Bc. a Mgr. semináre Petr Hrubý Jan Jílek Peter Tóth Štruktúra seminára AEB_A17b Seminár k bakalárskej práci II AEB_A17a Seminár k bakalárskej práci I AEM_05a Seminár k písaniu článkov I AEM_07b Magisterský seminár II AEM_07a Magisterský seminár I AEM_05b Seminár k písaniu článkov II Bakalársky seminár Magisterský seminár Písanie článkov/seminárna práca Cieľ seminára ̶ osvojenie si samostatnej odbornej práce ̶ nácvik prezentačných zručností ̶ schopnosť odprezentovať to podstatné v danom čase ̶ osvojenie si diskusných zručností ̶ rady a usmernenia na zvýšenie kvality práce Hodnotenie ̶ prezentácia záverečnej práce/konceptu článku ̶ aktivita na hodine (diskusia) ̶ účasť (max 2 absencie) Požiadavky na prezentáciu ̶ 15 - 20 minút ̶ predstavenie témy ̶ prečo je potreba písať prácu práve teraz/súčasný stav bádania danej témy ̶ chronologické a priestorové vymedzenie skúmanej problematiky ̶ predstavenie materiálu ̶ kritika prameňov ̶ použité metódy a ich odôvodnenie ̶ očakávané výsledky a predpokladaný prínos ̶ harmonogram prác ̶ osnova Jak připravit prezentaci? - Prezentace prací: a) V případě prezentací u bc. a mgr. seminářů I jde především o “otevření tématu”. Hlavním cílem je představit východiska, nápady a badatelské otázky! Žádaný je samozřejmě i vhled do materiálu (pouze textové prezentace bez obrázků materiálu postrádají smyslu). b) V případě prezentací u bc. a mgr. seminářů II - bude vyžadováno sdělení výsledků výzkumu, prezentace by se tedy měly odlišovat od těch prvních, které měly “signální úvodní charakter”. - Prezentace článků: a) seminář k psaní článků I: Úkolem je stručně představit koncept článku a vysvětlit následnost jednotlivých kroků zpracování (POZOR: v žádném případě nelze znovu představit jen mírně upravenou prezentaci své bc. práce). Pokud však bude prezentováno téma odlišné od bc. práce, uvítáme detailnější prezentaci. b) seminář k psaní článku II: V tomto případě je cílem stručně poukázat na výsledky výzkumu. Vítaná je např. reflexe recenzní posudků, nebo diskusí se školitelem a dalšími odborníky. Požiadavky k aktívnej práci na hodine ̶ referujúci: príprava téz z rozsahom max 2 strany s podstatnými informáciami k prezentovanej téme ̶ umožní to osvojenie si podstaty prezentovanej témy ̶ publikum: ̶ bude rozdelené do skupín ̶ identifikovanie silných a slabých stránok ̶ formulácia odporúčaní Harmonogram seminára Dobré rady ̶ náležitosti bakalárskej diplomovej práce ̶ náležitosti magisterskej diplomovej práce ̶ náhľad do dobre hodnotených záverečných prác ̶ gramatika a štylistika ̶ jednotné citačné normy Najčastejšie chyby ̶ podcenenie času na prípravu ̶ nedostatečná komunikace se školitelem ̶ špecifikácia otázok/hypotéz ̶ radenie kapitol ̶ ilustrácie ̶ popisky pod obrázky ̶ bibliografia - použitie citačných manažérov (Zotero, Mendeley, EndNote) ̶ pravopisné chyby a štylistické nedostatky ̶ neosvojenie si odbornej terminológie (viac čítať) Zpráva o nálezu (nerecenzovaná část) osnova: 1. úvod 2. okolnosti a okolnosti výzkumu/objevu 3. popis a) nálezové situace, b) vlastních vybraných nálezů 4. stručné vyhodnocení 5. literatura článek publikující materiál (materiálová studie) - recenzovaný text osnova: 1. úvod (cíle!) 2. okolnosti výzkumu 3. přírodní prostředí (pouze v případě sídlišť, atd.) 4. dějiny bádání (k. ú., oblast) 5. popis situací