1 Metodika XI. Kulturní paměť lieux de mémoire Manipulace s kulturní paměti Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 8.11. 2. Jak se manipuluje veřejnost: Bernays, Manipulating Public opinion; Eco, Ur-Fascism 1. ‚Vymyslete‘ si vlastní místo paměti (smíte využít existující příklad) - Jak a kde by jste ho propagovali (obsah)? - V čem vidíte jeho důležitost pro dnešek, na co navazuje? - Pro které sociální skupiny je určen? - Skrývá se v něm nějaká kontroverze? Jak se jí dá zabránit? Obsah obrázku text, plaketa Popis byl vytvořen automaticky 3. Představit vlastní příklad Úkoly 8.11. 2. Jak se manipuluje veřejnost: Bernays, Manipulating Public opinion; Eco, Ur-Fascism 1. ‚Vymyslete‘ si vlastní místo paměti (smíte využít existující příklad) - Jak a kde by jste ho propagovali (obsah)? - V čem vidíte jeho důležitost pro dnešek, na co navazuje? - Pro které sociální skupiny je určen? - Skrývá se v něm nějaká kontroverze? Jak se jí dá zabránit? Obsah obrázku text, plaketa Popis byl vytvořen automaticky 3. Představit vlastní příklad data pro prezentace: 29.11 nebo 6.12 Úkoly 8.11. 2. Jak se manipuluje veřejnost: Bernays, Manipulating Public opinion; Eco, Ur-Fascism 1. ‚Vymyslete‘ si vlastní místo paměti (smíte využít existující příklad) - Jak a kde by jste ho propagovali (obsah)? - V čem vidíte jeho důležitost pro dnešek, na co navazuje? - Pro které sociální skupiny je určen? - Skrývá se v něm nějaká kontroverze? Jak se jí dá zabránit? Obsah obrázku text, plaketa Popis byl vytvořen automaticky 3. Představit vlastní příklad Konstrukce kulturní paměti Tradice: - Dlouhodobý význam - Pramenný základ, historiografie, emoce - Archivy - Školství a školní učebnice Sociální zázemí: - Národní paměť, paměť kraje, lokální paměť - Paměť sociální, náboženské, etnické skupiny Propagace: - Sociální média - Klasické média (tisk/TV/rádio/knížky/komiksy ) - Výročí (pravidelnost) sakralizace - Památník/ pomník/ Inscenace (prohlídky) - Písně, básně 1. ‚Vymyslete‘ si vlastní místo paměti (smíte využít existující příklad) - Jak a kde by jste ho propagovali (obsah)? - V čem vidíte jeho důležitost pro dnešek, na co navazuje? - Pro které sociální skupiny je určen? - Skrývá se v něm nějaká kontroverze? Jak se jí dá zabránit? Kulturní paměť Svrchovanost výkladu - Dodržování metodiky - Multiperspektivita a vývoj v čase - Zábrany proti zneužití Propaganda: - Výlučnost výroku - Narativy jednoznačnosti - Ovládání výkladu/zdrojů - Damnatio memoriae Konstrukce kulturní paměti 1. ‚Vymyslete‘ si vlastní místo paměti (smíte využít existující příklad) - Jak a kde by jste ho propagovali (obsah)? - V čem vidíte jeho důležitost pro dnešek, na co navazuje? - Pro které sociální skupiny je určen? - Skrývá se v něm nějaká kontroverze? Jak se jí dá zabránit? Kulturní paměť Vůdce, který vyjadřuje názor většiny (‚lidu‘) Elity, které podporují jeho společenskou vizi (finančně, mediálně, společensky) - Vyvolenost národa - Národní = společenské ctnosti (mravnost) - Masovost - Předurčenost společenského postavení (řád) - Teleologie Bezpečnostní aparát, který jistí řád Médie, které předávají jednoznačnou vizi Lid… Ovládání archivů, univerzit Základního školství Úkoly 8.11. 2. Jak se manipuluje veřejnost: Bernays, Manipulating Public opinion; Eco, Ur-Fascism 1. ‚Vymyslete‘ si vlastní místo paměti (smíte využít existující příklad) - Jak a kde by jste ho propagovali (obsah)? - V čem vidíte jeho důležitost pro dnešek, na co navazuje? - Pro které sociální skupiny je určen? - Skrývá se v něm nějaká kontroverze? Jak se jí dá zabránit? Obsah obrázku text, plaketa Popis byl vytvořen automaticky 3. Představit vlastní příklad Umberto Eco *5. Ledna 1932 – 16. února 2016 Spisovatel, filozof, zakladatel Moderní sémiotiky Konstrukce kulturní paměti 1. Kult tradice - Tradice již odhalila pravdu, není nutné jí měnit ‚Ur-Fascism‘ (1995) 2. Antimodernismus - Proti úspěchům osvícenectví, ne proti technologii 3. Kult akčnosti - Akčnost je samostatná hodnota, která nepotřebuje intelektuální reflexi 4. Nesouhlas je zrada - Znehodnocení intelektuální práce 5. Strach z jinakosti - Rassismus, sexismus, anti-migrace, anti-LGBTQ 6. Apel na frustrace (spodní) střední třídy - Ekonomický tlak spodních tříd 7. Posedlost ‚vyšším plánem‘ - Obskurních světových elit, světového ‚židovstva‘ 8. Narativ dekadence vlastních nepřátel - Představa, že jsou silný ale zároveň slabý Umberto Eco *5. Ledna 1932 – 16. února 2016 Spisovatel, filozof, zakladatel Moderní sémiotiky Konstrukce kulturní paměti ‚Ur-Fascism‘ (1995) 9. Život je boj, pacifismus je zrada - Stálá přítomnost nepřítele 10. Opovržení pro slabé - Nebo všechny, kdo nepatřili do vyvolené elity 11. Kult smrti - Každý je vyučen, stát se hrdinou 12. Hypermaskulitnita - Opovržení pro ženy, homosexuály, asexuály 13. Selektivní populismus - Vůdce je zastáncem ‚vůle lidu‘, vůle mas stojí nad individuální vůlí 14. ‚Newspeak‘ - Zjednodušený vokabulář aby se zabránilo kritice důvody: Etické, filantropické, naučné pro politiku, ekonomií osobní ctižádost… Edward L. Bernays *1891 - 1995 Americký teoretik veřejného Mínění, psycholog, spisovatel Konstrukce kulturní paměti Manipulating public opinion (1928) Obsah obrázku vázanka, osoba, zeď, oblečení Popis byl vytvořen automaticky Veřejné mínění: - Od historického období závislá představa jisté společenské skupiny o jakémkoliv zájmovém předmětu Společnost a její instituce = vyznačují setrvačností Nemá ráda nové názory Je reakční Inovátor musí Nasadit persuasivní techniky (psychologie) Možnosti využití a zneužití Mezinárodní Politika: Litva Móda: klobouky Přímé oslovené Cílové skupiny Elektronická hudba: panatrop vnitřní politika: Rasismus v jižních státech Co si s obou článků můžeme odnést pro vytváření kulturní paměti? Úkoly 22.11. 1. Damnatio in memoriae - O co jde? Proveďte malou rešerši… - Proč se na jisté kulturní památky zapomíná? (uveďte důvody) - Vlastní příklad pro zapomenutou kulturní památku - proč se na ní zapomnělo? V čem je kontroverze? připravte si krátkou prezentaci (max. 10 min) 2. Zapomínání a vzpomínání na katastrofu, texty: Pfister, disaster memory, Humphreys, Distruction of cultural memory Obsah obrázku příroda, kámen Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku země, exteriér, obloha, skála Popis byl vytvořen automaticky