1 Metodika XI. Kulturní paměť lieux de mémoire Kulturní paměť - a její poltické využití II. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 1.11. 2. Timothy Snyder: Ukraine holds the future - přečtěte si text; jak zapadá do tématiky kulturní paměti? 1.Najděte příklad k ‚vašemu‘ textu - (obrázek, článek, pamětní místo, výročí atd.) který prokazuje hlavní teze - Zamyslete se nad dalšími možnostmi jeho výkladu - Představte vaše úvahy v semináři (max 10. Min) 3. Perlička: kontroverze ‚Kralovec‘ - přečtěte si text Lukáše Reinigera (Echo24: https://echo24.cz/a/SuKEM/analyza-kralovec -kaliningrad-maji-cesi-poklekavat-kvuli-vyvrazdovani-prusu) - porovnejte ho s textem Ondřeje Slačálka (A2larm: https://a2larm.cz/2022/10/ano-take-jsme -byli-krizaci-je-to-duvod-ke-studu-ne-k-hrdosti/) Úkoly 1.11. 2. Timothy Snyder: Ukraine holds the future - přečtěte si text; jak zapadá do tématiky kulturní paměti? 1.Najděte příklad k ‚vašemu‘ textu - (obrázek, článek, pamětní místo, výročí atd.) který prokazuje hlavní teze - Zamyslete se nad dalšími možnostmi jeho výkladu - Představte vaše úvahy v semináři (max 10. Min) 3. Perlička: kontroverze ‚Kralovec‘ - přečtěte si text Lukáše Reinigera (Echo24: https://echo24.cz/a/SuKEM/analyza-kralovec -kaliningrad-maji-cesi-poklekavat-kvuli-vyvrazdovani-prusu) - porovnejte ho s textem Ondřeje Slačálka (A2larm: https://a2larm.cz/2022/10/ano-take-jsme -byli-krizaci-je-to-duvod-ke-studu-ne-k-hrdosti/) Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Politická konstrukce původně k posílení demokratických struktur Plurilingvismus je základem moderní státnosti Národní jazyk = Lingvisticka homogenita v multietnických státech se dá dosáhnout pouze genocidou, vyhoštěním, potlačením Je nutné rozlišovat mezi: přirozeným Mluveným jazykem, psaným jazykem a zkonstruovaným jazykem Angličtina jako ‚lingua franca‘ nahrazující Latinu Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Propaganda = výběr Práce historika = vytváření dějin, výběr ale podle vědecké metodiky Práce propagandisty = vytváření dějin, k podpoře vlastní vize (a vlastní metodiky Vůdce, který vyjadřuje názor většiny (‚lidu‘) Autoritářské vnímání dějin Elity, které podporují jeho společenskou vizi (finančně, mediálně) Vnímání dějin postavené na narativech jednoznačnosti - Vyvolenost národa - Národní = společenské ctnosti (mravnost) - Masovost - Předurčenost společenského postavení (řád) - Teleologie Bezpečnostní aparát, který jistí řád Médie, které předávají jednoznačnou vizi Lid… Kulturní paměť Kulturní paměť je forma kolektivní paměti, kterou sdílí skupina lidí; je často uložena v předmětech, jako jsou muzea, historické památky ale třeba i v nemateriálních pozůstatcích, jakými a jazyk a kulturní symboly (knížky, písně, filmy atd.) Vytváření historické paměti Transformace historických Událostí na sjednocující mýty Katalog křivd, které byly učiněny druhými národy Katalog křivd, které spáchaly těmto národům ve střední Evropě Vnímání široké populace = Převažující pohled na minulost historici = Vytváření několik alternativ historického výkladu vedle sebe Vnímání jedné a totéž události může být úplně protikladné Podle národa Zájmové skupiny Jakmile chybí silná centrální moc, dochází k štěpení diskurzu o historické paměti ‚Sakralizace‘ Dnes: štěpení Interpretací skrze sociální médie Úkoly 1.11. 