Metody a techniky sociologického výzkumu I. (kvalitativní) Sociologický výzkum v umění a kultuře 2 Typy případových studí holistický přístup: jedna jednotka analýzy více jednotek analýzy jednopřípadový projekt vícepřípadový projekt Kvalitativní výzkum je vlastně tvorbou případových studií - existuje několik jejich typologií. Zde uvedená ukazuje jaký je vztah mezi kontextem (okolím, podmínkami), popisovaným případem a jednotlivými jednotkami analýzy - v našem případě tedy respondenty. Pokud budete zkoumat např. Stravovací návyky studentů (MU v Brně), můžete všechny studenty považovat za jeden „případ" a snažit se popsat společné charakteristiky platné pro studovanou problematiku. Nebo si můžete rozdělit studenty podle fakult (případ I, případ 2,... případ X) nebo podle toho zda žijí v Brně u rodičů (případ I), dojíždí (případ 2), bydlí na kolejích (případ 3), bydlí v nájmu v Brně (případ 4). V rámci studie pak můžete v u jednoho případu všechny poznatky agregovat nebo naopak ukázat na dílčí variace (respondent I, respondent 2) podle Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. Los Angeles: Sage ► 3 Typy případových studií (jiná typologie, podle cíle, záměru studie) ► Deskriptívni (popisující) případová studie ► podrobný popis, běžný kontext ► Exploratorní (průzkumná) případová studie ► podrobný popis, běžný kontext - příčinné vztahy (struktura) ► Explanační (vysvětlující) případová studie ► vysvětlení konkurujících si popisů ► Instrumentální případová studie ► hlouběji porozumět teoretickým otázkám typu „jak" a „proč" to v reálném životě funguje analýzou konkrétní podoby obecného jevu ► Intrinzitní případová studie ► obecný rámec není podstatný, studium ojedinělého případu do hloubky ► Evaluační případová studie ► zhodnocení jevu podle určitých kritérií (obvykle se hodnotí nějaký program či intervenční zásah) Strategie výběru vzorku případové studie ► Existují 4 základní možnosti, jak vybírat případy, které chce zkoumat. ► Důležité je, aby výzkumná zpráva obsahoval informaci, jakou strategii jste zvolili a proč. ► (I) Paradigmatické případy ► cílem je vytvářet metafory (vyprávění, charakteristiky) nebo zformulovat závěr pro celou oblast, jíž se zkoumaný případ týká ► např. studenti studující primárně kvůli zájmu o obor / studenti studující kvůli získání titulu ► (2) Kritické případy/události ► cílem je získat informace, které umožní logickou dedukci typu ► cílem je najít charakteristiky a události, které jsou „kritické" - určující pro určitý typ a umožňují jeho logickou dedukci ► např. že nezaměstnanost rozhodujícím faktorem pojícím voliče populistických stran (toto je smyšlený případ) a umožňuje tedy logickou dedukci, že kde je vyšší nezaměstnanost budou získávat populistické strany více hlasů (pozn. toto neodhalíte jen kvantitativním průzkume, tam se vám může objevit celá řada faktorů a až kvalitativní analýzou můžete „spolehlivě" určit,který faktor je rozhodující a proč) ► 5 Strategie výběru vzorku případové studie ► (3) Extrémní případy ► cílem je získat informace z mimořádných případů ► „mimořádnost" je chápána jak v pozitivním, tak v negativním smyslu. ► vyhledat takové případy a získat potřebná data bývá velmi náročné. ► (4) Maximálně variující případy ► cílem je získat informace o důležitosti různých okolností, které ovlivňují průběh a vyústění případu ► například 3 ze 4 případů se navzájem liší v jedné dimenzi (důležité charakteristice) Podle: Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative Inquiry, /2(2),2l9-245. ► 6 Techniky kvalitativního výzkumu ► Pozorování ► Interview ► S návodem ► Narativní ► Skupinové ► Studium dokumentů Existuje několik možností, jak realizovat kvalitativní výzkum. Zde se zaměříme jen na interview, pozorováním a studiu dokumentů bude věnováno několik poznámek v rámci kvantitativních technik. Základní rozdělení interview je podle toho, zda tazatel postupuje v rozhovoru podle předem připraveného plánu/otázek (s návodem), nebo zda iniciuje téma rozhovoru, respondenta nechává hovořit a kreativně/v reakci na něj s ním vstupuje do dialogu. „Interview" se může realizovat i skupině, obvykle se tomu říká „focus group" a za využití technik skupinové práce (brainstoriming, řízená diskuze, hra...) se diskutuje stanovené téma. ► 7 Interview ► Problémy ► Důvěra ► Navázání vztahu a vytvoření důvěry je základní podmínkou úspěšného interview ► Paměť narátora