NEW MEDIA ART I DEFINICE NEW MEDIA ART •Nová média = umělecká tvorba využívající počítač NEW MEDIA (ART) •Sociologický pohled na věc. •Institucionální definice/historie oboru. –Instituce zaměřené na nová média –Akce (festivaly) věnované novým médiím –Publikace o nových médiích –70s SIGGRAPH (USA); Ars Electronica, Linz (Rakousko) –80s ZKM (Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, Německo 1989); New Media Institut, Frankfurt, Německo 1990; ISEA (Inter-Society for the Electronic Arts), Holandsko (1990). –90s Centra nových médií v Evropě a Japonsku: Festivaly jako Ars Electronica, ISEA, DEAF. – –Česká republika –(1992-1999) Sorosovo centrum současného umění (1992-1999). – Výstava: Orbis Fictus. Nová média v současném umění. Kurátoři: Ludvík Hlaváček a Marta Smolíková. –(1998-?) CIANT. Mezinárodní centrum pro umění a nové technologie. – Ředitel: Pavel Smetana. (Festivaly Enter – 2000, 2005, 2007, 2009; Mutamorphosis – 2007, 2012) • NEW MEDIA (ART) •Design softwaru a moderní umění: Paralelní projekty • •„Čas ukáže, že největšími inovátory v oblasti kulturní produkce posledních desetiletí nebyli malíři, filmaři, spisovatelé, ale designéři HCI, vývojáři počítačových her nebo DJs.“ •Lev Manovich • •Douglas Engelbart (HCI : počítačová myš, grafické uživatelské rozhraní, internet) •Ivan Sutherland (počítačová grafika, program Sketchpad) •Ted Nelson (hypertext) •Tim Berners-Lee (www) • … NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: •1. Nová média vs. kyberkultura •2. Nová média jako výpočetní technika užitá jako distribuční platforma •3. Nová média jako digitální data ovládaná softwarem •4. Nová média jako mix současných kulturních konvencí a konvencí softwaru •5. Nová média jako estetika spojená s ranou fází všech nových médií a komunikačních technologií •6. Nová média jako rychlejší vykonávání algoritmů dříve realizovaných manuálně nebo s pomocí jiných technologií •7. Nová média jako vpisování formátů moderní avantgardy do technologie, nová média jako metamédia •8. Nová média jako paralelní artikulace stejných myšlenek v umění 2. poloviny 20. století a v moderním komputingu. NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: 1.Nová média vs. kyberkultura • •Kyberkultura: Zkoumá různé společenské fenomény spojené s užíváním internetu a dalších forem síťové komunikace. Zaměřuje se na sociální aspekty užívání nových médií a na networking. •vs. •Nová média: Studují novomediální kulturní objekty (digitální, síťové), neomezují se na networking, ale zajímají se také o komputační procesy. • • NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: •2. Nová média jako výpočetní technika užitá jako distribuční platforma • •LM: Nová média jsou kulturní objekty, které užívají digitální počítače pro distribuci a prezentaci (internet, webové stránky, počítačová multimédia, počítačové hry, virtuální realita…) • •Slabé stránky této definice: a)Stále více médií se přesouvá on-line b)Stále více kulturních forem je distribuováno on-line c)Definice nevyjadřuje důsledky digitalizace • NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: •3. Nová média jako digitální data ovládaná softwarem •LM definuje 5 principů nových médií: -Číselná reprezentace -Modularita -Automatizace -Variabilita -Transkódování (kulturní t.) - •Digitální objekt = datová struktura • Statický digi-obraz = 2D pole (x, y) • Pohyblivý digi-obraz = 3D pole (x, y, t) •Algoritmy (univerzální procesy aplikovatelné na různé digi-objekty: cut, copy, paste, compress, match…) NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: •4. Nová média jako mix současných kulturních konvencí a konvencí softwaru • •Stará a nová média existují vedle sebe a vzájemně se ovlivňují. = Raná fáze ´nových médií´ je vždy spjata s produkcí „hybridních formátů“ ovlivněných dominantními médii. NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: •5. Nová média jako estetika spojená s ranou fází všech nových médií a komunikačních technologií • •„Všechna média byla jednou nová…“ • •Pohled mediální archeologie na ´nová média´: •S novými médii se váží ustálené „ideologické trópy“ a „kulturní techniky“. • + NM posílí demokracii • + NM zlepší přístup k realitě • - NM přispějí k erozi morálních hodnot • - NM zničí přirozený vztah člověka ke světu NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: •6. Nová média jako rychlejší vykonávání algoritmů dříve realizovaných manuálně nebo s pomocí jiných technologií • •„Moderní počítač je programovatelný stroj. •Tj. může provádět různé algoritmy.“ • •NM přinášejí velké zrychlení v provádění různých úkonů/procesů dříve realizovaných manuálně nebo na analogových strojích. • •Velké zrychlení přináší také kvalitativní změny: • - Centrální perspektiva (obraz) / Pohyblivá perspektiva (VR realita) • - Komunikace na dálku (dopis, telegraf, telefon) / Komunikace v reálném čase • • NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: •7. Nová média jako vpisování formátů moderní avantgardy do technologie, nová média jako metamédia • •Ve 20. letech 20. století umělecká avantgarda „vynalezla“ nové kulturní formy, které nyní užíváme na PC. • - Koláž / PC funkce cut & paste • - Formáty avantgardy transformované do PC: •hypermédia, databáze, vyhledávače, těžení dat, zpracování obrazu, vizualizace a simulace •Avantgarda (20. l. 20. st.): témata: vidění, nové způsoby reprezentace světa •Nová média (90. l. 20. st.): témata: přístup (accessing), nové způsoby užití dříve nahromaděných kulturních objektů a formátů •Nová média = metamédia, protože užívají stará média jako svůj materiál Koláž Georges Braque (1882-1963): Housle a dýmka, koláž, 1913 Koláž [USEMAP] Hannah Höch (1889-1978): Řez dadaistickým nožem skrze pivní břich Výmarské republiky, koláž, 1919 Koláž [USEMAP] Henri Mattise (1969-1954): La gerbe (Svazek), koláž, 1953 Koláž [USEMAP] Victor Acevedo (*1954): Springside Cynthesis, computer graphic, 1999 Koláž [USEMAP] Laurence Gartel (*1956): Clown Cuzin, 2000, inkoustový tisk Koláž [USEMAP] Joseph Nechvatal (*1951): the birth Of the viractual, 2001, computer-robotic assisted acrylic on canvas NEW MEDIA (ART) •Co jsou nová média. 8 návrhů: •8. Nová média jako paralelní artikulace stejných myšlenek v umění 2. poloviny 20. století a v moderním komputingu. • •Postmodernismus a nová média = paralely • - kultura užití: remix, remake, postprodukce • - postmodernismus/barokní prvky: 18. stol. – komunity čtenářů a autorů; viz Písmák.cz (http://pismak.cz/ ) • - Inspirace 60s: Nová média naplňují estetiku happeningu, performance a instalace • - Inspirace 60s: Nová média i moderní umění: minimalismus, kombinatorika Remake Remake Konkrétní poezie [USEMAP] (Konkrétní poezie?) ASCII ART Happening Allan Kaprow: 9 happenings in 6 parts, 1959 Happening •Douglas Davis: The World's First Collaborative Sentence, Launched 1994, Restored 2013 [USEMAP] NEW MEDIA (ART) •8+1 definice_NOVÁ MÉDIA JAKO INTERMÉDIA ODEHRÁVAJÍ SE V ČASE •Pierre Lévy: Kyberkultura •Užívá pojem: umění kyberkultury •Základní forma uměleckého díla je: virtuální svět (off-line / on-line) • •Nová média definuje jako „soubor komunikačních a interaktivních konfigurací, které se utvářejí v techno-sociálním prostředí kyberkultury.