a nálezů 6. analýza a) arch. situací, b) nálezů 7. diskuse a interpretace 8. závěr 9. seznam literatury fáze zpracování: A) dokumentace a popis nálezů B) vyhodnocení terénních situací C) vyhodnocení nálezů (srovnávací metoda, přírodovědné analýzy) D) diskuse/interpretace průběžně probíhá rešerše archeologické literatury a hledání analogií Studie osnova - struktura IMRAD (introduction, methods, results and discussion) 1. úvod (hl. otázky a širší zasazení do kontextu bádání) 2. metody (jak bylo k látce přistupováno, kritika pramenů, vlastnosti souboru) 3. výsledky (k čemu použité metody vedly, co se podařilo zjistit) 4. diskuse (co výsledky znamenají, srovnání s publ. daty a jejich interpretace) 5. závěr Proč poster? "signální účel": - upoutat pozornost na Váš výzkum - předat základní penzum informací - podklad k navázání diskuse a spolupráce Poster - pravidla přípravy - Formát posteru vychází ze zadání organizátorů konference (pokud je uvedeno) - Informační charakter - pouze nejdůležitější informace - Obrazová dokumentace, diagramy a tabulky, mapy - Kontakt na pracoviště + email - Seznam nejdůležitější literatury - Logo Poster - pravidla RGK, DAI, Frankfurt (2009) Literatura Čmejrková, S. – Daneš, F. – Světlá, J. 1999: Jak napsat odborný text. Praha. Eco, U. 1997: Jak napsat diplomovou práci. Praha. Šesták, Z. 2000: Jak psát a přednášet o vědě. Praha. Literatura Malina, J. 1981: Archeologie včera a dnes, aneb mají archeologové šedé hmoty více za nehty než za ušima?, 1. díl, České Budějovice. Vašíček, Z. 2006: Archeologie, historie, minulost. Praha. Literatura Bouzek, J. 2000: Interpretace v archeologii, I. Obecně o metodickém přístupu. 1. 2. Pasivní heuristická metoda, stylový vývoj a nebezpečí redukcionismu. In.: Bouzek, J. (ed.): Studia Hercinia IV, 7-15. Bouzek, J. – Kratochvíl, Z. 1996: Proměny interpretací. Praha. Neustupný, E. 2007: Metoda archeologie. Plzeň. Neustupný, E. 2010: Teorie archeologie. Plzeň. Kde publikovat? V SAB! Studia archaeologica Brunensia - časopis s dlouhou tradicí navazuje na Sborník prací FF MU. - recenzovaný časopis, který vychází dvakrát ročně - databáze ERIH - tištěná verze a online verze - šéfredaktor prof. Jiří Macháček Kontakty: Dr. Jan Jílek (mitridates@post.cz) Link: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-archaeologica-brunensia První vlaštovičky Cena prof. Z. Měřínského Cenu prof. Zdeňka Měřínského uděluje redakční rada časopisu Studia archaeologica Brunensia (https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-archaeologica-brunensia) za nejlepší články publikované v tomto časopise bakalářskými, magisterskými a doktorskými studenty. Nominovat se mohou studenti bakalářského, magisterského a doktorského studia (archeologie, klasické archeologie a příbuzných oborů), kteří pošlou do redakce text, který bude splňovat předpoklady pro recenzní řízení. Po úspěšném recenzním řízení (první kolo soutěže), postoupí soutěžící do druhého kola, ve kterém redakční rada vybere vítěze soutěže, a to ve dvou kategoriích: A) Doktorské studium: Vítěz bude oceněn finanční odměnou v hodnotě: 10 000 Kč. B) Bakalářské a magisterské studium: Vítěz bude oceněn finanční odměnou v hodnotě: 5000 Kč. Do soutěže lze odeslat i články kolektivu autorů. Student–soutěžící však musí být uveden na prvním místě autorského kolektivu.