a pamětí 2 Léčky kulturní paměti I: Dvakrát gare d´Austerlitz - Dvě rozdílná pamětní místa? - Rozlišný pohled na kulturní paměť ? 3 Protivládní demonstrace, 28.9., Ostrava Kolik vrstev ‚kulturní paměti‘ najdete? Léčky ulturní paměti II: Vrstvy národní paměti Obsah obrázku text, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér Popis byl vytvořen automaticky Propojení paměti jedince s pamětí skupiny, se kterou se ztotožňuje (národ, politická strana, rodina, náboženská skupina atd.) History and memory Historická paměť - Jedinec nadhodnocuje význam pamětních míst - kolektivní paměť je postavená na výběru historických skutečností, její pohled je více zdeformovaný nežli historiografie - Sjednocuje a odstraňuje vše, co izoluje jedince - Pamětná místa jsou skupinou využívány k různým cílům - Jsou propojená s jazykem skupiny, která se o ně zajímá Události, osobností geografická místa - Zajímá se o druhý život pamětních míst - Pamětní místa jsou historický pramen, pomáhají doplnit obraz zkoumané společnosti (hlavně: mentalitu, identita). - Jak se pamětní místa proměnila v prostoru a čase (kde jsou umístěna?) - Jak jsou propojena s kolektivní paměti? - Orální historie jako pamětní místo - Proč se některá místa paměti zapomínají (damnatio memoriae)? II. historická, kategorie Pamětní místa jako: I. Sociální, kategorie Úkoly 4.10. 1.Předčtěte si článek od Aleidy Assmann (Transformations…): - Kdo je Aleida Assmann? - Které mezníky vidí v dějinách diskurzu o kolektivní paměť? - Jak popisuje poměr mezi identitou, pamětí a dějinamy? 2. Vyberte si místo paměti, jehož význam se změnil: - rozeberte jeho proměnu jeho funkce (pro kterou sociální skupinu byl určen? Jak to vypadá dnes? Které tradice jsou stejné, které se proměnili? Proč se stal kontroverzní atd.? - Připravte si krátkou prezentaci (3-5 min.) Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 4.10. 1.Předčtěte si článek od Aleidy Assmann (Transformations…): - Kdo je Aleida Assmann? - Které mezníky vidí v dějinách diskurzu o kolektivní paměť? - Jak popisuje poměr mezi identitou, pamětí a dějinamy? 2. Vyberte si místo paměti, jehož význam se změnil: - rozeberte jeho proměnu jeho funkce (pro kterou sociální skupinu byl určen? Jak to vypadá dnes? Které tradice jsou stejné, které se proměnili? Proč se stal kontroverzní atd.? - Připravte si krátkou prezentaci (3-5 min.) Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Aleida Assmann (*1947) •Německá Anglistka, Egiptoložka, Literární a kulturní vědkyně •Studium a akademická kvalifikace v Heidelbergu •Manželka kulturního vědce Jana Assmanna •Specializace na kulturní paměť a zapomínání nová definice pojmu ‚antisemitismus‘ History and memory ‚Vzpomínat znamená pracovat na budoucnosti’ - Jednotlivec není součástí kolektivní paměti; ta je vytvářená společnosti i když má za potřebí vzpomínek jednotlivce History and memory Historická paměť - Existují tři typy paměti: - specifická: předurčené chování živočichů - etnická: reprodukce chování v lidské společnosti - umělá: reprodukce mechanických úkonů bez přemýšlení (instinkt) Émile Durkheim - Kolektivních pamětí existuje většinou několik vedle sebe - Kolektivní paměť je otázka kultury, ne biologie - V rámci socializace člověk přebírá vzorce společenského chování a myšlení - Individuální paměť je propojením různých kolektivních pamětí (na základě vzdělání, příslušnosti k sociální, etnické, náboženské skupině) - Kolektivní paměť je shodou mezi individuální a různými kolektivními paměti Maurice Halbwachs André Leroi-Gourhan Jan a Aleida Assmannovi - Kolektivní paměť je lokalizovaná mimo individuální paměť - Jak dlouho se taková paměť má udržet, jak je organizována, je předurčeno kulturním okruhem, ve kterém vznikla - Existují čtyři typy kolektivní paměti: - mimetická: sociální jednání přenášené napodobováním - paměť věcí - paměť komunikativní: předávaná řečí (oralita) - paměť kulturní: vnější manifestace, do kterých jsou uložené informace v zakódované podobě = tj. symboly, obřady, známé v rámci skupinové identity Přední myslitelé Kulturní paměti Problém plynoucí mezery (floating gap) - Jan Vansina: čím dále je událost vzdálená v dějinách, tím méně o ní víme - Ústní tradice s ztrácí po třech až čtyřech generacích - Po 80 až 100 letech vzniká mezera, ve které se rodí mýty, zakládají se oficiální historické tradice, staví se monumenty Transformations between History and memory Komplexní vztahy mezi: Tří fáze vztahů mezi kulturní paměti a dějepisem: 1. Do roku 1800: totožnost mezi historií a pamětí - Co se píše, te to, na co si musíme vzpomínát z jistého (ideologického) uhlu pohledu 2. Do první poloviny 20. století: Polarita mezi historií a pamětí - Vznik kritického myšlení a metodického aparátu, vůbec: povolání historika - Historie je věda založená na faktech, kulturní paměť je roditelka mýtů 3. Po roce 1968: interakce/propojení historie a kulturní paměti - Vzpomínání a vytváření historie jsou propojeny osobou historika a podmíněny jeho pohledem na minulost - Není možné odideologizovat kulturní paměť‘, bez toho, že přes ní převlečeme jinou ideologií Transformations between History and memory Obsah obrázku budova, exteriér, obloha, silnice Popis byl vytvořen automaticky Různé manifestace kulturní paměti: Nadace paměť‘ národa Obsah obrázku osoba, zeď, muž, stojící Popis byl vytvořen automaticky Jára Cimrman Brněnský orloj - O jaké místo paměti se jedná? - O která fakta se místo paměti opírá? - S jakou metodou pracuje? - Na jaké tradice navazuje? - Pro kterou sociální skupinu je určen? - V čem je problematický/kontroverzní? 10 min reflexe Úkoly 18.10. 1.Přečtěte si předmluvu Knížky Kamila Činátla (naše české minulosti) - Vyberte si jednu kapitolu - Proveďte krátký písemný rozbor (poznámky stačí) z hlediska naší tematiky (tedy: jak zapadá vybrané pamětní místo – divadlo, film, mohyly - do všeobecného konceptu pamětních míst a kolektivní paměti (všeobecně) - Vyberte si specifické médium kolektivní paměti (jistý film, obraz, divadelní hru, knížku) 2. Proveďte analýzu vybraného místa paměti : - o co se jedná? Jaký význam má specifické místo (kam až vyzařuje jeho vliv)? Ve kterém kontextu vzniklo? Jak se kontext změnil? Vznikla kolem něj nějaká kontroverze? - Přineste příklady (fotky, úryvky, články atd.) - Připravte si na téma prezentaci (10-15 min.)