IV. Preventivní konzervace parametry prostředí – polutanty, světlo, biologičtí škůdci Ing. Alena Selucká Vliv znečištění prostředí •Předměty kulturní povahy mohou být poškozovány vlivem nejrůznějších druhů znečištění, které jsou obecně nazývány polutanty. Tyto složky prostředí vyvolávají ne-gativní, kumulativní a nereverzibilní změny materiálů. Vnější polutanty souvisejí zejména s aktivitami průmyslových a zemědělských odvětví nebo obecně lidské činnosti, jako je automobilový provoz, lokální vytápění apod. Příčinou vnitřních polutantů mohou být stavební materiály, těsnicí a nátěrové hmoty, úložné mobiliáře a obaly, čisticí prostředky včetně samotných uchovávaných předmětů a aplikovaných konzervátorsko-restaurátorských zásahů. Některé druhy polutantů mohou být generovány jak ve vnějším prostředí, tak i uvnitř interiérů. Příkladem je ozón, který vzniká při fotochemickém smogu (působením UV záření na oxidy dusíku uvolňované z automobilové dopravy), ale i přičinnosti kancelářských kopírek. Polutanty a jiné škodliviny •Venkovní polutanty •oxidy síry – SO2 • oxidy dusíku - NOX · kyselina octová - CH3COOH · sirovodík – H2S · ozón – O3 ·pevné částice rozptýlené ve vzduchu - prach • •Vnitřní polutanty - zdroje •těkavé organické látky (VOC): kys. octová, mravenčí, formaldehyd, acetaldehyd –dřevo – kyselý papír nebo lepenka – polyuretanová pěna – většina lepících pásek – acetátové silikonové tmely a lepidla –nitrocelulózové lepidla a laky •sloučeniny chlóru –kámen nebo cihly kontaminované solí –archeologické neošetřené kovy (při vysoké vlhkosti) –čistící prostředky , lidský pot – některé plasty - PVC •organický materiál (např. obsah barviv, kůže, mastné kyseliny) •další sbírkové předměty (celuloid, acetátové filmy, konzervační prostředky – Pentalidol) VOC – volatile organic componds Oxidy síry – oxid siřičitý, důsledek spalování fosilních paliv (zejména uhlí), největší zdroje pocházejí z lokálních topenišť (velké teplárny jsou již odsiřené), oxid siřičitý oxiduje na oxid sírový, ktreý reakcí se vzdušnou vlhkostí reaguje na kys. sírovou – kyselý déšť. (zp. Korozi železa, barevné kovy, poškozujr materiály obsahující vápník, bílkovinné materiály (kůži pergamen, vlnu) Sulfan (sirovodík) – produkt tlení , rozkladu org, látek (zapáchá po zkažených vejcích) – korozivně působí zejména na stříbro, olova, olovnaté běloby Oxiy dusíku – z automobilového provozu; oxid dusičitý , reaguje s vodou na kys. dusičinou – koroze kovů, hydrolýzu materiálů obsahující celulózu a rozpad vápennatých materiálů. Ozón - vzniká za teplého počasí při zvýšeném automobilovém průmyslu, kdy dochází k rozkladu oxidu dusičitého na oxid dusný a uvolněný atom kyslíků reaguje s molekulou kyslíku na ozón O3. Oz=n je silně oxidační činidlo – napadá všechny organické materiály, Pentalidol – insektisid obsahující DDT (toxická látka), karcinogenní Zdroje škodliviny Polutant Venkovní zdroje Vnitřní zdroje Oxidy dusíku (NO, NO2) Doprava, průmysl, přírodní jevy Plynová kamna, vařiče, degradační produkty nitrocelulózy obsažené v lacích a lepidlech Oxid siřičitý (SO2) Spalování fosilních paliv, průmysl Stavební materiál, barviva, vulkanizovaná guma, mikroorganismy Sulfan (H2S) Hnilobný produkt, (mikroorganismy), průmysl Stavební materiál, vlna a vlákna obsahující keratin, barviva, mikroorganismy Ozón (O3) Doprava, přírodní jevy Zdroje světla (UV), kopírovací a skenovací zařízení (UV), elektrické lapače hmyzu, elektrostatické výboje Amoniak (NH3) Hydroxid amonný (NH4OH) Hnilobný produkt (mikroorganismy), průmysl, zemědělství (hnojiva) Čisticí prostředky, hnojiva na květiny, rozkladný