“ •(P. Lévy, Kyberkultura, 1997, s. 121) • NEW MEDIA (ART) •8+1 definice_NOVÁ MÉDIA JAKO INTERMÉDIA ODEHRÁVAJÍ SE V ČASE • •Hlavní rysy umění kyberkultury/nových médií: a)Aktivní účast (těch, kteří díla vychutnávají, interpretují, zkoumají, či čtou) rozvíjená jako koncept INTERAKTIVITY. b)Organizace kolektivního tvůrčího procesu, spolupráce iniciátorů (umělců) a účastníků, rozvíjená jako koncept KOLABORATIVNÍHO ČI PARTICIPATORNÍHO DÍLA. c)Neukončená tvorba: Virtuální svět (novomediální dílo) je svou strukturou OTEVŘENÝM DÍLEM. NEW MEDIA (ART) •8+1 definice_NOVÁ MÉDIA JAKO INTERMÉDIA ODEHRÁVAJÍCÍ SE V ČASE •SHRNUTÍ: Hlavní rysy novomediálního díla / virtuálního světa: -aktivní účast interpretů -kolektivní tvorba -dílo-událost, dílo-proces -vzájemné propojení a rozostření hranic (mezi dílem a okolím, dílo „vystupující z oceánu dat“) - •Tyto rysy naznačují úpadek dvou znaků, které až dosud zajišťovaly integritu, osobitost a uzavřenost díla. Těmito znaky jsou: •autor díla a jeho záznam. • NEW MEDIA (ART) •8+1 definice_NOVÁ MÉDIA JAKO INTERMÉDIA ODEHRÁVAJÍ SE V ČASE •TEXT se mění v HYPER-TEXT •Příklady: •Olia Lialina: My Boyfriend Came Back from the War (1996, net art): •https://vimeo.com/10173310 •20. výročí díla: https://vimeo.com/157143069 •Shelley Jackson: Patchwork Girl (1995, hypertext fiction) •Ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=KXFEqyXrbqU •Struktura: https://www.youtube.com/watch?v=ZHUR6phuOrc • https://en.wikipedia.org/wiki/Patchwork_Girl_(hypertext)#/media/File:Patchwork_Girl_Structure.png •Michael Joyce: afternoon (1998, ergodická literatura) •Ukázka: https://www.youtube.com/watch?v=djIrHF8S6-Q • NEW MEDIA (ART) •8+1 definice_NOVÁ MÉDIA JAKO INTERMÉDIA ODEHRÁVAJÍ SE V ČASE • •OBRAZ se mění v „HŘIŠTĚ“ •Příklady: •Jeffrey Shaw: The Legible City, 1988 – 1991 •https://www.youtube.com/watch?v=61l7Y4MS4aU •https://www.youtube.com/watch?v=s5wEuclfnN0 • •Char Davies: Osmose, 1995 •https://www.youtube.com/watch?v=54O4VP3tCoY • NEW MEDIA (ART) •8+1 definice_NOVÁ MÉDIA JAKO INTERMÉDIA ODEHRÁVAJÍ SE V ČASE • •HUDBA se mění v NEKONEČNOU KOMBINATORICKOU HRU •Příklady: •Alex McLean, Dave Griffiths: Live coding performance, 2013 •https://www.youtube.com/watch?v=Z-8DX7g2zEc • •Sonic pi live coding performance at node15: •https://www.youtube.com/watch?v=yFBBFNvLyy8 •Explanation: https://www.youtube.com/watch?v=ENfyOndcvP0 • • Co je „umění nových médií“? •UMNM jako výraz/reflexe informační společnosti. •Počátek UMNM/1993. •UMNM jako průnik kategorií „umění a technika“ a „mediální umění“. •Umění nových médií jako výzkum/Information Art. •UMNM: obecná definice. •UMNM: definice na základě užité techniky/technologie. •UMNM: jako digitální umění: kategorizace. •UMNM: jako umělecké hnutí, strategie umnm. •UMNM: digitální média jako nástroj a jako médium. • • • •UMNM: časové vymezení. •UMNM: příklady. •UMNM: od definice k hledání společných jmenovatelů: principy digitálních médií, umění kyberkultury. •UMNM: jako remediace tradičních druhů umění. •UMNM: jako performance / proces /událost, jako úpadek totality díla. • • activities2 •*1993 jodi.org •http://wwwwwwwww.jodi.org/ • • UMNM UM.+TECH. UM.+MED. El.um., robot.um., genom.um…. Video art, experiment. film radio art… •UMNM: http://www.artlist.cz/klicova-slova/nova-media-149/ • • • new-media-art1 •Digitální umění: •Počítačová grafika •http://www.medienkunstnetz.de/works/einstein/ •http://www.dam-gallery.de/index.php?id=42&L=1 •Animace a 3D umění •http://www.gerogries.com/ •Software art •http://www.numeral.com/appletsoftware/eicon.html •Hactivismus •http://www.potatoland.org/shredder/shredder.html •http://marknapier.com/shredder •Net Art: O. Lialina: https://vimeo.com/10173310 •Interaktivní objekty