ABC Teorie vázání: intro Mojmír Dočekal PS 2020 Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 1 / 30 Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 2 / 30 Vázání a hierarchická povaha frázové struktury model syntaxe: 1 podkladová struktura, která je projektována tak, aby byly splněny lexikální požadavky, a která se řídí X’; 2 ta je změněna na povrchovou strukturu pohyby, inzercí (do support) a mazáním (elipsy); konstituenty jsou hierarchicky uspořádány; lokalita selekce; referování k objektu lze obstarat různými způsoby: vlastní jména, zájmena a reflexivní zájmena; konverzační principy diktují, že nemáme být specifičtější než je třeba; koreference a nekoreference zapsaná indexy; Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 3 / 30 některé věty jsou negramatické, i když daný objekt byl už zmíněn: (1) a. *Svá stodola byla zbourána. b. *Petri hoi viděl. c. *Petri říká, že Mariej sei myje. d. *Oni slyšel, že Petri je v Paříži. popis negramatičnosti těchto příkladů vychází ze syntaktické struktury; Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 4 / 30 Anafory nemají žádnou nezávislou referenci, jejich reference zcela závisí na antecedentu; Reflexivní zájmena nemohou být použity ve větě, není-li v této větě koreferující DP; (2) a. Mariei miluje sebei . b. Sousedovy kočkyi milují svéi majitele. c. Chlapcii bojovali proti soběi . (3) a. Potkal jsem Petrai . b. *Karelj sei má rád. (4) a. Potkal jsem Petrai . b. *svůji dědeček má rád. (5) Reflexivum musí mít antecedent ve své větě. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 5 / 30 v angličtině se navíc musí shodovat: (6) a. the boy likes himself/*herself/*themselves b. the girl likes *himself/herself/*themselves (7) Reflexivum se musí shodovat se svým antecedentem osobě, čísle a v rodě. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 6 / 30 těžší příklady: (8) *Svůji dědeček miluje Petrai . TP DP DP Petr D’ D -uv NumP Num NP N dedecek T’ T -uje VP T V mil T -uje DP sebe Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 7 / 30 (9) Uzel X c-commanduje uzel Y, jestliže sestra X dominuje uzlu Y. to ale nestačí, protože to nevysvětlí negramatičnost: (10) Petri ví, že Karel miluje svéhoi dědečka. je to příliš daleko: (11) Reflexivum a jeho antecedent musí být ve stejné TP. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 8 / 30 antecedent nemusí být subjektem: (12) Petr našel Marii ve svém pokoji. mohou to být subjekty DP: (13) Petr viděl Mariiny obrázky svého pokoje. (14) Reflexivum a jeho antecedent musí být ve stejné XP se subjektem. (15) Petr miluje vyprávění o sobě. (16) Petr miluje Mariinoi vyprávění o sobě. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 9 / 30 z čehož plynou 4 požadavky: 1 reflexivum musí být koreferenční se svým antecedentem ve stejné větě; 2 reflexivum se musí s antecedentem shodovat v osobě, čísle a rodě; 3 antecedent msuí c-commandovat reflexivum; 4 reflexivum a jeho antecedent musí být ve stejné XP, která má subjekt; shrnuto: (17) Princip A: anafora musí mít antecedent, který je ve stejné XP (mající subjekt) jako anafora. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 10 / 30 Reciproční anafory reciproční anafory musí být také vázány, ale mají jinou sémantiku: (18) Naši učitelé a studenti mají rádi jedni druhé/se navzájem. (19) [Naši učitelé x a studenti y] jsou takoví, že [x má rád y a y má rád x]. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 11 / 30 Větší detail poměrně hrubozrné: nerozlišuje mezi anaforami, nerozlišuje typy antecedentů jiné domény pro se vs. svůj (obecně rozdíly mezi hlavou a max frází) reciproční anafory a jejich druhy experimentální práce Jitka Koudelková: Interpretace reciprocity v češtině: experimentální studie kopie Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 12 / 30 2 The range of readings: DA approach can get only the strongest readings (20) a. Morris, Hilary and Philip know each other. b. The telephone poles are 500 feet from each other. c. The chairs are stacked on top of each other. R-approach: parallelism of strength and plurality readings the others: lack the weaker readings Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 13 / 30 Negated reciprocal sentences: (21) Morris, Hilary and Philip do not know each other. presupposition of indivisibility positive reciprocal sentences – cumulative readings: (22) a. Morris and Philip kissed Hilary and Desiree. b. Telephone poles are 500 feet from each other. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 14 / 30 it is not possible to have weaker than cumulative readings: (23) a. #The plates are stacked underneath each other. b. #The boys preceded each other into the room. c. #The men are each others fathers. d. #Mary and Desiree gave birth to each other. e. #John and Mary are taller than each other. DA approches are best suited for SR readings the others cannot have dependent plural reading: (24) #The boys talked to the others. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 15 / 30 experiment: the others much less acceptable with weaker readings than each other (25) a. The boxes are connected to each other by a line. b. The boxes are connected to other (boxes) by a line. Czech? (26) a. Ty krabice jsou k sobě připojené drátem. b. Ty krabice jsou k ostatním připojené drátem. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 16 / 30 Subjektová orientace anafor? (27) a. Milicioner1 rassprašival arestovannogo2 o sebe1/*2. