1 Základy debaty ve stylu Karl Popper 2 Cíle v debatě AFIRMACE ̶ Obhájit tezi pomocí argumentů ̶ Přednést argumenty NEGACE ̶ Vyvrátit či dostatečně zpochybnit argumenty, respektive argumentační linii, afirmace ̶ Reagovat! (x WSDC) ̶ (Přednést argumenty) 3 Průběh debaty AFIRMACE ̶ A1 (6 min., 3 min. CQ) ̶ A2 (6 min., 3 min. CQ) ̶ A3 (5 min.) ̶ + 5 min. přípravného času NEGACE ̶ N1 (6 min., 3 min. CQ) ̶ N2 (6 min., 3 min. CQ) ̶ N3 (5 min.) ̶ + 7 min. přípravného času 4 První řeči A1 ̶ Definice či model, pokud jsou potřeba ̶ Přednáší argumenty N1 ̶ Může vyvolat definiční spor ̶ Vyvrací argumenty A1 ̶ Může přinášet argumenty proti tezi ̶ Přináší všechny způsoby reakce pro negaci 5 Definice, modely, definiční spory Definice - se nevzdaluje od teze - bez účelného překrucování pojmů - vymezující, ale ne příliš omezující (definování úspěchu nebo příliš malého dopadu) Definiční spor - na začátku řeči N1 oznámit DS - ukázat proč je definice afirmace proti pravidlům - přinést novou definici 6 Příklad Teze Na školách by měly být zavedeny fyzické tresty Definice - Školky / ZŠ / SŠ / VŠ? - ČR / EU / celosvětově? Model Kdo provádí tresty? Jaké tresty jsou přijatelné a za co? 7 Druhé řeči A2 ̶ Rehabilituje argumentační linii ̶ Vysvětluje nepochopené, rozšiřuje analýzu ̶ Přináší důkazy N2 ̶ Nepřináší nové způsoby vyvracení ̶ Rozšiřuje analýzu ̶ Přináší důkazy 8 Třetí řeči ̶ Specifické pro formát KP ̶ “Shrnující” / “analyzující” řeči, neargumentují pro tezi* ̶ Porovnání síly argumentů, velikosti dotčených skupin, velikosti dopadů – porovnávání světů ̶ Strategické chyby oponentů (kontradikce a nekonzistence, nakládání s časem, opomenutí podstatných argumentů, irelevantní dopady, důkazy…) ̶ * Pokud N2 přináší nový obsah, A3 může reagovat 9 A1 Afirmační caseN1 A2 N2 A3 N3 Zdroj ikonek: https://www.vecteezy.com/ 10 Křížové otázky ̶ 3 minuty ̶ Účel ̶ Pochopení nedostatečně vysvětleného obsahu, struktury ̶ Připravení půdy pro vlastní argumentaci, poukázání na chyby oponenta ̶ Pravidla ̶ Tázaný vždy jen odpovídá, tázající pouze pokládá otázky ̶ Žádné osobní otázky 11 Křížové otázky ̶ A1 ̶ A2 ̶ A3 Nemusíte znát dokonale :) ̶ N1 ̶ N2 ̶ N3 12 Argumentační linie / case AFIRMACE ̶ ~ 3 argumenty nebo ̶ ~ 3 stakeholdeři, zasažené / dotčené skupiny ̶ Hodnota NEGACE ̶ Co nejvíce předpřipravených argumentů jako reakce ̶ (~ 1 argument vlastní) ̶ Hodnota 13 Strukturování argumentu ̶ Tvrzení ̶ Považujte za jednu větu shrnující základní stanovisko, které podporuje tezi ̶ Vysvětlení ̶ Komplexní odůvodnění, proč bychom měli tvrzení přijmout ̶ “Proč je to důležité”, “jaký je současný stav”, “k čemu povede zavedení teze a proč” ̶ Důkaz ̶ Důkazy pomocí příkladů a analogií — neosobní ̶ Důkazy pomocí statistik, názorů odborníků, vědeckých výzkumů... ̶ Dopad ̶ Pozitivní vliv na jednu či více přijatelných hodnot (svoboda, životní úroveň, spravedlnost...) 14 Vyhodnocení debaty - Poslední validní reakce - Prohloubení analýzy X opakování obsahu - Hlubší analýza, silnější + jistější dopady, množství stráveného času, relevance k tezi, absence kontradikcí, důkazy - Nemohu si domýšlet z vlastních názorů - Možné výsledky: 3:0 / 2:1 - Nejedná se o čistou aritmetiku 15 Bodové hodnocení řečníků Tři kategorie ̶ Obsah (20–40) ̶ Hloubka analýzy, kvalita a relevance důkazů, vliv argumentů na debatu... ̶ Strategie (15–30) ̶ Naplnění úlohy řečníka, konzistence, dodržování struktury a času ̶ Styl/Forma (15–30) ̶ Přesvědčivost a plynulost projevu, slovní zásoba, formální požadavky Bonusová kategorie Křížové otázky (-5–+5) 16 Metodika aneb bible debatéra DEBATNÍ METODIKA ̶ Debatovani.cz → Debatování → Metodika → Metodika k pravidlům formátu Karl Popper 17 Tipy na závěr ̶ Pište si poznámky ̶ Flowsheet ̶ Barvičky ̶ Kartičky na křížové otázky — nemluvte ̶ Reagujte postupně a na vše ̶ Buďte explicitní (TVDD) a jděte více do hloubky ̶ Nebojte se zastavit, srovnat si myšlenky ̶ Pokud můžete, nebojte se využít opening line ̶ Bavte se :)