Konzervace textilu Alena Selucká Základy muzejní konzervace, Ústav archeologie a muzeologie FF MU Textil v muzejních sbírkách neurčený autor - slunečník Textilní doplněk, po 1900, esbírky MG neurčený autor - obraz textilní Gobelín,malba na textilu, konec 18. tol, e.sbírky MG neurčený autor - spodnička neurčený autor - vějíř Vějíř, 1896, MG Textilní vzorníky , TMB Textilie patří mezi bohatě zastoupené a zároveň velice atraktivní sbírkové předměty. Nejstarší nálezy tkaných a proplétaných textilií jsou kladeny do 7. tisíciletí př. n. l. U nás došlo k významnému archeologickému nálezu roku 1985 v Lulči (okr. Vyškov), kde byl na nádobě kultury lidu s lineární keramikou, asi 5. tisíc př. n. l., zjištěn otisk tkaniny v řídké plátnové vazbě. V Egyptě byly lněné tkaniny používány k mumifikaci již v 5. tisíciletí př. n. l. a přibližně o tisíciletí později zaznamenáváme čínské textilie z konopí (kultura Yang Shao). V historických interiérech všech slohových období představovaly textilie velmi významnou součást celkového vybavení. Struktura •Textil je tkanina zhotovená z různých druhů přírodních nebo syntetických vláken. V muzejních sbírkách se nejčastěji setkáváme s přírodními vlákny: –rostlinného původu - bavlna, len –živočišného původu - vlna, hedvábí • Tkaní, spočívající v opakovaném provazování dvou soustav nití - osnovy a útku - v plošnou textilii, je prastarou lidskou činností. Rostlinná vlákna •LEN – získává se z jednoroční rostliny čeledě lanovitých, jedna z nejstarších vláknitých rostlin, barva nažloutlá až stříbřitošedá, hladký a lesklý, vysoká pevnost (po namočení vzrůstá), malá pružnost (mačká se), odvádí teplo – na omak chladné; • Kyseliny jej poškozují, odolává zásadám (alkálie přítomné v mýdlech). • Poměrně dobrá odolnost vůči světlu, prodlužováním expozice se zhoršuje. • Vlivem zvýšené teploty, vlhkosti, znečištění prachem podléhá biodegradaci – plíseň (zápach, skvrny, zeslabení vláken); larvy šatních molů čistá celulózová vlákna nenapadají, ale špína – prach jsou zdrojem potravy. • 02 Len - svazky vláken s kolínky indikují rostlinná vlákna Rostlinná vlákna •Bavlna - jednobuněčné vlákno, obrůstající semena bavlníku: •Poměrně neelastické vlákno, pevné (nasycením vodou pevnost vzrůstá), odvádí teplo – na omak chladné. • Kyseliny jej poškozují, odolává zásadám (alkálie přítomné v mýdlech). • Působením slunečního světla žloutne a zeslabuje se (degradace urychlována vlhkostí, zahříváním, působením barviv). • Vlivem zvýšené teploty, vlhkosti, znečištění prachem podléhá biodegradaci – plíseň (zápach, skvrny, zeslabení vláken); larvy šatních molů čistá celulózová vlákna nenapadají, ale různé nečistoty (prach) jsou zdrojem potravy. 01 Bavlna: spirálovité stočení vláken, ledvinovitý průřez Mercerized Cotton. Mercerovaná bavlna - hladká vlákna Mercerace je způsob úpravy bavlněných textilií (od pol. 19. stol. John Mercerer) působením hydroxidu sodného - vlákna nabobtnají, ledvinovitý průřez se změní na kruhový a délka vlákna se zmenší až o 25 %. Následkem těchto změn je zvýšení pevnosti a lesku. Živočišná vlákna •VLNA – získává se z živočišných chlupů nebo srsti, barva bílá, nažloutlá, ale i hnědá až černá, matný lesk, malá pevnost (namočením klesá), velmi dobrá pružnost (nemačká se), neodvádí teplo – hřejivá na omak. • Dobře odolává slabým kyselinám, slabé zásady ji poškozují (alkálie obsažené v mýdlech), silné kyseliny i