Je potřeba dotazováním a opakování ověřovat jednak úplnost sdělovaných informací a také to, zda se jedná více o popis či o interpretaci popisované události nebo situace ► Rozhovor jako artefakt (nahrávka, přepis) Rozhovor samotný by měl probíhat nerušeně, což vyžaduje jeho záznam (zápis přímo při rozhovoru se velmi nedoporučuje, protože se tím narušuje osobní kontakt mezi tazatelem a dotazovaným). Až následně se ze záznamu dělá přepis a ten se analyzuje. Jak záznam, tak přepis sebou mohou nést technické problémy (ztráta dat, chyba přepisu, nesrozumitelnost na nahrávce a samozřejmě také ztrátu velké části neverbální komunikace, která rozhovor doprovází a je jeho nedílnou součástí) ► Způsob dotazování ► Standardizované (pevně stanovené otázky a jejich pořadí) ► Polostandardizované (definované okruhy - témata, případně otázky, na které se nesmí zapomenout) ► Nestandardizované (volné vyprávění, dialog) ► 8 Interview - jako proces ► Realizace interview ► 2 setkání 1. hlavní interview (po něm následuje zpracování získaných dat) 2. doplňující, ověřující interview (které se realizuje s odstupem od hlavního interview a to na základě již získaných a analyzovaných dat) ► Interview jako proces ► (Samotné Interview) Narátor vypráví ► (Samotné Interview) Narátor sám objevuje nové vztahy ► (Samotné Interview) Tazatel shrnuje, intepretuje a nechává potvrzovat narátorem ► (Fáze přepis) Přepis a interpretace ► (2. setkání) Re-interview ► Součásti interview je také pozorování chování narátora a zaznamenání tohoto chování (neverbální komunikace) ► 9 Vedení rozhovoru 1. Poděkování, představení sebe a projektu 2. Seznámení s rozhovorem, dotaz na nahrávání, otázka ochrany soukromí a anonymizace dat 3. Zahájení vlastního rozhovoru 4. Samotný rozhovor (klást otázky, reagovat, opakovat, parafrázovat, hlídat ucelenost odpovědí) 5. Uzavření rozhovoru 6. Získání formálního souhlasu se zpracováním dat ► 'o Typy otázek - na co se ptát Zkušenost Chování ► Názory a hodnoty ► Pocity Znalosti Vnímání ► Demografické a kontextové ► n Pravidla pro práci s kvalitativními daty 1. Pracujte se všemi získanými údaji, se všemi dílčími výsledky, se všemi důkazy (vč.těch, které jste nepředpokládali, které jsou pro překvapující.) 2. Berte v úvahu všechna hlavní „soupeřící (protichůdná)" vysvětlení. 3. Identifikujte nejvýznamnější aspekty, charakteristiky zkoumaného případu. 4. Při analýze dat využijte všechny své předchozí expertní znalosti a zkušenosti. ► 12 Transkripce dat ► Doslovná ► Doslovně zaznamenáváme mluvený projev informátora, včetně výrazů nespisovných, slangových, gramaticky chybných, přeřeknutí apod. ► Komentovaná ► Zaznamenáváme i nonverbální projevy dotazovaného (odmlky, intonaci, úsměv, zarmoucenost apod.). ► K zaznamenávání neverbálního chování dotazovaného může sloužit zvláštní paralelní sloupec vedle hlavního sloupce s doslovným přepisem mluveného slova. ► Redigovaná ► Výpovědi upravíme do srozumitelnější a čtivější podoby. ► Přeložíme tedy některé slangové či nářeční výrazy, nepřepisujeme přeřeknutí apod. Text můžeme stylisticky upravit. Zaznamenáváme jen zásadní nonverbální projevy (výbuch smích, pláč apod.). ► 13 Transkripce dat ► Shrnující protokol ► Doslovně zachovány necháme jen klíčové pasáže, ostatní části rozhovoru zestručníme. ► Vždy ale tak, aby zůstal zachován původní smysl sdělení. ► Selektivní protokol ► Přepisujeme pouze pasáže relevantní z hlediska zaměření výzkumu. ► Zbylou část interview vůbec nepřepisujeme. ► 14 a dat (upraveno podle Miles & Huberman, 1984) ► Zkoušejte získaná data uspořádat různými způsoby. ► Vytvořte matici základních kategorií, které charakterizují daný případ. Do polí této matice zapisujte pro každou kategorii příklady, doklady, údaje, které jste o ní empiricky získali. ► Pokuste se získaná data znázornit pomocí vývojového diagramu nebo jiného způsobu grafického znázornění, aby se dala lépe prostudovat. ► Vytvořte si tabulku, která zachytí četnosti výskytu různých kategorií, různých událostí apod. ► Zkoumejte složitosti takových tabulek a sledujte jejich vztahy k statistickým údajům typu průměr, rozptyl (z kvantitativních výzkumů). ► Uspořádejte data chronologicky podle průběhu dění nebo použijte časové schéma. ► 'S Interview - interpretace ► Interpretace ► Analýza prostředí ► Neverbální složka ► Obsahová analýza ► Psychologická analýza ► Jazyková analýza ► Analýza smyslu sdělení ► 16