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 17 / 30 Shrnutí a reformulace kvůli paralelismu s logikou a také proto, že kvantifikované DP nemohou být koreferentní ve stejné větě, se používá termín vázání: (28) Každý učitel se má rád. (29) Každý učitel má rád každého učitele. kvantifikátory nereferují, a proto nemůže být ani řeči o koreferenci; anafora musí být vázána svým antecedentem; (30) Anafora musí být vázána ve své doméně. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 18 / 30 (31) Doména DP je ta část struktury, která obsahuje DP, je to nejmenší XP se subjektem, která obsahuje tuto DP. 1 anafora musí mít svůj antecedent; 2 antecedent musí c-commandovat tuto anaforu; 3 antecedent musí být v doméně anafory; Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 19 / 30 Zájmena Princip B zájmena jsou (většinou) s anaforami v komplementární distribuci; (32) a. Marie miluje sebe/*ji. b. Marie a Karel miluje sebe navzájem/*je. c. Potkal jsem Petra. Karel *se/ho pozval na čaj. d. Potkal jsem Petra. *Svůj/jeho dědeček ho pozval na čaj. e. Petrova maminka miluje *sebe/ho. f. Petr ví, že Karel *se/ho miluje. je-li vztah mezi anaforou a jejím antecedentem v pořádku, pak nahrazení anafory zájmenem vede k negramatičnosti a obráceně; Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 20 / 30 (33) Princip B: zájmeno nesmí být vázáno ve své doméně. neříká to nic o tom, jesli zájmeno má mít antecedent nebo ne; Komplikace komplikace je v tom, že komplementarita neni úplná: (34) Theyj like theirj/each otherj’s books. doména pro anafory se občas neshoduje s doménou pro zájmena; Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 21 / 30 Kvantifikované antecedenty zájmena mohou být interpretována jako vázaná; referenční hodnota může být fixována dvojím způsobem: koreferencí a vázáním: (35) Marie si myslí, že je chytrá. a. Marie si myslí, že Marie je chytrá. b. Marie takové x, kde x si myslí, že x je chytré. rozdíl mezi interpretací volnou ((36-a)) a vázanou proměnnou ((36-b)): (36) Jen Karel obdivuje svoji tchyni. a. Karel obdivuje Karlovu tchyni a nikdo jiný neobdivuje Karlovu tchyni. (x (svoji) = Karlova) b. Karel obdivuje Karlovu tchyni a nikdo jiný neobdivuje svoji tchyni. (x (svoji) = x-ova) Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 22 / 30 pro kvantifikátory je možná jen druhá interpretace: (37) Každý si myslí, že ho ostatní podceňují. (38) Kdo si myslí, že ho ostatní podceňují? navíc: (39) a. Karlova matka ho viděla. b. *Matka každého námořníka ho viděla. c. Ukázal jsem mu tvůj popis Petra Nováka. d. *Ukázal jsem mu tvůj popis každého námořníka. generalizace: (40) Má-li zájmeno kvantifikovaný výraz jako antecedent, pak musí být tímto výrazem c-commandováno. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 23 / 30 správné predikce: (41) Petr vešel do místnosti. Hospodský ho pozdravil. (42) *Každý student vešel do místnosti. Hospodský ho pozdravil. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 24 / 30 Hypotéza (43) Interpretace vázané proměnné vyžaduje c-command od svého antecedentu. možné podmínky: 1 referující výraz vs. kvantifikátor (44) a. Matka Petra Nováka si myslí, že ho učitelé podceňují. b. Matka každého studenta si myslí, že ho učitelé podceňují. Kontext: . . . 2 baseline/reference level podmínka (45) a. Petr Novák si myslí, že ho učitelé podceňují. b. Každý student si myslí, že ho učitelé podceňují. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 25 / 30 Nepronominální výrazy na negramatičnost vázání R-výrazů nemá vliv žádná změna domény: (46) a. *On nenávidí Petra. b. .*On ví, že Karel nenávidí Petra. c. *On ví, že Karel říkal, že nenávidí Petra. samozřejmě není problém, pokud r-výraz není c-commandován svým antecedentem: (47) a. Po tom, co jsi s ním mluvil, Petr odvezl auto. b. Stavitel jeho domu navštívil Petra. (48) Princip C: r-výraz nesmí být vázán. Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 26 / 30 Shrnutí vázán=interpretovaný jako mající referenci od c-commandujícího antecedentu; (49) a. Anafora musí být vázána ve své doméně. b. Zájmeno musí být volné (ne-vázané) ve své doméně. c. R-výraz nesmí být vázán. doména je množina uzlů, která je zahrnuta v nejmenší XP se subjektem obsahující anaforu; v angličtině ještě platí agreement; Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 27 / 30 Některé problémy Koreference bez vázání VP elipsa Porušení lokální selekce Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 28 / 30 Shrnutí model syntaxe; otázka, na které úrovni se uplatňuje teorie vázání – není na to odpovězeno; jednotlivé přirozené jazyky zacházejí s těmito rovinami různě: (50) a. *otagai-no svíGEN sensei-ga učiteléNOM karera-o jeACC hihansita kritizovali (koto) (faktuální) ’*Sví učitelé je kritizovali.’ b. karera-o jeACC otagai-no svíGEN sensei-ga učiteléNOM hihansita kritizovali (koto) (faktuální) ’Je kritizovali sví učitelé.’ Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 29 / 30 (51) a.???Svoja rabota nravitsja Maše. b. Maše nravitsja svoja rabota. c. *Svá práce se Petrovi líbí. d. *Petrovi se líbí svá práce. opakování: požadavky BT: shoda: anafora se musí se svým antecedentem shodovat v osobě, v čísle a v rodě; DP je vázána: (1) koreferenční; (2) c-commandována; doména DP: nejmenší část stromu, která je obsažena v jedné XP se sbujektem; ABC; lokalita selekce: selektuje-li hlava A B jako komplement, pak B musí být sestrou A; selektuje-li hlava A B jako subjekt, pak je B subjektem A nebo subjektem věty, která obsahuje A; Mojmír Dočekal ABC Teorie vázání: intro PS 2020 30 / 30