1 Metodika XII. Středověká propaganda III. Různé tváře propagandy - Geneze pojmu Úkoly 10.10. 1.Vytváření představ o propagandě, genese pojmu (články na vybrání: Lippman, public opinion, Bernays; Manipulating public opinion; Guilday, Sacred Congragation; Laswell, Theory of politcal propaganda; Doob, Psychology/Propaganda; Postman, Propaganda; Paupie, Was versteht man unter ‚öffentlicher Meinung?‘) - Vyberte si článek (napište mi který); kdo je autor? O čem píše? Kdy píše? - Představte nejdůležitější teze v plénu (5-10 min.) - Představte aspekt, který vás nejvíce zaujal – s čím na opak nesouhlasíte - Jak souvisí váš článek s všeobecnou tematikou ‚propagandy‘? - Na kterou dobu se vztahuje? Úkoly 10.10. 1.Vytváření představ o propagandě, genese pojmu (články na vybrání: Lippman, public opinion, Bernays; Manipulating public opinion; Guilday, Sacred Congragation; Laswell, Theory of politcal propaganda; Doob, Psychology/Propaganda; Postman, Propaganda; Paupie, Was versteht man unter ‚öffentlicher Meinung?‘) - Vyberte si článek (napište mi který); kdo je autor? O čem píše? Kdy píše? - Představte nejdůležitější teze v plénu (5-10 min.) - Představte aspekt, který vás nejvíce zaujal – s čím na opak nesouhlasíte - Jak souvisí váš článek s všeobecnou tematikou ‚propagandy‘? - Na kterou dobu se vztahuje? 4 Sacra Congregatio de Propaganda Fide, Řím, 1622 I. Vznik termínu ‚Propaganda‘ a nejstarší význam Vatikánské “ministerstvo” •Založeno papežem Řehořem XV. bulou Inscrutabili Divinae •Podpora šíření katolicismu (misie) •Úprava katolických církevních záležitosti v nekatolických zemích •Popaganda = Instituce! Cíl: Nenásilně přesvědčit protějšek o správnosti katolické víry „Osoby, které přijaly katolické náboženství a přicházejí do Říma navštívit svatyně, stejně jako vyhnaní biskupové a další duchovní, jsou zde přijímáni a živeni“ „Je zde také tiskárna, kde se tisknou breviáře, misály atd. a rozesílají se na všechna potřebná místa. II. Propaganda v 18. a 19. století Sacra Congregatio de Propaganda Fide, Řím, 1622 Propaganda = ryze církevní záležitost (nástroj) Propaganda = politický nástroj „Propager les principles de la vrai liberté“ Revolucionáři se vidí jako misionáři (missionaires), apoštolové (apotres) nového politického kréda (crédo) „při šíření vlastenectví, tedy filantropie, tohoto nového náboženství, které se chystá dobýt vesmír, se zdá, že klub nebo církev jakobínů je povolána ke stejnému prvenství jako římská církev při šíření křesťanství“ (Camille Desmoulins před klubem Jakobínů, 1791) = Vznik ‚klubu propagandy‘ (societa, která údajně měla propagovat demokratické zásady na evropské urovni) Francouzská revoluce (1789) c Propaganda do roku 1848 Do roku 1830: Propaganda = Instituce francouzské revoluce, která v současnosti neexistuje (po eliminaci Jakobínského vlivu v Napoleonské době, období restaurace) Červencová revoluce 1830 (Německo, Polsko, Švýcarsko, Belgie, Italie) byla pravděpodobně koordinována/propojena s z nějakého tajného klubu propagandy z Francie Po roce 1830: Propaganda = pozitivně konotovaný termín pro výhody demokratických státních struktur (Francie); založení různých ‚asociací demokratické propagandy‘, na které konzervativní zastáncí stavovské společnosti reagují nevraživě: „myšlenku propagandy mnozí šíří nejen z opravdového strachu, ale záměrně, aby zaseli semínka nedůvěry mezi knížaty a národy a pak jim pod konkrétní záminkou nastolení klidu připravili dobrou úrodu“ (leták z bavorských krajských voleb, 1832) II. Propaganda v 18. a 19. století Propaganda do roka 1848 Propaganda = Termín propaganda se začal používat k popisu širokého dopadu revolučních představ v politické sféře, tedy hlavně komunistická propaganda (návod k revoluci) „Ale tato propaganda není tou, kterou řídí neviditelná ruka v Paříži, uložená a udržovaná pro případ nouze. Je to spíše propaganda pravdy, zatuchlá, přesvědčivá jako systém absolutismu tváří v tvář bídě národů.“ (Ernst Schüler, Švýcarsko, 1837) Propaganda = termín již není spojen pouze s revoluční proměnou společnosti; začíná se podobat dnešnímu významu, tedy přesvědčování o pravdě jisté politické strany, osvojí si ho i konzervativci „Demokraté nejsou jediní, kteří si osvojili právo dělat propagandu pro své přesvědčení“ Proměny roku 1848 Anarchistická ‚propaganda‘ (1851) Propaganda činu = slovem a bajonetem Vznik představy agitačního materálu Sociální demokracie: Agitace, ne propaganda (1872) Propaganda = přesvědšení široké veřejnosti s pomocí agitace Leninismus: Agitace doplňuje propagandu (1906) „propagandista je zprostředkovatelem mnoha myšlenek, a to tak mnoha, že jen velmi málo lidí okamžitě přijme všechny tyto