5.tematický okruh Dvorská milostná píseň německého středověku (sylabus) 5.1 Prameny a literatura (stav bádání) 5.1.1 Prameny (viz Příloha č. 5.01) 5.1.2 Edice (viz Příloha č. 5.02) 5.2 Charakteristika problému 5.2.1 Minnesang - vymezení pojmu 5.2.2 Vznik a vývojové fáze minnesangu (viz Příloha č.5.03) 5.2.3 Formální podoba minnesangu a její proměny 5.2.4 Žánrové typy minnesangu (viz Příloha č. 5.04) 5.3 Vývojové fáze a jejich představitelé 5.3.1 Raný podunajský minnesang 5.3.1.1 Dietmar von Eist 5.3.1.2 Der von Kürenberg 5.3.2 Románské vlivy (Der neue Sang) 5.3.2.1 Heinrich von Veldeke 5.3.2.2 Friedrich von Hausen 5.3.2.3 Heinrich von Rugge 5.3.2.4 Hrabě Rudolf II. von Fenisneuenburg 5.3.3 Vrcholný minnesang 5.3.3.1 Reinmar von Hagenau 5.3.3.2 Hartmann von Aue 5.3.3.3 Heinrich von Morungen 5.3.3.4 Neidhart von Reuenthal 5.3.3.5 Walter von der Vogelweide 5.3.4 Pozdní minnesang I (Wende – přechod do městského prostředí) 5.3.4.1 Konrad von Würzburg 5.3.4.2 Heinrich von Meissen – Frauenlob 5.3.4.3 Český král Václav II. 5.3.4.4 Tannhäuser 5.3.4.5 Wizlaw III. von Rügen 5.3.5 Pozdní minnesang II (Ausklang) 5.3.5.1 Salcburský mnich 5.3.5.2 Hugo von Montfort 5.3.5.3 Oswald von Wolkenstein 5.4 Terminologie: Grosse (Kleine) Heidelberger Liederhandschrift, Carmina burana, Mondsee – Wiener Liederhandschrift, Der neue Sang, Spruch, Sangspruch, barová forma, středohornoněmecký, Klagelieder, Kreuzlieder, Dörperdichtung, Meistersang, Hohe Minne, Ebene Minne, Niedere Minne, Totenklage, Frauenleich, Kreuzleich, Tagelied, Aufgesang, Abgesang, Werbelied,Wechsellied, Tagelied, Mädchenlied, Pastourelle, Kreuzlied, Naturlied, Leich, Winterlied, Sommerlied, Mailied 5.5 Literatura Uvedené tituly se týkají historické a teoretické problematiky spojené s minnesangem. Specializovaná literatura k jednotlivým pramenům a osobnostem je uvedena na webových stránkách (viz přehledy č. 1 a 2.) Fromm, Hans: Der deutsche Minnesang: Aufsätze zu seiner Erforschung, 2 sv., Darmstadt 1961,^21985 Gennrich, Friedrich: Grundriss einer Formenlehre des mittelalterlichen Liedes als Grundlage einer musikalischen Formenlehre des Liedes, Max Niemeyer Verlag, Halle (Saale) 1932 Kippenberg, Burkhard: Der Rhytmus im Minnesang, Verlag C.H.Beck, München 1962 Liebertz-Grün, Ursula: Zur Soziologie des „amour courtois“, Heildelberg 1977 Räkel, Hans – Herbert, S.: Der deutsche Minnesang, Verlag Beck, München 1986 Sayce,Olive: The Medieval German Lyrics 1150 – 1300, Oxford University Press, Oxford 1982 Tervooren, Helmut: Bibliographie zum Mínnesang und zu den Dichtern aus „Des Minnesngs Frühling“,Erich Schmidt Verlag, Berlin 1969 Touber, Anthonius Hendrikus: Deutsche Strophenformen des Mitelalters, Verlag Metzler, Stuttgart 1975 5.6 Diskografie Minnesänger-Troubadors-Trouveres, Ensemble Perceval, Arte Nova Classic, 74321 58968 2 Trobadors-Trouveres-Minnesänger. Songs and Dances of the Middle Ages, Ensemble für frühe Musik Augsburg, Christophorus, CHR 74519 Mönch von Salzburg, Paul Hofhaimer Consort Salzburg, Arte Nova Classic, 74321 37316 2 Monastic Song, 12th Century Monophonic Chant, Theatre of Voices, Harmonia mundi, HMU 907209 Poznámka: Hudební ukázky z díla všech autorů uvedených v tomto sylabu lze dohledat na severu YouTube