a umění ve veřejném prostoru. •http://www.medienkunstnetz.de/works/videoplace/ •http://www.mediaartnet.org/works/the-legible-city/ •http://www.youtube.com/watch?v=y0blJsgbcho • •Strategie umění nových médií: •Spolupráce a spoluúčast •Apropriace a open-source hnutí •Parodie •Hackerství a hactivismus •Intervence •Identita •Teleprezence a kontrola • •Umění nových médií není definováno zvoleným médiem, ale kritickým nebo experimentálním způsobem nakládání s novými médii. • •Mark Tribe – Reena Jana: New Media Art. 2006. •Témata UMNM: •umělý život, •umělá inteligence a inteligentní agenty, •telepresence, telematika a telerobotika, •tělo a identita, •databáze, vizualizace dat a mapování, •textové a narativní prostředí, •hry, taktická média, aktivismus, hactivismus, technologie budoucnosti, mobilní a lokativní média, sociální networking, příští generace virtuálních světů. • •Digitální umění –médium jako nástroj: fotografie, tisk, skulptura, film, video, animace, –médium jako prostředí: internetové umění, nomádské sítě, sw umění, vr a rozšířená realita… – –Christiane Paul: Digital Art. 2008. •Periodizace: • –60s-70s: počítačové umění (H. Franke, F. Nake, M. Noll…) – –70s-80s: rozšířený film, interaktivní instalace, VR art (M. Krueger, J. Shaw…) – –90s-2000: net art, software art (J. Simon, Vuk Cosic, O. Lialina…) •Příklady: •http://www.potatoland.org • •http://artport.whitney.org/collection/davis/Sentence/sentence1.html • •http://www.medienkunstnetz.de/works/third-hand/ • •http://www.medienkunstnetz.de/search/?qt=eduardo+kac • •George P. Landow: •Virtualita, fluiditia, adaptabilita, otevřenost, procesuálnost, nekonečná reprodukovatelnost, snadné přemístění, síťovatelnost. • •Lev Manovich: •Číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, kulturní překódování. • •Martin Lister a kol.: •digitalita, interaktivita, hypertext, disperze, virtualita. •Pierre Lévy: •aktivní účast interpretů, •kolektivní tvorba, •dílo-událost, dílo-proces, •vzájemné propojení a rozostření hranic, •dílo vystupující z oceánu digitálních znaků. •Pierre Lévy: •„virtuální světy“ •„všeobecnost bez totality“ • •Oslabení faktorů totalizace (díla): autor (totalizace vnitřní), záznam (totalizace vnější) • • •Pierre Lévy: •Proměna: •text - - - hyperdokumentový mechanismus čtení/psaní na síti. •hudba - - - rekurzivní neukončený proces tvorby a transformace pohyblivé paměti skupinou různých kooperátů. •obraz - - - symbolicko-pohybová interakce se souborem dat, definujícím VR stav obrazu. • •„VR světem proplouváme jako hypertextem a pragmatika techno hudby předpokládá také princip VR a záznamové navigace v hudební paměti. Některé hudební výkony v reálném čase mimo jiné používají mechanismy hypermediálního typu.“ • •Umění nových médií: performativiní charakter, od instalace (skrze interakci) k inscenaci. •„K základním charakteristikám mediálního umění patří , že je založené na čase a pohybuje se od pozice zaměřené na objekt k pozici orientované na kontext a pozorovatele. V tomto smyslu se mediální umění stává motorem změny směrem od moderny k postmoderně, s čímž je spojená i změna probíhající od uzavřených, definovaných a celostních systémů k otevřeným, blíže neurčeným, neurčitým a nekompletním systémům. •Mediální umění se současně váže na pohyb od světa nevyhnutelnosti ke světu možností, které přitahují pozorovatele, přičemž směřuje od mono-perspektivy k vícenásobné perspektivě, od hegemonie k pluralismu, od textu ke kontextu, od místa k bezprostorovosti, od celku k jednotlivostem a od objektivity k relativitě pozorovatele.“ •P. Weibel • • •Live coding performance, INTIME 2013 •http://vimeo.com/77694274 •