produkt močoviny (kanalizace) Kyselina octová (CH3COOH) Kyselina mravenčí (CHCOOH) Degradační produkty aldehydů a ketonů, průmysl, produkty kvašení, hmyz Stavební a konstrukční materiál, tvrdé dřevo (dub), nátěry (vinylacetáty), filmové nosiče (acetáty celulózy), dřevotříska (acetátové a formaldehydové pryskyřice), silikony Acetaldehyd Zemědělství (pesticidy), průmysl Stavební a konstrukční materiál (acetátové a formaldehydové pryskyřice) Formaldehyd (HCHO) Spalování alkoholu, průmysl Stavební a konstrukční materiál, lamináty (formaldehydové pryskyřice), textilní barviva Prachové a aerosolové částice Spalovací motory, průmysl, doprava, pyl, zemědělství Návštěvníci, interiér (omítka), nevhodná klimatizace a větrání, cigaretový dým (dehet) Vliv škodlivin na různé materiály HCHO, formaldehyd Poškození olověných předmětů parami organických kyselin http://www.cci-icc.gc.ca/crc/articles/metals/metal-eng.aspx?metal=lead-corrosion Olovo This photograph shows lead communion tokens after storage in wood drawers. The lead tokens covered with white corrosion and surrounded by white particles are suffering from active corrosion; the other tokens are not. Photograph courtesy of the Canadian Conservation Institute. Poškození povrchu stříbra vzniklé po kontaktu s lidským potem – zřetelný otisk prstu http://www.cci-icc.gc.ca/crc/articles/metals/metal-eng.aspx?metal=silver-corrosion Stříbro Poškození koženého obalu knihy oxidem siřičitým – červený rozklad Poškození kůže www.2care.org foto02 Bo Při červeném rozpadu dochází k poškozování struktury usně kyselou hydrolýzou. Usně absorbují vzdušné polutanty obsažené v ovzduší, případně reagují škodlivé látky, které se do usně dostaly při výrobě nebo zpracování usně. Škodlivý je zejména SO2, který se vzdušným kyslíkem O2 reaguje v usni za vzniku SO3. Ten následně vlivem vlhkosti přechází na agresivní H2SO4, která katalyzuje hydrolytické štěpení kolagenových vláken ok covered with vegetable tanned leather shows significant deterioration known as red rot caused by sulphur dioxide (oxid siřičitý), Poškození nitrátu celulózy hydrolýzou Poškození acetátu celulózy hydrolýzou Poškození celulózových materiálů Chap07_Image1h_lg Chap07_Image1i_lg 8: Cellulose nitrate comb made in the 1960's, highly brittle due to hydrolysis, 9: Cellulose acetate negative sheet at an advanced stage of degradation, also due to hydrolysis. The film base is yellow and very brittle. Kvalita ovzduší uvnitř muzeí •Zajistit správnou ventilaci (větrání) a cirkulaci vzduchu pro zabránění kumulace polutantů a mikroorganismů: –Přirozené větrání (např. okny, infiltrací spárami apod.): lze jednoduše zmírnit koncentrace škodlivin, odvést nebo přivést vlhkost; na druhou stranu přivádíme nefiltrovaný vzduch z venku, může dojít k rozkolísání RV a T –Nucené větrání: vzduchotechnické jednotky (VZT), jejichž součástí je filtrace vzduchu (musí obsahovat hrubé a jemné filtry , popř. HEPA filtry), zajišťují i další funkce (např. ohřev, chlazení zvlhčování, odvlhčování) Metodika uchovávání předmětů kulturní povahy str. 49, 51 – 55., koncentrace škodlivin 5 – 10 ppb tj. 5 až 10 x 10 -9 (miliardina celku), prach 50 mikrogramů/m3 Uzavřené schránky •Kumulace škodlivin nastává zejména v uzavřených schránkách, v přímém kontaktu obalových materiálů s předměty (vitríny, boxy, skříně apod.) A twined basket with a silk lining, stored within a custom-made box made using acid-free corrugated paperboard. Ukázka vhodně uložené textilie – nekyselá kartonová krabice, polypropylenová podložka – zdroj CCI. A compact storage system with adjustable shelves for storing