LEKCE 16 OPAKOVÁNÍ ROČNÍCH OBDOBÍ. PROCVIČOVÁNÍ GRAMATIKY. POPIS OBRÁZKŮ. TEXT «CTyflEHTCbKE >KklTTfl» 1. Přeložte do ukrajinštiny. 1) Každý rok má 12 měsíců. 2) Rok se dělí na 4 roční období-jaro, léto, podzim a zimu. 3) Jarní měsíce jsou březen, duben a květen. 4) Letní měsíce jsou červen, červenec a srpen. 5) Podzimní měsíce jsou září, říjen a listopad. 6) Zimní měsíce jsou prosinec, leden a únor. 7) V září začíná školní rok. (HaBHá/ibHMň) 8) V červenci a srpnu mají děti prázdniny. 9) V prosinci slavíme Vánoce. 10) V lednu začíná nový kalendářní rok. (noHMHáTMCfl, Ka/ieHflápHMÍí) 11) V únoru často padá sníh. 2. Doplňte do vět správné tvary slovních spojení. 1) AOMáujHfl po6ÓTa CboróflHi f\ He BMKOHa/ia B noMM/iÓK. 3a6ý/ia 3ÓUÍ\AT p,nn 2) d á p u j a cecTpá U,e MOÁ Ocb dpoTorpádpifl .... M M O6ÍU,Á/IM 3Haňó/v\i 3 y Moéí 12) V dubnu je ještě chladno. 13) V květnu kvetou stromy a keře. (KBlTHy™) 14) V říjnu listí mění svou barvu. 15) V listopadu často bývá mlha a prší. 16) Březen je můj oblíbený měsíc. 17) V červnu končí školní rok. (3aKÍHHyBa"mcfl) 18) Takový rok se nazývá přestupný. 19) Měsíc se obvykle dělí na 4 týdny. 20) Dny týdne se nazývají... (doplňte sami) 21) Víkend, to je sobota a neděle. 22) Všední dny jsou pracovní. 6y/ió 6aráTO AK>6AK) CBOIÓ w a H y B á ™ /v\á/v\y. BM w,e He MyflÓBuň xapáKTep. 3. Přeložte do ukrajinštiny. 1) Moje máma je prodavačka, prodává knížky. 2) Nerada žehlím ložní prádlo. (nocTi/ibHMíí) 3) Už umíte překládat z ukrajinského jazyka? 4) Rodiče spí ve velké ložnici. 5) Seznámil jsem se se zajímavou dívkou. 6) Každé ráno snídám čerstvou housku s kávou. 7) Myješ se studenou nebo teplou vodou? 8) Moje sestra studuje na základní škole. 9) Tatínek pověsil na zeď nový obraz. 10) Hana volá nejlepší kamarádce. 11) Jana si obléká bílou halenku s černou sukní. 12) Staré babičky se dívají na televizi. 13) Jejich pes bydlí v psí boudě. 14) Můj bratr dostává malou výplatu. (3apo6iTHa n/iaia) 15) Máma drží v ruce ostrou jehlu. 16) Chlapec si položil hlavu na měkký polštář. (noAywna) 17) V pokoji stálo několik dřevěných skříní. 18) Dnes půjdu s mámou do oblíbené kavárny. 19) Obědváš v menze? 20) Moje mladší sestra má spoustu dětských hraček. 4. Přeložte do ukrajinštiny příslušné části vět. 1) fl BÍfl'T>tKáK> Ha Aány, a kam odjíždíš ty? 2) MMTáK) KHM>KKy, a co čteš ty? 3) BÍH flý/wae npo po6ÓTy, a na co myslíte vy? 4) luoô/uó riMTki KáBy, a co rádi pijí oni? 5) MM MácTO KynýeMO óflflr, a co často kupujete vy? 6) BÍH oflflráe HOBé nayibTÓ, a co si oblékáš ty? 7) BM CBflTKýeTe A^Hb HapÓAweHHfl, a co slaví oni? 8) M M noBepTáeMocfl cborÓAHi, a kdy se vracíte vy? 9) fl Tfly TyAM Ha MaiiiMHi, a čím tam jedeš ty? 10) BM HOMýeie y roTéyii, a kde nocuje on? 11) MMTáK) MacónMc, a co čtou oni? 12) BÍH Mple npo x o p ó w y po6ÓTy, a o č e m sníš ty? 13) MM noBepTáeMocb 3áBTpa, a kdy se vracíte vy? 14) fl Vw y BiAnýcTKy, a kam jedeš ty? 15) fl OAflráio cnÍAHMU,K), a co si oblékají oni? 16) TM npaujóeuj B Mara3MHÍ, a kde pracují oni? 17) MM nyiáBaeMO A ý w e AÓ6pe, a jak plavou oni? 18) BÍH CHlAae 3i CBOÉK) cecipÓK), a s kým snídáš ty? 19) BM 6epeTé 3 CO6ÓK> HaiwéT, a co bereme my? 20) fl o6lAaio BAÓ/wa, a kde obědvá on? 21) TM nMLueuj yiMdá 6páTOBÍ, a komu píší oni? 22) MM yiewMMÓ Ha nyiówi, a kde leží on? 1 5. Slovní spojení v závorkách dejte do správného tvaru. 