pouliční scéna .základni model scénj epického divadla/ Během půldruhého desítiletí po prvé svetové válce se na některých nemeckých scénach vyzkoušel poměrně nový způsob hraní, ktorý si dal náry osoby, které charakterově splňují podmínky, jim určené, která mojí ryty Jim Imitované, vyvolají tu lei situaci. máli divadelní scéna ve svých podstatných složkách překročit meze pouliční scény, bude její větší bohatství smět být jen obohacením. Otázko krajních případů stává se akutní. Vezměme si detail. Může se náš pouliční demonstrátor dostat do rozpoloženy v němž by třeba rozčileným tónem reprodukoval šoférovo tvrzení, že byl vyčerpán příliš dlouhou službou? (V podstatě má k tomu málo možností; stejně tak nemůže třeba navrátivší se posel, líčící krajanům rozhovor s králem, zahájit své vyprávění takto: „Viděl jsem vousatého krále.") Aby se mohl doslat do takového rozpoloženi, ba dokonce aby se do něho musil dostat, bylo by bezpochyby třeba vymyslit si no nároží situaci, v níž by toto rozčileni (právě nad touto stránkou věci) Hrálo obzvláštní roli, (V našem svrchu uvedeném příkladě by so byla taková situace vytvořila, kdyby byl král na přiklad přisahal, že si vousy nedá tak dlouho střihat, dokud . . , atd.) Musíme hledat stanovisko, z něhož by náš demonstrátor mohl toto rozčilení vydat kritice. Jen zaujme-li náš demonstrátor naprosto určité stanovisko, dostane se do rozpoloženi, v němž bude s to imitovat šoférův rozčilený tón, totiž když na příklad napadne šoféry, že málo usiluji o to, aby měli pracovní dobu kratší („Není ani v odborech, ale když pak dojde k neštěstí, hned velké rozčileni: .Sedím deset hodin za volantem.'"). Abychom dospělí až sem, to znamená, abychom mohli herci určit stanovisko, musí divadlo učinit řadu opatření, Rozšířili divadlo výsek své podívané tím, že ukáže šoféra ještě v jiných situacích, nejen při nehodě, nijak nepřekročí meze svého modelu. Vytvoří jen další situaci téhož charakteru, jako je v modelu. Lze si představit scénu charakteru pouliční scény, v níž se sdostatek odůvodněně demonstruje vznik emocí, jako třeba byly emoce šoférovy, nebo scénu, v niž se navzájem srovnávají různé Intonace. Aby divadlo nepřekročilo meze modelové scény, musí jen občas rozvíjet techniku, jejii pomocí jsou emoce podrobovány divákově kritice. Tím se samozřejmá neříká, že divákovi se -mgsí zásadně bránit, aby se podílel na jistých cTMtxiidi, k-r-rá 70 prcci vádějí; cc- s. výíviod ní pře etárské čtvrti ke kariéře velkého korupčního advokáta. Divadlo neumělo hru zahrát. A přece tom byly scény jako tato: Mfadý advokát sedí na ulicí před svým domem a poskytuje za velmi nízký honorář právní informace. Fŕľchází mladá žena se stížností, že při dopravní nehodě utrpěla zranění na nozer Ale připít! se zanedbal. Její žádost o n á h rad u škody není dosud podána. Zoufale křiči, ukazujíc na svou nohu; už se hojí ľ Divadlo, pracující bez .efekty Z", nebylo s to ukázat no té*o mimořádné scéně hrůzy krvavé doby, Nemnož j lidé v hledišti si té scény povšimli, sotva kdo z čtenářů by se na tento výkřik rozpomněf. Herečka jej pronesfa jako samozřejmost- Ale právě o tom, že taková stížnost připadá tomuto chudému člověku samozřejmou, by byla 'měla vydat publiku svědectví jako úděsný po-scf, navracející se z nejspodnějších pekelr K tomu by bývalo bylo ovšem třeba, aby jí zvláštní techniko dovolila podtrhnout historickou stránku určitého společenského stavu. To umožňuje toliko „efekt Z". Bez něho může herečka jen vidět, že ji nikdo nenutí, aby so úplně přeměnila v jevištní postavu. Pří vytyčovaní nových umeleckých principů o vypracovávání nových inscenačních metod musíme vycházet z mohutných úkolů doby na rozhraní epoch; možnost i nutnost nového uspořádáni společnosti už se vynořuje. Všechny .vztahy mezí lidmi se zkoumají, na vše se musí nazírat ze společenského hlediska.. Pro svou společenskou kritiku a pro své historické svede civí o provedených přestavbách bude mít nové divadlo kromě jiných efektů za potřeb i „ efektu Z'r. 4P 1