1 Kvantifikace Způsob měření jevů a vlastností, které nás zajímají ve kvantitativním výzkumu i Kvantifikace Příklad kvantifikace: Jev - ekonomický status respondenta Vlastnost - výše jeho měsíčních příjmů Znak - příjem respondenta v CZK Stupnice - intervaly odstupňované po 20.000 CZK (méně jak 20.000,20.001 -40.000,40001 -50.000, více jak 50.000) Druhy znaků ► Nominální ► Jedná se o výčet variant (bez pořadí; vzájemně se vylučující) mohou být: ► Dichotomické (pouze dvě varianty): např: ano - ne, je - není, muž - žena Polytomické (více variant): např. (způsob cestování na dovolenou): autem, autobusem, vlakem, letadlem, jiné (výčet vždy musí být úplný!!! - to se většonou řeší pomocí poslední varianty „jiné/ostatní") ► Ordinální ► Je u nich určeno pořadí (síla, intenzita, úroveň) mohou být: Slovní „nahrubo": např. určitě ne - spíše ne - spíše ano - určitě ano ► Slovní „z definice": např. (dosažené vzdělání): základní - střední - vysokoškolské Stupnice s nestejnými intervaly: např. příjem do 15, do 100, do 500, nad 500 (je zřejmé, že „do 15" je méně než „do 100", ale hodnoty jsou mezi sebou nesouměřitelné) ► 3 Druhy znaků ► Kardinální ► Jde o kvantitativní, tedy měřitelné znaky (tzn. lze matematicky vyjádřit jejich poměr nebo rozdíl) mohou být: ► Intervalové: se stejně velkými intervaly, např. I -1000, 1001 -2000,2001 -3000,... Poměr/rozdíl se pak vyjadřuje pomocí střední hodnoty intervalu (v našem případě by se použily tyto střední hodnoty: 500, 1500,2500...) ► Násobné (kolikrát) ► pokud máte např. otázku, kolikrát měsíčně chodíte do kina a respondent napíše číslo, nebo mu nabídnete odpověď ve stejně velkých intervalech (0. I -3,4-6, 7-9,9+) jedná se o kardinální proměnou ► kdyby ale byla nabídka v nestejných intervalech (0, I -2, 3-5,6-10, 10+) jedná se ordinální proměnou ► rozdíl je v tom, že u kardinálních proměnných můžete spočítat průměrnou návštěvu kina (u intervalových odpovědí berete střední hodnotu intervalu), ale u ordinálních toto spočítat nejde (sice každý interval má svojí střední hodnotu, ale vzhledem k rozdílné velikosti intervalů tyto hodnoty mezi sebou nejde průměrovat!!) ► 4