boxes. Pojízdné regály v muzejním depozitáři •Archivní kvalita/nekyselý papír •Obaly pro uložení archivních a knižních dokumentů: •pH 7 neutrální •pH 7,5 – 10 alkalická rezerva (uhličitan vápenatý, uhličitan hořečnatý), nízký podíl dřevovin •Fotoarchivní kvalita •Obaly pro uložení fotografií a materiálů na bázi proteinů (vlna, hedvábí, useň): •pH 6 – 6,5 mírně kyselé ArchivniKrabiceFotoarchiv2 ArchivacniKrabice1 Vhodné obalové materiály (ISO 11108). Určité nadbytečné množství alkalických sloučenin obsažených v papíru, které může neutralizovat kyseliny vzniklé v důsledku jeho přirozeného stárnutí nebo atmosférického znečištění a prodlužuje tak jeho životnost. Za dostatečnou je považována rezerva 2-3% uhličitanu vápenatého nebo hořečnatého. Obalové a úložné materiály •Nevhodné •Tvrdé nevyzrálé dřevo (dub), dřevotříska •Silikonová lepidla, PVC •Polyvinylacetátové disperze •Vlněný filc •Voskovaný papír •Kyselý papír • •Vhodné x •Nerez ocel, eloxovaný hliník •sklo, keramika •PE, polyester, akryláty •Plexisklo •Akrylátové nátěrové hmoty •Čistá nebělená bavlna, len •Nekyselý papír •Tyvek – polyethylen, paropropustný, ale vodotěsný Artifact storage - BEFORE Artifact storage - AFTER Značení předmětů •Nevhodné •Samolepící štítky •Popiska (tuš, fix) je přímo na povrchu •Razítka na papíře, v knihách •Vhodné •Používat izolační vrstvu laku – Paraloid (kov, dřevo) •Lepící pásky s archivní kvalitou •Popisovače - šelaková tuš, akrylová barva, grafitová tužka •Našité značky OBR. C. 32.JPG 01menší 11menší 09menší Důležitou součástí uložení je rovněž označení předmětů identifikačními čísly – v případě archeologických nálezů , fragmentů jsou zavedeny odzkoušené postupy psaní čísel na podkladovou vrstva laku pomocí šelakových tuší. • Náramek, zn. WR, Praha, 4. čtvrt. 19. stol., zlato, granulace (v. 41 mm) Granulace, oblíbená v byzantském zlatnictví nebo antickém světě, se do umělecké tvorby Evropy vrací spolu s filigránem v 17. a 18. století, kdy zdobí liturgické předměty, šperk i rukojeti příborů. Módní byla též v poslední třetině 19. století, kdy se uskutečnily rozsáhlé archeologické práce v Pompejích. Historizující slohy tehdy čerpaly z antického, ale i asyrského či egyptského kulturního dědictví, což se projevilo nejen v přímém kopírování originálů a jejich motivů, ale i v užívání typických kamenů (lapis lazuli, achát), dalších materiálů (jantar, želvovina, mořský korál) i zlatnických technik. Ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze; inv.č. 86.061 Látky aktivně zachycující polutanty Aktivní uhlí - adsorbce NOx, SO2, chloridů coconut_chips PB010875 ccilaminiertkl Textilie z aktivního uhlí Aktivní uhlí je průmyslově vyráběný uhlíkatý produkt s pórovitou strukturou a velkým vnitřním povrchem, až 1500 m2/g. Může adsorbovat široké spektrum látek (např. i nízkomolekulární látky jako chloridy, NO2 a SO2). Objem pórů aktivního uhlí je všeobecně větší než 0,2 ml/g, vnitřní povrch větší než 400 m2/g, šířka pórů je v rozmezí 0,3 - 1000 nm. Aktivní uhlí se vyrábí karbonizací mnoha různých látek - kokosových skořápek, kamenného uhlí, dřeva atd. Adsorpční kapacita pro vodu je 3 % pro relativní vlhkost 50 %, 7 % pro relativní vlhkost 60 % a 25 % pro relativní vlhkost 70 %. slibertuchbeutel Ochranný obal na stříbrné předměty s inhibitory Ochrana kovů speciálními obaly PB010865 Zejména Pro ochranu proti sirovodíku. V pravo jsou 4,5 mm thick extrusions (5-7 mm long) composed of 90% ZnO, 6,4% Al2O3, 0,6% Na2O, internal surface area ca. 50 m²/g, apparent density ap. 1,1 kg/l. The catalyst shows a high affinity for hydrogen sulfide. In tests it