1) Y u,iň (nncb/wÓBa poôÓTa) Heiwáe WÓAHO'Í (noMÚ/ma). 2) Baôýcfl npuľxa/ia 3 (Be/iií«a cýMKa). 3) U,e KiMHáia 3 (>KÓBT3 CTÍ H á - MH.). 4) X/ióneu,b npnňiuÓB y AWMHcax, (6ma fyyiôónKa Ta CMHA KýpTKa). 5) Uiéto (™xa Býnwufl) TpawiBáí He xóflflTb. 6) Ycl fliBMáTa 6y/iú y (KopÓTKa cniflHkma -MH.). 7) Pamuje /IIÓAM T/IM h m m (AepeB'ÁHa /íówKa - MH.) 3 Horo (AepeB'ÁHa MÚCKa - MH.). 8) /],1TM BMCTynn/iM 3 (Becé/ia ríicHfl). 9) M M 3a3BMHáň oölflaeMO y (cTyfléHTCbKa íflá/ibHfl). 10) Moá Má/v\a npau,tóe (BHMTe/ibKa) y (nonaTKÓBa WKÓ/ia). 11) H(npácj)a — TBapMHa 3 HaA3BMHáňHO (flÓBra UJMA). 12) 3ßepHMca p,o u,\e\ (MO/ioAá npoflaBHMHfl). 13) Ha (BMMMTa niA/ióra)/ie>xá/in noBcró^M (AHTÁHaírpawKa - MH.). 14) xóny 3 a ň ™ AO Tief (HOBá KpaMHkma). 15) Ha (AepeB'ÁHa nomu,a) /íewá/io MM/v\á/io (uiKáBa KHWWKa - M H . ) . 16) y u,bÓMy 3áwiKy HeMáe Horo (BkicÓKa cré/ia - MH.). 17) BÍH 3aňMáe (BucÓKa nocáAa)? 18) y AáHOiviy Ha6ópi 6y/ió AéKi/ibna (rócrpa ró/iKa - MH.). 19) BÖHM BnÓpaKDTbCÍI 3 U,ÍéK) (>KMTTéBa cľiTyáu,ifl). 20) y (nécbKa /íiKápHfl - MH.) He BMCTanáe K O ro(MeAMHHa c e c r p á - MH.). 6. Pojmenujte činnosti, jež vykonávají lidé na obrázcích. Obrázky detailněji popište. Povězte, zda se sami takovým činnostem (rádi/neradi) věnujete. 2 7. Přečtěte si text «CryfleHTCbKe >KMTTÍI», slova v závorkách dejte do správného tvaru. Moé ÍM'Á - 3iHa. >KMBý B HeBe/iMMKO/v\y M'ÍCTÍ - >Kfl,np nap, Ca3aBoy. Háiui cyclflu - Be/iMKa npné/viHa poflMHa, B AKÍM Tpn noKo/ilHHfl (>KÍHKa -MH.) - BUK/iaflaML fli3Há/iaca npo i4e flBa PÓKM TO/v\ý. rioBepTá/iaca AOfló/viy 3 BpHO pá30M 3 (Mapia) - Haň/vio/iÓAiuoK) B (flUHácTia) ne,o,aróriB. BoHá ň po3noBi/iá wieHi npo CBÍM wkirréBkiň BMĎip Ta CBoéio pÓ3noBi,£y],K) Bn/ii/my/ia Ha wiéHe/Ha Miň BMČip. Mapia MMHý/ioro pÓKy 3akiHMM/ia mocócbKMM 1pMa), a TáKÓw flono/viaráe Ha aKy/ibTéTÍ: B e ^ é 3aHÁrra 3i CTyfléHTa M M MO/IÓAUJMX KýpciB. CydflKa 3ai4ÍKáBM/ia MeHé CBOÍMM pÓ3noBiflflMM npo cryfléHTCbKe WMTTÁ: néKuji, cewiiHápki, KO/iÓKBiy/v\M, no'í3flKM flo KňeBa Ta /lbBÓBa. Mapifl po3noBi/iá npo yKpaÍHCbKi BeMopM, w,o B/iawTÓByiOTb CTyfléHTM, npoTxHi BMCTynu Ha K0Hi4épTax. TáKÓ>K Bcryni/ma Ha cbKMM Ké Ha KMTT£BMM BMĎÍP? 6) lil,o pó6MTb Mapm 3ápa3? 7) LU,o 3ai4ÍKáBM/io 3my B MapTmiň pÓ3noBifli? 8) Ho/v\ý CTyfléHTM BMáTbca 3a flBO/viá cneLjiá/ibHocraMM? 9) flK Ha3MBáCTbCfl neplOfl, KO/IM CTyfléHTM CK/iaflálOTb 3á/lÍKM M IcnMTM? 10) flK MáCTO I4e BiflĎyBáCTbCfl? 11) npeflCTaBHMKlB CKi/ibKÓx cnei4iá/ibH0CTeň roTýe