zásady způsobují její poškození. Citlivá na působení chlóru. •Působením slunečního záření žloutne a degraduje. • Ve vlhkém prostředí je náchylná na poškození plísněmi. Napadají ji larvy mola šatního. • 05 Jemná vlna - šupiny indikují živočišná vlákna – srst Živočišná vlákna •HEDVÁBÍ – získává se ze zámotků bource morušového (4 tis. let př. n. l. v Číně), hladké a vysoce lesklé, velmi pevné, velmi dobrá pružnost (nemačká se), neodvádí teplo – hřejivé na omak. •Poškozuje se vlivem minerálních kyselin (sírová, dusičná, chlorovodíková, fluorovodíková) a silných zásad (hydroxid sodný, chlornan sodný – bělící činidlo), organické kyseliny a slabé zásady mají slabý účinek. Citlivé na působení chlóru. •Působením slunečního záření žloutne a degraduje; velmi citlivé na UV záření. •Poměrně dobrá odolnost vůči mikroorganismům. •Pozn.: Zušlechťovacím procesem - zatěžováním kovovými solemi klesá jeho odolnost vůči světlu a polutantům. • 06 Ušlechtilé hedvábí hladká vlákna bez zákrutů, jeví se jako dvojitá stužka s rozpukaným povrchem Nejchoulostivější část textilních fondů představují tkaniny z hedvábí, které mimořádně citlivě reagují nejen na světlo, ale dále i na negativní klimatické vlivy. na konci 19. století bývaly hedvábné tkaniny zatěžkávány solemi těžkých kovů, aby bylo dosaženo jejich větší splývavosti. Textilní vlákna jsou po takovémto zásahu málo odolná, křehká a snadno se lámou. Umělé hedvábí – zvláknění acetátu celulózy, 1894 Syntetická vlákna •Nahrazují přírodní vlákna, získávají se chemicky z ropy a černouhelného dehtu; nemačkají se, rychleschnoucí, nesají pot, hořlavé, nabíjí se statickou elektřinou: –Polyamid (PA. PAD): silon, nylon, chemlon – punčochy, záclony, spodní prádlo (od r. 1939) –Polyester (PES): oblečení, koberce (od r. 1947) –Akryl (polyakrylnitrilová vlákna PAN) – pletací příze –svetry (cca 40. léta 20. stol.) –Elastická vlákna (lycra – od r. 1958, spandex, …) – sportovní oblečení, ponožky (velmi pružné) – kombinace vláken. – –Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=T012Y0GAEpM –Historie plastů a identifikace: https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2021/10/03_Ivana-Kopecka.pdf –Identifikace: https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2017/12/Polymery.pdf – – Textilie z kombinovaných vláken •Zvýšenou pozornost zasluhují všechny textilie z kombinovaných materiálů – např. vlna + hedvábí na tapiseriích, hedvábí + kov na výšivkách či brokátových tkaninách. •Může nastat totální destrukce zranitelnějších materiálů v kombinaci – rozpadne se například hedvábný útek a zůstane pouze vlněná osnova nebo korozní produkty na výšivce zničí textilní vlákna v jejím okolí. •Kovová vlákna: Au, Ag, Cu, Al, mosaz Zdroj: Preventivní péče o předměty kulturní povahy v expozicích, depozitářích a zpřístupněných autentických interiérech Tkaniny a pleteniny •Tkanina je plošná textilie, zhotovuje se provazováním dvou navzájem kolmých soustav nití na tkalcovských stavech. –Typ textilních vazeb: atlas, kepr, plátno. •Pleteniny vznikají z jedné nitě nebo z jedné soustavy nití vzájemným provazováním oček. Zhotovují se na pletacích strojích buď jako metrové textilie bez-nazvu Zdroj: http://www.krinolina.cz/vazby-tkanin/ platnova-vazba Plátnová.: oboulícní, to znamená že lícní i rubová strana je stejná. Keprová soustavou šikmých souběžných řádků (vpravo, vlevo) mrizka-2 atlasova-vazba Atlasová: je volná, pružná a poddajná. Více náchylná na poškození Poškození textilu •Nevhodné opravy poškození •Napadení hmyzem a plísní •Nevhodné praní historických textilií v automatických pračkách •Smrštění textilu •Skvrny /zabarvení •Sklady, zeslabení, trhliny vlivem přeložení, zmačkání apod. •Zeslabení, trhliny vlivem špatného vystavení •Vyblednutí /změna barvy nebo zkřehnutí /zeslabení vlivem UV záření a světla •Poškození vlivem polutantů a prachu Poškození textilií Detail čalouněni křesla s barvami vybledlými dlouhodobým působením světla Detail vazby tapiserie, hedvabna čast utku poškozena vahou spodni časti tkaniny při dlouhodobem zavěšeni Zdroj: Preventivní péče o předměty kulturní povahy v expozicích, depozitářích a zpřístupněných autentických interiérech Průzkum •druh vlákna – rostlinné, živočišné, kovové •další materiály – barviva, povrchové úpravy(apretury) •textilie – druh vazby, kombinace materiálů … •bionapadení - mikroorganismy/bakterie, řasy, houby/, hmyz, vyšší organismy •ostatní degradační faktory – chemické vlivy (kyselost /celulóza/ i zásaditost /proteiny/), světelné •záření, mechanické poškozování … •stáří - typ předmětu, technologie výroby •typ znečištění •původní mikroklima •dřívější zásahy (např. velmi škodlivé skeletizace pomocí polymerů) Sanace biologického napadení •Likvidace bionapadení: •Neinvazivně – inertní bezkyslíkaté atmosféry (dusík), vymražováním (cca -22°C - koberce); •Invazivně – roztoky biocidů na bázi –pyrethroidů (Lignofix, Biolit) nebo kvarterních amonných solí (Septonex, Ajatin, Preventol R, –Orthosan MB). Příp. Také dýmovnice např. Coopex, Empire 20. kožojed obecný mol šatní Konzervace •ČIŠTĚNÍ: •mechanicky – štětce, vysavače (s vodním filtrem), … •organická rozpouštědla – ethanol, isopropanol, white spirit, denaturovaný líh –Šetrné, vlákna nebobtnají, neuvolňují se nestabilní barviva, pracovat ve větraném prostoru! •vodné roztoky (deionizovaná nebo destilovaná voda) –nutná kontrola na stálost barviv, prát na plocho, v nízké vaně s detergentem (většinou neionogenní: Syntapon) – tupovat měkkou houbou •Odsávací (podtlakové stoly), chirurgické odsávačky – •Bělení skvrn (velmi omezeně) • • • • •https://www.youtube.com/watch?v=1jhVFySr4MM • Konzervace •Skeletizace (mechanické zajištění materiálu, jeho soudržnosti) –našívání na skelet (tradiční způsob, pracný ale reverzibilní) –lepení na skelet (rychlejší způsob, účinný dle volby lepidla, méně reverzibilní) –kombinace lepení a šití –apretace vláken (silikonové apretury – ochranné obaly vláken – nereverzibilní, pro muzejní potřeby nevhodné) •používá skelet v barvě základní tkaniny •krajky se neskeletují (doplňují se krajkářským způsobem) •u těžkých tkanin (koberce, bytové textilie) se neskeletizuje (nemá to tu nosnost), ale doplňuje se • • – Další zásahy •porušená osnova - navazují se nové osnovní nitě •porušený (odřený) útek – propichuje se útek •rozpadlý útek – doplňuje se dotkáváním –dotkávaný materiál se dobarvuje (barevně sjednocuje) –restaurátorský zásah slouží zejména ke zpevnění –skeletizace mechanická (přišívání pomocí jehly a niti) nebo lepení za použití vysokoelastických ve vodě rozpustných lepidel (kdysi používané moučné lepidlo, plastifikovaný polyvinylpyrrolidon, PVAlk, PVAD) i lepidel rozpustných v organických rozpouštědlech – Ukládání textilií •Před uložením do depozitáře prohlédněte předmět, zda je napaden biologickými škůdci. V