Syntax cvičení 4, Haegeman s. 67–105 Pavel Caha Řešení připravit na 2.11. 1 Dvojznačnost 1.1 Připojení atributu Máme větu (1) Petr donesl knihy a časopisy z antikvariátu. Tato věta má minimálně tři významy v zavislosti na tom, co modifikuje fráze z antikvariátu. (2) Úkol: identifikujte tyto významy a nakreslete tři různé struktury, kde každá odpovídá jednomu z významů. Můžete si vybrat, jestli chcete pracovat se se strukturou koordinace jako v (3a) nebo (3b). (3) a. knihy a časopisy b. knihy a časopisy 1.2 Negace a kvantifikátor Věta (4) je dvojznačná. (4) Kontext: Do května je potřeba zaplatit poplatek za svoz odpadu. Věta: Neplatí všichni, kdo mají stálé bydliště v Brně. Její dvojznačnost vychází z rozdílné interpretace kvantifikované fráze všichni, kdo mají stálé bydliště v Brně a negace (ne). V jednom významu neplatí nikdo se stálým bydlištěm v Brně. Jinými slovy: pro všechny s bydlištěm v Brně platí, že neplatí. Tento typ významu najdete ve větách (5). (5) a. Za tábor tedy neplatí: všichni vedoucí nad 18 let, hlavní vedoucí, zástupce hlavního vedoucího, hospodář, zdravotníci a kuchaři tábora. b. Startovné neplatí všichni hráči z minulého MČR H20 a H18 a první tři z minulého MČR H16. c. Od září 2023 neplatí všichni ”předškoláci” - děti narozené dříve než 1.9.2018. Ve druhém významu je to tak, že ne všichni s brněnskou adresou platí (někteří ano, někteří ne). Tento typ významu najdete v (6). (6) a. Obávám se, aby se nenahlíželo na tento mimoř. členský příspěvek jako na dar, když neplatí všichni členové. b. Místní poplatky – lázeňské a rekreační – zdaleka neplatí všichni. c. Proč DPH neplatí všichni? Rozdělte větu (4) na tři části, a sice negaci ne, sloveso platí a podmět všichni, kdo mají stálé bydliště v Brně. Znázorněte dvojznačnost pomocí syntaktické struktury, tedy: nakreslete strukturu pro každý z významů. 1 2 Struktura verbální fráze s fázovým slovesem • Máme větu iii Petr chce jít nakoupit. • Jedna z logicky možných reprezentací je ve (ii): iv V3P N(P) Petr V3P V3P V3 chce V2 jít V1 nakoupit • Tato struktura znázorňuje hypotézu, že sloveso chce se kombinuje se slovesem jít, jehož význam modifikuje. Takto modifikované sloveso vyjadřující ‘touhu jít’ se kombinuje s předmětem (objektem), kterým je sloveso nakoupit. (7) Otázka.Vaším úkolem je dokázat (v souladu s argumentací Haegemanové pro angličtinu), že Strom (iv) *není* adekvátním strukturním popisem (iii). Konkrétně je třeba najít řetězec, který ve skutečnosti tvoří konstituent, avšak tento konstituent není přítomen ve Stromu (iv). a. Na základě toho, jak se chová elipsa, ukažte, že struktura (iv) je neadekvátní. Konkrétně napište větu, která obsahuje elipsu materiálu, který ve (iv) neodpovídá žádnému konstituentu. V této větě značte elipsu přeškrtnutím textu. b. Na základě toho, jak funguje pronominalizace, ukažte, že struktura (iv) je neadekvátní. Napište větu, kde zájeno odkazuje k řetězci, který ve (iv) netvoří konstituent. c. Na základě toho, jak funguje koordinace, ukažte, že struktura (iv) je neadekvátní. Tady chci, abyste napsali větu, kde je koordinován řetězec, který ve (iv) netvoří konstituent. d. Na základě toho, že klitika jsou v češtině na druhém místě, ukažte, že struktura (iv) je neadekvátní. Konkrétně vytvořte větu, kde je nalevo od klitika materiál, který ve (iv) netvoří konstituent. e. Nakreselte správnou strukturu, kde daný materiál tvoří konstituent. 2