offered a better protection to silver than activated carbon or Purafil. Ukázka uložení v sbírek Mechanická podpora/fixace Canadian Conservation Institute Objects stored in a box with dividers Curated archaeological artifacts (stone tools and pottery) Photograph of Students in Anthro 212 working on lab project with faunal material https://www.anthropology.wisc.edu/collections/ Iron objects packed for dry storage in a food container with silica gel and an RH indicator card. Objekty uložené v krabici s přepážkami. Krabice eliminují světlo a prach a zjednodušují manipulaci, vyhledávání a kontrolu zásob. Děliče, které slouží k zabránění vzájemnému nárazu předmětů při manipulaci, jsou mobilní a mohou být upraveny tak, aby vyhovovaly různým typům objektů nebo sbírek. Otázky k opakování •Jmenujte příklady venkovních a vnitřních polutantů •Uveďte příklady poškozování citlivých historických materiálů vlivem různých škodlivých látek. •Jaké jsou vhodné obalové a úložné materiály v muzeích? •Jmenujte zásady pro zamezení nebezpečné kumulace škodlivin uvnitř muzeí. Podstata světla •Elektromagnetické záření – elektromagnetická energie (foton): –Viditelné světlo: 380 – 780 nm –Ultrafialové záření: (UV) – 100 – 380 nm •UV-A: 315 – 400 nm ....průzkum pomocí fluorescence; •UV-B: 280 – 315 nm; •UV-C: 100 – 280 nm .... fluorescence, germicidní lampy –Infračervené záření (IČ): 780 – 10 000 nm spektrum.jpg Poškození světlem •Fotochemické poškození (blednutí barev) – energie fotonů 2 – 3 eV •Fotomechanické poškození (strukturální změny) - energie fotonů > 3 eV, tj. UV záření: žloutnutí, křídovatění nátěrů, zeslabení/rozpad materiálů •Termodynamické poškození (dilatace materiálů) – účinek IČ, zahřívání povrchu materiálů, urychlení fotochemických reakcí –Rozsah poškození závisí na: •intenzitě osvětlení – E (lux) •vlnové délce dopadajícího světla – (nm) tj. eliminace záření s krátkou vlnovou délkou – UV! •celkové expozici (Mlxh/rok) •charakteru materiálu •aktuálním stavu materiálu (stupni poškození) venus_and_juno.jpg Tapisérie z 17. stol., vyblednutí barev po dlouhodobé expozici Světlo má formu elektromagnetického záření, které se přenáší ve formě energetických kvant (fotonů). Čím má světlo kratší vlnovou délku, tím větší energii vytváří a tím je větší nebezpečí poškození. Proud fotonů dopadá na materiály a narušuje chemické vazby. Fotochemická reakce je složitý proces – energie molekul se zvýší působením světla, což způsobí jejich chemickou změnu. Různé molekuly mají různou citlivost na světlo -. Zároveň probíhají další reakce s O2 RV, T … Definice pojmů •Intenzita osvětlení E (lux): plošná hustota světelného toku dopadající na jednotku plochy lm . m-2 [lx], měří se luxmetry •Světelná expozice: součin intenzity osvětlení (záření) a času, v praxi se měří v lx.h (klxh - kiloluxhodiny nebo Mlxh. megaluxhodiny) –Dle recipročního principu platí: světelná expozice při 300 lx po dobu –1 hod. je rovnocenná světelné expozici při 50 lx po dobu 6 hod. –Roční světelná expozice: Mlx.h/rok •Podíl UV záření: podíl UV záření v rámci světelného toku viditelného světla (µW/lm); měří se UV – metry, doporučená hodnota do 75 µW/lm (dnes již UV pod 50 µW/lm, s filtrací 5 – 10 µW/lm) • • Příklad výpočtu světlené expozice •Vypočítejte světelnou expozici (lxhod.) u historické fotografie, která je vystavena 24 týdnů v muzeu, jenž je otevřené 6 hod. denně, 6 dnů v týdnu a dopadá na ni světlo 150 lx. • •6 x 6 x 24 = 864 hod. • •864 x 150 = 129 600 lxhod. = 129,6 klxh. = 0,1296 Mlxh. • Doporučené hodnoty expozice pro sbírkové předměty Materiál ISO R 205 Světelná expozice lx.hod./rok