1 Metodika XII. Středověká propaganda IV. Prvky propaganda, komunikace, veřejnost Úkoly 17.10. 1.Přečtěte si článek od Karla Hrůzy (‚Einleitung: Propaganda, Öffentlichkeit und Kommunikation im Mittelalter‘, S. 9-25 ) •Co je propaganda, co Komunikace, co veřejnost ve středověku? •Vyberte si jednu s těchto tří kategorií a prohlubte ji (málá rešerše), představte výsledek v plénu 2.Výzva Urbana II. ke křižácké výpravě (1095) •které poznatky z Hrůzova textu se dají aplikovat na pramen (typ komunikace? Veřejnost?)? •Je to propaganda nebo ne? Úkoly 17.10. 1.Přečtěte si článek od Karla Hrůzy (‚Einleitung: Propaganda, Öffentlichkeit und Kommunikation im Mittelalter‘, S. 9-25 ) •Co je propaganda, co Komunikace, co veřejnost ve středověku? •Vyberte si jednu s těchto tří kategorií a prohlubte ji (málá rešerše), představte výsledek v plénu 2.Výzva Urbana II. ke křižácké výpravě (1095) •které poznatky z Hrůzova textu se dají aplikovat na pramen (typ komunikace? Veřejnost?)? •Je to propaganda nebo ne? VI. prvky definice pro předmoderní propagandu «polopaticky» propaganda komunikace veřejnost medie Kontext •Vznik: •1622: Congregatio de scra fide •1789: Franc. Revoluce – tajný spolek •1948: Pozitivní význam v komunistických zemích •1948: V západních zemích – negativní význam (zkušenost nacizmu, studené války) Karel Hrůza (*1961) historik IMAFO (Vídeň) FF MU Prvky: komunikace, veřejnost, propaganda propaganda =jde o vyjasnění obsahu pojmu ve smyslu ideálního typu, nikoli o přesnou definici (František Graus) „Propaganda je záměrná a systematická snaha utvářet vnímání, manipulovat s vědomostmi a řídit chování tak, aby vyvolala odezvu, která podporuje propagandistův cíl“ Garth S. Jowett, Victoria O´Donnell (1992) „Propagandou je plánovaný pokus o ovlivnění názorů, postojů a chování cílových skupin s pomocí prvků politické komunikace“ Gerhard Maletzke (1975) „Je třeba rozlišovat mezi propagandou jako prostředkem ovlivňování, včetně záměrně nepravdivých informací, a politikou image jako projevem budování důvěry“ Alexander Heintzel (1998) definice •kdo je iniciátorem? •Komu slouží obsah a účel? •Jaký cíl je sledován? •Jak vypadá časový plán? •Jaké prostředky se používají? •Kdo určuje strategii a taktiku? •Jsou zohledněny následky? Kritická reflexe propagandy: •Ve středověku existovalo z mediálního a společenského hlediska méně druhů propagandy •Rozdíl mezi reprezentací a propagandou ? Prvky: komunikace, veřejnost, propaganda komunikace Karel Hrůza (*1961) historik IMAFO (Vídeň) FF MU „Who says ist in which channel to whom with what effect“? Harold D. Laswell (1948) •Medium: Omezené množství tiskovin, rukopisů •Obrázky ve veřejném prostoru středověk •Propaganda má vždy přímý odkaz k aktualitě společenských problémů •Iniciátoři propagandy jsou též aktéři, kteří zohledňují očekávaní cílové skupiny •Podle toho vybírají media a kanály propagandy •Reakce cílové skupiny nemusí pro ní být nutně prospěšná, stačí že prospívá propagandistovi •V pozdním středověku již existovalo něco jako masová společnost (smíšení vertikální a horizontální společnosti) •Bylo jednodušší oslovit městskou radu, nežli každého občana města •Výzkum dopadu? Nemáme většinou žádné zprávy o tom, jak texty/obrázky působily •Propaganda je specifická kvalita komunikace v konfliktních situacích = Nerozhodnutí nebo nezúčastnění lidé jsou na dálku vyzýváni, aby zformulovali názor a prováděli akce Prvky: komunikace, veřejnost, propaganda veřejnost Karel Hrůza (*1961) historik IMAFO (Vídeň) FF MU „Veřejné mínění jsou všechna chování různých skupin obyvatelstva, která jsou schopna zachovat nebo změnit struktury, praktiky a cíle držitelů moci a ochránce řádu“ Veřejné mínění Gerhard Schmidtchen (1965) „Obecná formulace pojmů „veřejné mínění“ není možná; každý badatel si proto musí vytvořit pracovní definici pro své zkoumané veřejné mínění v závislosti na sociokulturním kontextu doby, na kterou se vztahuje“ Kurt Paupié (1982) = veřejné mínění je vysoce dynamická jednotka, která se mění podobně rychle jako veřejný prostor „Vox populi vox dei“ •transcendentní rozměr veřejného mínění „Quod omnes tangit ab omnes approbari debet“ •Kanonická maxima: je nutné mít souhlas všech příslušných stran! = Samotná skutečnost, že je něco zřejmé, má potvrdit správnost příslušného názoru Propagandisté nepoužívají pouze psané texty ale ze zálibou si osvojí veřejný prostor a různá media jako průvody, demonstrace, kde se zpívají písně, ukazují obrázky a symboly Středověká veřejnost = situativní, dynamická a příležitostná! Úkoly 17.10. 