2. Timothy Snyder: Ukraine holds the future - přečtěte si text; jak zapadá do tématiky kulturní paměti? 1.Najděte příklad k ‚vašemu‘ textu - (obrázek, článek, pamětní místo, výročí atd.) který prokazuje hlavní teze - Zamyslete se nad dalšími možnostmi jeho výkladu - Představte vaše úvahy v semináři (max 10. Min) 3. Perlička: kontroverze ‚Kralovec‘ - přečtěte si text Lukáše Reinigera (Echo24: https://echo24.cz/a/SuKEM/analyza-kralovec -kaliningrad-maji-cesi-poklekavat-kvuli-vyvrazdovani-prusu) - porovnejte ho s textem Ondřeje Slačálka (A2larm: https://a2larm.cz/2022/10/ano-take-jsme -byli-krizaci-je-to-duvod-ke-studu-ne-k-hrdosti/) Timothy Snyder (*1969) •Americký historik, specializace na střední Evropu (Yale, Institut für die Wissenschaften vom Menschen, Vídeň) •Holokaust, totalitní režimy •Současná politika očima historika Kulturní paměť Obsah obrázku text, kniha, osoba, police Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 1.11. 2. Timothy Snyder: Ukraine holds the future - přečtěte si text; jak zapadá do tématiky kulturní paměti? 1.Najděte příklad k ‚vašemu‘ textu - (obrázek, článek, pamětní místo, výročí atd.) který prokazuje hlavní teze - Zamyslete se nad dalšími možnostmi jeho výkladu - Představte vaše úvahy v semináři (max 10. Min) 3. Perlička: kontroverze ‚Kralovec‘ - přečtěte si text Lukáše Reinigera (Echo24: https://echo24.cz/a/SuKEM/analyza-kralovec -kaliningrad-maji-cesi-poklekavat-kvuli-vyvrazdovani-prusu) - porovnejte ho s textem Ondřeje Slačálka (A2larm: https://a2larm.cz/2022/10/ano-take-jsme -byli-krizaci-je-to-duvod-ke-studu-ne-k-hrdosti/) 3. Perlička: kontroverze ‚Kralovec‘ - přečtěte si text Lukáše Reinigera (Echo24: https://echo24.cz/a/SuKEM/analyza-kralovec -kaliningrad-maji-cesi-poklekavat-kvuli-vyvrazdovani-prusu) - porovnejte ho s textem Ondřeje Slačálka (A2larm: https://a2larm.cz/2022/10/ano-take-jsme -byli-krizaci-je-to-duvod-ke-studu-ne-k-hrdosti/) Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 8.11. 1. ‚Vymyslete‘ si vlastní místo paměti (smíte využít existující příklad) - Jak a kde by jste ho propagovali (obsah)? - V čem vidíte jeho důležitost pro dnešek, na co navazuje? - Pro které sociální skupiny je určen? - Skrývá se v něm nějaká kontroverze? Jak se jí dá zabránit? Obsah obrázku text, plaketa Popis byl vytvořen automaticky 3. Představit vlastní příklad 2. Jak se manipuluje veřejnost: Bernays, Manipulating Public opinion; Eco, Ur-Fascism Úkoly 8.11. 2. Jak se manipuluje veřejnost: Bernays, Manipulating Public opinion; Eco, Ur-Fascism 1. ‚Vymyslete‘ si vlastní místo paměti (smíte využít existující příklad) - Jak a kde by jste ho propagovali (obsah)? - V čem vidíte jeho důležitost pro dnešek, na co navazuje? - Pro které sociální skupiny je určen? - Skrývá se v něm nějaká kontroverze? Jak se jí dá zabránit? Obsah obrázku text, plaketa Popis byl vytvořen automaticky 3. Představit vlastní příklad – přespříště: porovnání několika pramenů