Doba expozice hod./rok Světlo [lx] Vysoce citlivé: hedvábí, nestálá barviva, grafická díla a fotografie 1,2,3 15.000 lxh/rok 300 h/rok 50 lx Středně citlivé: textilie, papír, pergamen, vodové barvy, pastely, tisky a výkresy, miniatury, rukopisy, kožešiny, malované a barvené dřevo i useň, přírodovědné a botanické sbírky, apod. 4,5,6 150.000 lxh/rok 3.000 h/rok 50 lx Mírně citlivé: olejové a temperové barvy, nebarvené dřevo a useň, rohovina, kost, slonovina, některé plasty, apod. 7,8 600.000 lxh/rok 3.000 h/rok 200 lx Necitlivé: kámen, kovy, neglazovaná keramika, většina skel, většina minerálů (s omezením dlouhodobého silného osvětlení - smalty, drahé kameny, barevné glazury) apod. - bez omezení bez omezení bez omezení (popř. do 300 lx) 3 000 hodin –běžný výstavní rok 300 hod. je 6 týdnů tj. 1,5 měsíců Měření osvětlení UV, IČ •Intenzita osvětlení – luxmetr, měří množství světla (lm) dopadající na jednotku plochy (m2) •Podíl UV záření – UV metry, měří množství energie svazku UV záření v každém lumenu světla ; intenzita UV záření (W/m2) •IČ záření – způsobuje zahřívání povrchu předmětů, lze zjistit jednoduše přiložením teploměru k měřenému povrchu •Celková expozice – měří se aktinometry (klxhod./rok); pro nízké úrovně osvětlení lze využít dozimetry Light Check • • lido uv_lx_ir Umělé osvětlení Světelný zdroj Množství UV (µW/lm) Denní světlo 400 – 1 500 Žárovka běžná 70 - 80 Žárovka halogenová 40 - 170 zářivka 30 - 100 Výbojka halogenová vysokotlaká 160 - 700 LED pod 5 Barevná teplota – teplota chromatičnosti – studené světlo má vyšší teplotu chromatičnosti než světlo teplé. V muzeích spíše teplé světlo s 3 000 K Index podání barev, živostnost. LED – light emitting diode. Příklady Osvětlení exponátů - NM, Praha DSC_0629.JPG Příklady IMG_0272.JPG Vitríny se studijním materiálem – odkrývají se pouze pro zájemce Příklady Osvětlení exponátů - GASK, Kutná Hora Vystava 1_GASK.jpg Původní/novodobé prvky odstínění IMG_7262.jpg Ranní salón 4.jpg Ranní salón, SZ Hluboká Otázky k opakování •Co je to světlo a jaké jsou jeho hlavní složky? •Jaké mechanismy poškozování vyvolává působení světla na materiály? •Co je to intenzita osvětlení a jaké jsou doporučované její hodnoty v muzeích? •Co je to světlená expozice a jaké jsou její doporučené hodnoty v muzeích? •Jaká je doporučená hodnota UV záření v muzeích? • • Biologické vlivy - škůdci •Bakterie, viry, •Houby (plísně, dřevokazné houby) •Řasy, lišejníky, vyšší rostliny •Hmyz •Hlodavci, kuny, ptáci atd. krysa-obecna-3791 Serpula lacrymans - dřevomorka domácí Koronavirus SARS-Cov-2: Pokud je to možné, použít izolaci předmětů kulturního dědictví pro zamezení jejich kontaminace nebo jako metodu ošetření již kontaminovaných materiálů. Koronavirus se na neživých površích přirozeně deaktivuje. Podle dostupných studií se předpokládá, že nejméně sedmidenní izolace omezuje riziko u řady materiálů. Metoda izolace je vhodnějším přístupem než přímá aplikace dezinfekčních prostředků, které mohou poškodit řadu historických povrchů. Více viz https://mck.technicalmuseum.cz/clanky/doporuceni-pro-ochranu-historickych-materialu/ Houby Jejich zástupce lze nalézt po celé Zemi a vyskytují se mezi nimi významní rozkladači, parazité či v průmyslu i potravinářství využívané druhy.Je známo kolem 1 500 000 druhů hub. Termín plíseň představuje nesystematické označení pro skupinu hub, které pokrývají povrch substrátu jemným bílým nebo barevným myceliem. http://cs.wikipedia.org/wiki/Houba Serpula lacrymans - dřevomorka domácí plesen Projevy: Charakteristické mycelium u plísní, změna barvy, některé změny u napadeného dřeva