1.Přečtěte si článek od Karla Hrůzy (‚Einleitung: Propaganda, Öffentlichkeit und Kommunikation im Mittelalter‘, S. 9-25 ) •Co je propaganda, co Komunikace, co veřejnost ve středověku? •Vyberte si jednu s těchto tří kategorií a prohlubte ji (málá rešerše), představte výsledek v plénu 2.Výzva Urbana II. ke křižácké výpravě (1095) •které poznatky z Hrůzova textu se dají aplikovat na pramen (typ komunikace? Veřejnost?)? •Je to propaganda nebo ne? Křižácká výzva Urbana II. (27. listopad 1095) •Synoda biskupů latinské církve svolaná Urbanem II (tj. především biskupové a opati z Francie, italští příznivci Urbana) •Téma: Rozvrat církevního a politického systému v Evropě (schizma a spor o investituru: boj Urbana II. proti Klementu III.) •Problémy každodenního života v církvi: zakázána laická investitura a přísahy věrnosti kleriků světské moci, potvrzen celibát kleriků a zákaz simonie, upraveno nošení zbraní pro kněze •Výzva ke křížové výpravě na pomoc východnímu křesťanství (27. listopadu 1095). Clermontská synoda (18.-28. 11. 1095) •Křížový list Urbana II. (prosinec 1095) •Gesta Francorum (1099) (anonymní) •Fulcher z Chartres, Historia Hierosolymitana (1101-1128) (pravděpodobně očité svědectví) •Robert z Remeše, Historia Iherosolimitana (1101-07) (pravděpodobně očité svědectví) •Balderic z Dolu, Historiae Hierosolymitanae libri IV (1095-1099) •Guibert z Nogentu, Gesta Dei per Francos (1108) Urban v Clermontu (Grandes Chroniques de Fance, 14. stol) Šest svědectví o křižácké výzvě Urban II. •Odo de Châtillon, Odo de Lagery, z významné šlechtické rodiny, dostalo se mu dobrého vzdělání •Arcijáhnem v Remeši, později mnich v Cluny a převorem •1079 jej opat vyslal do Říma, zde se stal oblíbencem Papeže Řehoře VII. který ho učinil ho kardinálem •Papežem od 1088, zachráncem reformního papežství Křižácká výzva Urbana II. (27. listopad 1095) "Vaši bratři, kteří žijí na Východě, naléhavě potřebují vaši pomoc a vy jim musíte urychleně poskytnout pomoc, která jim byla často slibována. Jak totiž většina z vás slyšela, Turci a Arabové se na ně vrhli a dobyli území Rumunska [Řecké říše] až k západnímu pobřeží Středozemního moře a k Hellespontu, který se nazývá rameno svatého Jiří. Obsazovali stále více území těchto křesťanů a porazili je v sedmi bitvách. Mnoho jich zabili a zajali, zničili kostely a zpustošili říši. Pokud jim dovolíte ještě chvíli pokračovat v jejich nečistotě, budou Boží věrní mnohem více napadáni." (Fulcher ze Chartres, Historia Hierosolymitana). Výzva se nedochovala v originále; Urban II. údajně nekázal v katedrále v Clérmontu, ale na otevřeném prostranství před obrovským davem, což je nepravděpodobné, protože mluvil latinsky. Jeho výzva je zaznamenána v šesti soudobých zprávách, všechny však zdůrazňují odlišné aspekty. V dnešním bádání je za nejautentičtější považována zpráva Fulchera z Chartres: Strategie? Křižácká výzva Urbana II. (27. listopad 1095) Apel; chvála Franského ‚národa‘ Strašení Hroznými zprávami Vymezení Nepřítele (nespecifikovaného) Strašení činy nepřítele Strašení Válečnými úspěchy nepřítele (‚za chvíli bude u nás!) Strategie? Křižácká výzva Urbana II. (27. listopad 1095) Chvála franského (Francouzského) národa Chvála franského (Francouzského); hrdinství Karla Velikého Vymezení nepřítele, jeho špinavost a čistota svatých míst Chvála francouzského rytířství Apel na ctnostní rozměr výpravy Legitimizace výzvy biblický odkazem Strategie? Křižácká výzva Urbana II. (27. listopad 1095) Slib: Nadsvětská odměna Kontrast: sociální a morální bída ve Francií Slib: Vysněná země, která oplývá medem Slib: Osvobození Kristova Města = osvobození Krista! Apel: naléhavost brzkého osvobození Slib: Nadsvětská odměna Věčné spásení Strategie? Úkoly 24.10. 1.Přečtěte si kapitolu od Thomase Fudge o mediiích a strategiích husitské propagandy (‚Paint, Poetry and Pamphlets‘, S. 178-274 ) •Vyberte si jednu specifickou formu propagandy z textu •Připravte si na vybraný námět (básně, písně, obrázky atd.) krátkou prezentaci pro kolegy (3- 5 min) ve které představíte význam vašeho média v husitském období 2.Pojmy: narrace (literární), narrativ, diskurz, stereotyp •Vyberte si dva a proveďte k ním krátkou rešerši. Výsledky budeme diskutovat v semináři