Syntax CJJ006 Pavel Caha, Lukáš Žoha (1) Povinnosti a. na každou hodinu vypracovat zadané úkoly b. účast (povolena 1 absence bez udání důvodu + více absencí s omluvenkou od lékaře) c. 26.10. a 16.11 není výuka 1 Úvod k úkolům V tomto týdnu se budeme zabývat dvojznačností. Vaším úkolem je přečíst z učebnice Thinking syntactically první část první kapitoly (po stranu 19). V učebnici používá Liliane Haegeman závorky jako způsob značení, jak jsou dvojznačné řetězce interpretovány. Např.: black cab drivers je dvojznačná fráze, kterou lze interpretovat bud’ jako (2-a) nebo (2-b). (2) a. [2 [1 black cab ] drivers ] b. [2 black [1 cab drivers ] ] Já po Vás budu chtít, abyste taková schemata zachycovali nikoli závorkami, ale jiným — ekvivalentním — způsobem, a sice takto: (3) a. 2 1 black cab drivers b. 2 black 1 cab drivers (2) a (3) jsou ekvivalentní způsoby reprezentace jazykové struktury. To, co v příkladu (2) patří spolu do jedné závorky, se v příkladu (3) nachází tzv. pod jednou střechou (pod jedním uzlem/bodem). Např. v závorce 1 jsou vždy obsažena dvě slova [viz (2)], a ta stejná slova jsou rovněž obsažena i v uzlu 1 [viz (3)]. Slova se nacházejí na koncích čar, tzv. hran. V závorce 2 je vždy obsažena závorka 1 a ještě jedno slovo navíc; stejně tak v uzlu 2 je obsažen uzel 1 a dané slovo navíc. 2 Úkol 1: Předložkové fráze Předložkové fráze mohou být dvojznačné. Najděte dvojznačnost v následující větě a nakreslete strukturu pro každý z významů. V grafu můžete ignorovat podmět Marek. Předložkovou frázi (s Evou) považujte za jedno nerozdělitelné slovo (s-Evou). (4) Marek řešil vztah s Evou Následující dvojice vět vám může napovědět, čeho se dvojznačnost týká. Nakreslete strukturu pro věty (5) podle pragmaticky preferovaného významu. Kreslete strukturu pouze pro ty části vět, které jsou kurzívou. (5) Z internetu a. Chtěla jsem se zeptat, jestli jste někdo řešil vztah s tchýní - špatný vztah, pomocí psychologa. b. Už se nadechuju, abych se ho na to zeptala, ale pak si uvědomím, že bych řešila vztah s jedenáctiletým klukem! A to přece nejde. 1 3 Úkol 2: Vztažné věty Vztažné (relativní) věty jsou věty, které modifikují (blíže určují) substantiva: (6) pes, který štěká, ... Vztažné věty mnohdy vedou ke dvojznačnosti. Najděte dvojznačnost v následujícím příkladu a nakreslete strukturu pro každý z významů. Vztažnou větu považujte za nerozdělitelné slovo. (7) kamarádka herečky, která stála na balkóně Následující dvojice vět vám může napovědět, čeho se dvojznačnost týká. Nakreslete strukturu pro věty (8) podle pragmaticky preferovaného významu. Strukturu kreslete pouze pro ty části, které jsou kurzivou. Vztažnou větu považujte za jedno slovo (terminální uzel) (8) Z internetu a. Při výběru je třeba si dát pozor na kódy předmětů, které indikují ročník, tzn. i obtížnost. b. Je důležité znát kódy předmětů, které můžete studovat v tomto semestru a zaujaly vás. 4 Úkol 3: Předložkové fráze (zas a znova) (9) vyhnání podvodníků z Brna Jmenná fráze (9) je dvojznačná v závislosti na tom, co je modifikováno frází z Brna. Nakreslete frázové stromové diagramy pro tyto dva různé významy. Považujete frázi z–Brna za slovo. Následující dvojice příkladů v (10) vám může napovědět, čeho se dvojznačnost týká. Nakreslete strukturu pro každý příklad v (10) podle preferovaného významu. (10) Z internetu a. Vedení ČSSD bude jednat o odvolání Babiše z vlády b. ... k papeži Bonifáci IX., u nějž se zřejmě pokoušeli docílit odvolání Jana z Moravy z úřadu. 5 Úkol 4: struktura slova (11) americký fotbal-ista Otázka. Rětězec (11) je dvojznačný. V jednom významu modifikuje adjektivum americký substantivum fotbal, ve druhém významu substantivum fotbalista. Nakreslete frázovou strukturu pro každý z významů. Předpokládejte, že -ista je samostatné slovo (v každém z významů). Podobně nakreslete dvě struktury pro řetězec: (12) elektronický obchodník K odhalení dvojznačnosti vám pomohou tyto kontexty: (13) a. Dobrý elektronický obchodník je proto člověk, který ovládá svou logistiku: skladování, manipulace, dopravní prostředky a dodávky. b. V tomto případě jsme zvolil stejný postup a najali jsme obchodníka na akvizice. Jenže to nebyl jen tak obyčejný obchodník. Tento obchodník má za úkol jenom najít zákazníky a vygenerovat poptávky. Taky je potřeba říci, že: pracuje 365 dní v roce, nemá žádnou dovolenou, nemocný je jen občas a vyléčíme ho v řádech minut, nikdy se neunaví, neodejde na mateřskou, neuteče ke konkurenci atd. Náš elektronický obchodník pracuje bezvadně. 6 Úkol 5: Matematika (14) a. 5 x 2 - 1 b. 10 - 6 x 3 2 Tyto příklady jsou (v zásadě) dvojznačné (x označuje násobení). Pokud nevíme, že násobení má přednost před odčítáním, existují dva způsoby, jak je počítat. Pokuste se tuto dvojznačnost zachytit závorkami a stromovým diagramem. 3