nemusí být pozorovatelné, teorie foxingu na papíře- sec. působení biodegradace. Spůsob poškození: Většinou rozklad celulózy, ligninu a proteinů pomocí enzymů (celulázy, oxido-reduktázy). Produkce org. kyselin, H2O2, Fe2+,Mn2+ , radikální změna mechanických vlastností hlavně u dřeva Rizikový materiál: Materiály bohaté na sacharidy, aminokyseliny,veškerý přírodní materiál. Opatření: Houby se nerozvíjí pod RV 20% a teplotu 15°C, sanace plynováním, vymrazováním, mikrovlnami, fungicidy(Lignofix,Busan) Biologické poškození památek 2001, Sborník přednášek semináře Společnosti pro technologie ochrany památek STOP 2001 Narodni muzeum Mycelium neboli podhoubí je spleť vláken hub, které nazýváme hyfy. Přes tato vlákna houby absorbují živiny z okolí pro svůj růst, vytvářejí spory umožňující šíření nadzemních částí hub na jiná stanoviště a propojovat mezi sebou řadu rostlin i celé společenství daného ekosystému. Zdroj: https://www.mezistromy.cz/slovnik/mycelium DSCF4368 P8101013 Rostliny Fotosyntetizující organismy, 350 000 druhů rostlin. Výskyt výlučně v exteriérech na architektonických památkách. -Mechy -Řasy, sinice -Lišejníky -Traviny -Náletové dřeviny Potřebují značnou relativní vlhkost, u řas a sinic vodní prosředí. Projevy: Díky chlorofilu můžeme rostliny identifikovat jako většinou zelené biomasy ve formě různě vyvinutých forem od sinic po dřeviny. Způsob poškození: Na stavebních materiálech způsobují hlavně mechanické rozmělňování a narušování zdí. Lišejníky dokáží rozpouštět vápenec a některé kovy kyselým mechanismem. Rušivé nepůvodní povrchy biomasy. Rizikový materiál: Architektura, předměty v exteriéru, předměty zaplaveny nebo v blízkosti vod. Možnost i kladných faktorů. Opatření: Nízká RV, mechanické čistění, pískování, pára, herbicidy absolutní KClO3, selektivní 5-brom-3-sek-butyl-6-metyluracil (bromacil) NEBEZPEČNÉ HERBICIDYJ. FUSEK, V. MĚRKA VOJENSKÉ ZDRAVOTNICKÉ LISTY ROČNÍK LXXII, 2003, č. 6 PA290709 b_640_480_0_0_stories_pamatky_kuzelov_kuzelov01 Hmyz Hmyz (Insecta) je třída šestinohých živočichů z kmene členovců, kteří mají tělo rozdělené do tří článků (hlava, hruď a zadeček). Pro všechny druhy je charakteristické, že mají tři páry nohou, většinou mají složené oči, tykadla. Jedná se o nejvíce různorodou skupinu živočichů na světě, která zahrnuje více než milión popsaných druhů. Projevy: Specifické podle druhu, většinou požerové stopy na materiálu, zvuková registrace, výlučky, zvyšky těl.(světlo), výlety- rozmnožování. Spůsob poškození: Jedná se většinou o mechanické poškození spůsobené požerem. Rizikový materiál: Dřevo, textil, papír, useň, pergmen. Opatření: Insekticidy (kontaktní-požerové), Plynování, mikrovlny, gama záření, vymražování, teplotota nad 50°C, lapače. mravenci Hmyz Preventivní opatření •Prostory, kde jsou uchovávány předměty, by měly být čisté a přístupné pro pravidelný úklid. Materiály, které by mohly sloužit jako zdroj potravy pro hmyz, jako jsou potraviny a nápoje, pokojové rostliny a vlněné koberce, by neměly být v prostorách určených pro dlouhodobé uchovávání předmětů kulturní povahy přítomné. •Během uchovávání předmětů by měly být dodržovány optimální mikroklimatické podmínky tj. zejména relativní vlhkost a teplotu vzduchu . •Optimální podmínky prostředí souvisejí rovněž se stavebně–technickým charakterem prostoru. V této souvislosti je vhodné zabránit vstupu biologických škůdců důsledným utěsněním vnějších stěn, děr, trhlin, kanálů, komínových šachet, větracích šachet, světlíku, kondenzačních odtokových otvorů oken, atd. Vhodnými opatřeními jsou například síťky na okna, vyspárování mezer