myšlenky jako celek. Naproti tomu agitátor, který hovoří o téže otázce, si vybere příklad, který je všem jeho posluchačům nejznámější a nejzjevnější, a na základě této všem známé skutečnosti zaměří veškeré své úsilí na předání myšlenky "masám“ Vznik různých proudů 7 III. Proměna termínu ve 20. století 7 „Propagandu provádějí zájmové skupiny a jednotlivci. Jejich cílem je ovlivnit názory nebo jednání jiných jednotlivců nebo skupin za pomoci psychologické manipulace. Většina z nich má jasně vymezené společensko-politické cíle“ Harold D. Lasswell (1902–1978) Yale University Edward Bernays (1891–1995) Publicista, ‚otec‘ moderního PR Vynalezl profesi ‚spin doktora‘ "Cílem moderní propagandy již není měnit pouze myšlenky, ale vyvolat jednání. Doktrína sice zůstává důležitá; důležitější je ale element iracionality. Nejde totiž o to, změnit něčí názor, ale vyburcovat aktéra k emocionálnímu jednání a vést ho skrze emoce k mytické víře v dobro vlastního jednání " Propaganda je negativní! Manipuluje lidi a může vést k totalitarismu (zkušenost druhé světové války) Jacques Elull (1912–1994) Sociolog, historik Propagandes (1965) Propaganda cílí na iracionálno! Svádí lidi k bezhlavému jednání (zkušenost 60. let) "The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in a democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country. We are governed, our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested, largely by men we have never heard of." Propaganda je pozitivní! Očkovací kampaně (zde: očkování proti neštovicím, USA, ca. 1910) přinášejí zdravotní prospěch pro všechny a posilují tak demokratické struktury IV. Další vlivy: Umberto Eco Ferdiand Saussure C.S. Peirce Semiotika: Nauka o znakových systémech a jejím výkladu „Uctívat kyvadlo tam, kde zrovna je, totiž nestačí, je třeba rozhodovat se pokaždé znova, hledat lepší a lepší bod“ (Foucaultovo kývadlo, 1988) Michel Foucault Psycholog, sociolog, historik, filozof •Diskurz: Výklad o určitém tématu, specifický pro jisté období •vyznačuje se specifickým jazykem v určité oblast myšlení •Nástroj a výraz mocenských vztahů Matematická komunikační teorie: •Informační obsah zprávy je logaritmická veličina, která udává, kolik informací bylo v dané zprávě přeneseno. •Šifrovací systémy: Jak přenést zprávu tak aby ji nepřítel nepoznal, ačkoli jejich existence není utajena a předpokládá se, že nepřítel má k dispozici jakoukoli speciální technologii k zachycení a zaznamenání vysílaného signálu. Claude Shannon matematik 1900 1960 Jacques Elull ‚Propagandes‘ 1965 V. Diskurz o ‚propagandě‘ na časové ose 1622 Sacra Congregatio de Propaganda Fide, Řím, 1622 Propaganda = Instituce Umberto Eco Semiotické poznatky ke komunikačním procesům 1970 Edgar Bernays Vznik PR 19201922 Harold L. Laswell Negatvita Propagandy 1950 Michel Foucault Komunikce a mocenský diskurz Walter Lippman Vznik veřejného mínění 1915 USA: Ku-Klux-Klan „Birth of a Nation“ 1848 1789 Francouzská Revoluce: Propaganda se politizuje: „Propaguer la liberté!“ Analogie ke katolické ‚propagandě fidei‘ je chtěná! Vznik motivu konspiračního ‚klubu‘ zaměřeného na šíření demokratických zásad Propaganda je instituce se sídlem ve Francií, která pobízí státy k demokratické revoluci Rozštěpení pojmu •Anarchistický výklad •Sociální demokracií •Leninismus Válečná propaganda I. světová válka Osvojení pojmu všemi stranamy Stane se celoevropským termínem Josef Goebbels vývoj „totální propagandy“ USA: Éra McCarthyho Studentské hnutí Claude Shannon Matematické Principy kommunikace VI. prvky definice pro předmoderní propagandu «polopaticky» propaganda komunikace veřejnost medie Kontext Karel Hrůza (*1961 ) historik IMAFO (Vídeň)/ FF MU „Propaganda je propojena s komunikací, publicitou a veřejným míněním v určitém kontextu. Historikovi se jeví v rámci dějin komunikace, tedy jako proces. Ten začíná okolnostmi vzniku obsahu, týká se transportu, distribuce a publika, a sahá až po druhý život propagandy v historiografií“ Ne všechno, se dnes jeví jako propaganda, taky propagandou je! Jedním z hlavních rysů propagandy je persuasivita: - způsob, jakým nás autor propagandy che přesvědčit o jeho pravdě VI. Pracovní definice pro předmoderní propagandu Úkoly 17.10. 1.Přečtěte si článek od Karla Hrůzy (‚Einleitung: Propaganda, Öffentlichkeit und Kommunikation im Mittelalter‘, S. 9-25 ) •Co je propaganda, co Komunikace, co veřejnost ve středověku? •Vyberte si jednu s těchto tří kategorií a prohlubte ji (málá rešerše), představte výsledek v plénu 2.Výzva Urbana II. ke křižácké výpravě (1095) •které poznatky z Hrůzova textu se dají aplikovat na pramen (typ komunikace? Veřejnost?)? •Je to propaganda nebo ne?