1 Metodika XII. Středověká propaganda V. Jak funguje středověká propaganda? I. Možné Typologie Obsah obrázku text, plakát, fikce, kreslené Popis byl vytvořen automaticky „The Persuader“ - Přesvědšitel (Western, USA 1957), Úkoly 7.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ) •Jak vypadá typologie propagandy? •Jaké persuasivní (lingvistické) strategie využívá propaganda? 2.Porovnání pramenů: Vita Caroli Magni (Einhard), Vita Caroli Quarti (Karel IV.) •Kritika pramenů? •Jakou představu o sobě, o panovnictví nám zprostředkovávají prameny? •Jde o propagandu nebo o reprezentaci? Úkoly 7.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ) •Jak vypadá typologie propagandy? •Jaké persuasivní (lingvistické) strategie využívá propaganda? 2.Porovnání pramenů: Vita Caroli Magni (Einhard), Vita Caroli Quarti (Karel IV.) •Kritika pramenů? •Jakou představu o sobě, o panovnictví nám zprostředkovávají prameny? •Jde o propagandu nebo o reprezentaci? Oliver Thompson Historik – PR-specialista Mass Persuasion in History (1977) Easily Led-A History of Propaganda (1999) Gods at War (2019) Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, úsměv Popis byl vytvořen automaticky Typologie propagandy je užitečné rozdělit propagandu do sedmi hlavních kategorií podle cílů, ke kterým je používána: Cíle propagandy: 1. politická: všechny druhy propagandy zaměřené na získání nebo udržení politické moci 2. ekonomická: všechny formy propagandy, jejichž cílem je přesvědčit lidi, aby kupovali, prodávali nebo šetřili zboží, suroviny, paliva, půdu, peníze, akcie. (Zahrnuje vytváření nebo udržování důvěry, ekonomický ekvivalent politického image, který je magickým placebem kapitalistických ekonomik) 3. válečná/vojenská: zaměřená na demoralizaci nepřátel ve válce, povzbuzení morálky u vlastních lidí nebo vojáků a získání spojenců. 4. diplomatická: forma propagandy s omezeným dosahem, která se obvykle používá k vyvolání přátelství nebo nepřátelství u potenciálního spojence nebo potenciální oběti 5. didaktická: je součástí sociální kybernetiky, výchovy obyvatelstva ke společnému životu bez třenic, boje proti nemocem, špíně, přelidnění, asociálním nebo nezdravým návykům 6. ideologická: jeden z nejzajímavějších a nejnebezpečnějších způsobů propagandy, který se týká šíření ucelených ideových systémů, a náboženského proselytismu (=cílené získávání nových věřících pro specifickou náboženskou společnost) 7. eskapistická: forma politické propagandy, ale má zvláštní atributy. V zásadě spočívá v distinktivním využívání médií jako zábavy s cílem dosáhnout společenského souhlasu (tj. všechny formy podívané, vedlejší show, organizovaný voyeurismus, katarzní masová úleva). Oliver Thompson Historik – PR-specialista Mass Persuasion in History (1977) Easily Led-A History of Propaganda (1999) Gods at War (2019) Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, úsměv Popis byl vytvořen automaticky Typologie propagandy Definování termínu a rozdělení médií na čtyři hlavní typy.: Media: 1. přímá média: zahrnují všechny situace, kdy jsou zprávy přenášeny přímo k posluchačům ve slyšitelné nebo viditelné vzdálenosti od místa jejich vzniku. V této skupině jsou dvě hlavní sekce: ústní (balady, ságy, povídky,, divadlo) a grafická (sochy hrdinů, bohů, totemy, politická a nábožná architektura) 2. pyramidální média: prostředky/systém pro šíření ústního nebo rukopisného poselství a potřeba společnosti vyvažovat šíření vojenských nebo náboženských názorů, orálních nebo rukopisných zpráv (římské vojsko, papežství) •Je založen na udržování velmi přísné disciplíny v jejích expanzivních obdobích •Jsou jednosměrná! 