apod. •Doporučována je rovněž bariérová externí ochrana v podobě sítí, jehlicovitých zábran proti sedání ptactva??, zvukové plašičky, nebo plašičky napodobující ptačí predátory. (siluety dravců ve formě polepu na sklo). •Předměty by neměly být skladovány v blízkosti chladných nebo vlhkých stěn. Úložné systémy by měly být umístěny tak, aby byla ponechána vzduchová mezera mezi povrchem stěn a předměty. •Předměty určené k uložení v depozitáři nebo expozici (případně v dalších prostorách paměťové instituce) by měly být zkontrolovány na přítomnost biologických škůdců a v případě potřeby vhodně ošetřeny. Pro tento účel by měla být vyčleněna oddělená karanténní místnost a měla by být přijata opatření k omezení kontaminace. •Vhodné je mít jasně daný karanténní postup při nálezu biologicky aktivního předmětu a minimalizovat expozici tohoto předmětu i v nepřímém kontaktu s jinými předměty. •Důležitou součástí prevence je dodržování pravidelných prohlídek stavu předmětů, přizpůsobené vývojovým cyklům rizikového biologického škůdce s častým lokálním výskytem. •Sledovány by měly být i prostory, které neslouží přímo jako prohlídkové trasy, expozice nebo depozitáře (tj. technické místnosti, podkroví, zázemí zaměstnanců instituce atd.). •Při využívaní světelných lapačů, odstínit modré světlo s podílem UV záření od světlocitlivých materiálů. •Důležitým faktorem je hygienická zátěž pracovníku a návštěvníku spojená zejména se sanací biologických škůdců ( zbytky sanačních prostředků v místnostech, předměty ošetřované v minulosti, dnes již zakázanými prostředky jako DDT, soli arzenu, formaldehyd apod. ) vhodné umístění jedových nástrah, pastí. Vhodný výběr sanačního prostředku ( netoxický pro savce ). •Bezprostředně likvidovat uhynulý hmyz, hlodavce a ptactvo. • Biologičtí škůdci (mikroorganizmy, hmyz, hlodavci, ptáci), vyskytující se v mnoha různých formách a druzích, jsou závažným problémem při ochraně předmětů kulturní povahy. Důležitou součástí celkové strategie nastavování vhodných podmínek pro dlouhodobé uchovávání předmětů jsou proto preventivní opatření pro snižování rizika napadení biologickými škůdci, jejich včasná detekce a sanace. Účinnost těchto opatření souvisí rovněž se znalostí různých forem biologického poškozování v návaznosti na identifikaci jednotlivých škůdců, jejich vegetativního období a možností jejich sanace. Celková holistická strategie, která je označována též jako integrovaná ochrana proti škůdcům (integrated pest manage-ment), Metodika str. 35 – 38. Možnosti konzervátorského zásahu! Desinfekce Houby, plísně, řasy Desinsekce hmyz Deratizace hlodavci Fyzikální metody: •teplota, UV, mikrovlnné, gama záření (mohou poškozovat chem. vazby u papíru, textilu, – nutno hlídat dávky ) •Zmrazení – prevence před plesnivěním •Mechanické očištění – odsátí s HEPA filtry POZOR na hygienické podmínky práce! Fyzikální metody: • radioaktivní záření gama (dřevo) •Zvýšená nebo nízká teplota: +40 °C - dřevo - 20 °C – botanický materiál, textil Mechanické metody: •Pasti •Zábrany pro vstup (pletiva, mřížky) •Biologická predace •Chemické metody – rodenticidy (deratizační služby) Chemické metody – fungicidní prostředky (kapalné – plynné): Chemické metody: • inertní plyn (dusík, argon, oxid uhličitý); utěsnění v boxu v anoxickém prostředí a usmrcení škůdce • plynování (suchý aerosol např. Fumispore BF); nejúčinnější – ethylenoxid (jedná se ale o vysoce toxickou látku!) •páry buthylalkoholu • plynování (suchý aerosol např. dýmovnice Coopex – pozor obsahují chlorečnan draselný; Ultimate) •kapalné : kvartérní amoniové soli (Ajatin, Septonex, Mikasept