případě, že ano, izolujte předmět zabalením do PE obalu a oddělte od ostatní sbírky. •Odstraňte papírové obaly (mimo nekyselých papírů – acid free tissue), i původní obaly, které mohou zabarvit předmět (označte je a uložte je zvlášť). • Odstraňte kovové sponky, kolík; původní zkorodované kovové součásti obalte nekyselým papírem nebo bavlnou. •Textil musí být ukládán čistý – odstraňte povrchovou nečistou (prach) jemným kartáčováním (dle stavu předmětu) nebo odsátím (ústí vysavače je nutné chránit tkaninou). • Obalte nebo proložte nekyselým – hedvábným papírem; příp. materiálem typu Tyvek (vnitřní strana prodyšná – paro-propustná, vnější strana voděodolná). Způsoby ukládání - ve vodorovné poloze, zarámovaný textil mezi skly, na figurínách nebo tvarovaných ramínkách, ve srolované poloze (viz obrázky níže). •Doporučené mikroklimatické podmínky: RH 50 ± 5 %, 16 - 20 °C, zamezit působení světla (50 lux, UV pod 50 µW/lum) • Citlivost vůči světlu: hedvábí > bavlna > len > vlna Ukládání textilií Padded hanger. Description follows. Polstrovaný věšák: a – PE nebo bavlněná výplň, b- bavlněný obal, c – strojový šev Padded hanger with quilted slipcover. Description follows. Polstrovaný věšák s prošívaným obalem Padded hanger with pipe insulation. Description follows. Věšák s PE izolací Brackets suspended with chains anchored at floor and ceiling. Ukládání srolovaných textilií - lícovou stranou dovnitř, podloženo hedvábným papírem. Uložení součástí oděvů Support for a shoe. Support for a hat. Support for a parasol. Storage for Costume Accessories – Canadian Conservation Institute (CCI) Notes 13/12 Ukládání textilií – KHM Himberg Ukládání textilií Praha 2 upr..tif Depozitář M.hl.m.Prahy P3290002.tif Ochrana pře světlem a prachem, NPÚ Značení textilií https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2017/12/Polymery.pdf •Napište permanentním popisovačem na textil číslo na štítek. •Štítek s napsaným číslem je NUTNÉ zažehlit na vysokou teplotu bavlna/len! •Pokud jsou štítky zhotoveny z neběleného plátna, je vhodné obstřihnout okraje entlovacími nůžkami a zamezit tak jejich třepení. •Vyberte vhodné místo pro umístění štítku (u oděvů z rubové strany co nejblíže švům). Dále se doporučuje u oděvů umístění štítků na stejné místo - průkrčník, vnitřní strana rukávů, boční švy. •Drobným stehem přišijte štítek k textilii Otázky k opakování •Popište základní druhy: –rostlinných vláken –živočišných vláken –syntetických vláken •Jaké druhy textilních vazeb znáte? •Jaké jsou metody ošetření biologického napadení textilu? •Popište zásady mechanického a mokrého čištění textilu. •Co je to skeletizace textilu? •Jaké jsou vhodné podmínky uchovávání a vystavení textilií? • • • • Zdroje •Textiles and fibres. CCI Notes https://www.canada.ca/en/conservation-institute/services/conservation-preservation-publications/can adian-conservation-institute-notes.html •Preventivní péče o předměty kulturní povahy v expozicích, depozitářích a zpřístupněných autentických interiérech https://mck.technicalmuseum.cz/wp-content/uploads/2017/12/Preventivn%C3%AD-p%C3%A9%C4%8De-o-p%C5%99 edm%C4%9Bty-kulturn%C3%AD-povahy-v-expozic%C3%ADch-depozit%C3%A1%C5%99%C3%ADch-a-zp%C5%99%C3%ADstup n%C4%9Bn%C3%BDch-autentick%C3%BDch-interi%C3%A9rech.pdf •Restaurování a konzervace textilu https://is.muni.cz/el/sci/podzim2015/C3800/um/Restaurovani_a_konzervace_textilu.pdf • • • • • •