KAS) kapalné: insekticidy – např. Lignofix, Bochemit Plísně napadají zejména organické materiály, ale i zdivo, laky na kovech apod. Prevence je dodržovat optimální klimatické podmínky, čistotu, pohyb vzduchu, pravidelné čištění filtru, rotačních bubnů u zvlhčovačů. Nepoužívat dýmovnice Vican, fosfan (fosforovodík PH3) – mohou reagovat s anorg. Pigmenty – kationty kovů, mění barvy; Coopex – dýmovnice obsahují petmetrin, chlorečnan draselný – zápalnou směs, pozor hrozí iniciace korze – zejména archeologická železa! , dále Savo Zásady: likvidace vždy mokrou cestou, postřik přímo na místo plísně, hygiena (rukavice, roušky, oplach rukou – octovou vodou) Plynování –v době výletu hmyzu na jaře, nepoužívat methylbromid – může poškodit stříbrné materiály a fotografický materiál, bývá znečištěn methylchloridem, který při zvýšené vlhkosti vytváři chlorovodík. Používají s aereosloy s pyrethroidy – sorbují na povrchu materiál§ a mají též prevntivní ochrany. NE DRUHOU STARNu nemá smysl materiály zbytečně zatěžovat, pokud není výsyt hmyzu potvrzen či se neočekává- Dezinsekce a dezinfekce v MCK Sterilizační komora SteiVac 5XL použitý plyn – etylenoxid objem – 135 l - DSC_0535 Relaxační komora, dezinfekce parami butanolu Ethylene-oxide-2D 2-butanol Ethelnoxid je vysoce toxická látka – provoz musí splňovat přísná hygienická opatření! Desinfekce parami buthanolu je konzervátorský postup Vakuum a mráz mrazící box pro materiál čekající na vysoušení - objem 35 m3 Mobilní lyofilizační komora – objem 2 m3 (vnitřní podmínky: vakuum, teplota pod -40 °C) https://www.muzeum-roztoky.cz/sites/default/files/styles/max_size/public/galerie/2018/02/06/kop_03_ 0.jpg?itok=yjwQmwck Ionizující záření – gama (radioaktivní kobalt) – desinsekce dřeva, Konzervační pracoviště Roztoky u Prahy https://www.mmspektrum.com/content/image/gallery/0004_2015_106_1427289729/rosatom_tab_01.jpg Inertní atmosféra a teplo austria Plynování střechy 2-4 týdny -dusík ( O 0,1-1%) -argon (O pod 1%) -oxid uhličitý 60% -změs 60% CO2 40% N 660249_Kammer_Salzburg Komora na hubení škůdců teplem (thermo lignum Austria) Koagulace bílkovin nad 50°C -Materiálové zatížení teplota do 60°C -Vyrovnávaní RV během procesu Dezinfekce a dezinsekce historických materiálů plynováním Irena Kučerová, Markéta Slezáková, Kateřina Vosátková Uveřejněno v časopise Zprávy památkové péče, 59 (1999), č. 8, ss. 265-269 obr1 Koagulace – srážení bílkovin 571-787-thickbox past-na-krysy-sklopna-multi 126670-original-h7qex Jednoduché monitorovací prostředky Lapač hmyzu Esprit Z3 insect trapping 6da6a1c45a_7377339_o2 my%C5%A1ipast-150x150 - Požerové stopy - Biologické stopy (výměšky) - Pozorování - - - Jednoduché lapače a pasti - Potravinové - návnadové - feromonové - světelné - mechanické - - Otázky k opakování •Co patří mezi integrovanou ochranu před biologickými škůdci? •Jmenujte hlavní zásady preventivních opatření pro zamezení výskytu biolog. škůdců v muzeích. •Jaké znáte fyzikální a chemické metody pro likvidaci hmyzu a plísní? Literatura •Metodika uchovávání předmětů kulturní povahy, Technické muzeum v Brně, 2018; https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2017/12/Metodika_WEB_final.pdf; str. 26 – 40, 49, 51 – 55. •Preventivní péče o předměty kulturní povahy v expozicích, depozitářích a zpřístupněných autentických interiérech, NPÚ, 2018; •Úvod do muzejní praxe – Učební texty základního kurzu Školy muzejní propedeutiky, AMG, 2010 •THOMSON, G.: The Museum Environment. Oxford 2002 •KOPECKÁ, I. a kol.: Preventivní péče o historické objekty a sbírky v nich uložené. Národní památkový ústav, Praha 2002. • •