3. tiskoviny: znamenalo rozmnožování a šíření psané i ilustrované propagandy ve velkém měřítku. Vznikla masová produkce příležitostných knih a manifectů (třeba za doby reformace), které dosáhly toho, co bychom dnes nazvali masovým oběhem. 4. Chobotnicovité média: média dvacátého století; média, v nichž lze mluvené slovo nebo obraz reprodukovat a zesílit elektronicky, čímž se velmi rychle a s velkou fyzickou autenticitou dostanou k masovému publiku: tj. rozhlas, televize, film. https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/propaganda-predstaveni-fenomenu/ Písně, letáky, kázání obrazy, obrázky, Říkanky, posměšné básně Iluminace Schema I: Komunikační proces v předmoderní propagandě publikum zájmová skupina druhý život transformace recepce vrchnosti Intelektuální elity obyvatelstvo vrchnosti Intelektuální elity motiv veřejnost Vždy je důležité, odhalit záměr difamace On totiž rozhoduje o tom, jestli se jedná o propagandu či ne transport záměr - Radnice - Městské brány - Tržní náměstí - Kostely (kázání) - kostelní dveře - Kostelní zdi - Hostince - Procesí veřejný prostor historiografie Vizuál, ústní předání písmo Schema II: Jak funguje předmoderní propaganda Struktura vět(syntaxe), vizuální symbolika = Významné události, které vyžadují zkrácený výskyt propagandistických zdrojů (především války, krize, povstání) (nadregionální význam) = Menší události,“každodenní“ propaganda, Regionální horizont genealogie pojmu propaganda persuasivní úmysl Kontext Motivy Diskursy Narrativy narrace (literární) Tropy Techniky propgandy Hayden White, linguistic turn Stereotypy Perspektiva opakované (rétorické) struktury ‚(re)kodifikace‘ Úkoly 7.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ) •Jak vypadá typologie propagandy? •Jaké persuasivní (lingvistické) strategie využívá propaganda? 2.Porovnání pramenů: Vita Caroli Magni (Einhard), Vita Caroli Quarti (Karel IV.) •Kritika pramenů? •Jakou představu o sobě, o panovnictví nám zprostředkovávají prameny? •Jde o propagandu nebo o reprezentaci? Einhard v Grandes Chroniques de France, Paříž, BnF, lat. 2813, fol. 85v A, 14. století (1375-1380) Einhard (ca. 770-840) •Jedna z nejvýznamnějších osobností karolinské renesance •Nástupce svého učitele Alkuina v čele dvorní školy Karla Velikého •Jeho nejdůležitějším a nejznámějším dílem je Vita Karoli Magni, životopis Karla Velikého. •Byl též rádcem Ludvíka Pobožného a světským opatem několika klášterů v severní Francií Vita Karoli Magni (vita Karoli imperatoris), ca. 932 Einhard vysvětluje své autorství třemi argumenty: 1.) s jeho očitým svědectvím (oculata fide) 2.) s významem slavného života Karla Velikého a jeho vynikajících činů, které se daji jen stěží napodobit 3.) s osobním závazkem vůči Karlovi, jeho přátelství k panovníkovi a jeho dětem, a vzdělání, které mu panovník umožnil Karel IV. (1316-1378) •Nejvýznamnější panovník z rodu Lucemburků •jeden z nejvlivnějších evropských panovníků své doby •Římsko-německým králem (od roku 1346) •Českým králem (od roku 1347) •Italským králem (od roku 1355) •Burgundským králem (od roku 1365) •Římsko-německým císařem (od roku 1355). Vita Karoli Quarti (ca. 1356) •první autoportrét středověkého (německého) panovníka, který zahrnuje období od jeho narození (1316) do zvolení králem (1346) •prvních 14 kapitol je psáno přísně subjektivně; vypráví příběh kontinuálně až do roku 1340, posledních 6 kapitol zůstává objektivně distancovaných (byly psány někým jiným) •Těžištěm vyprávění jsou episody ze života Karla IV., kdy se osvědčil navzdory nepříznivém osudu 2x (sebe)reprezentace… Einhard v Grandes Chroniques de France, Paříž, BnF, lat. 2813, fol. 85v A, 14. století (1375-1380) Einhard (ca. 770-840) 2x (sebe)reprezentace… Kap. 22, Vzhled Karla Velikého: Karel byl velký, silný a urostlý, i když ne nepřiměřeně vysoký (je známo, že jeho výška byla sedmkrát větší než délka jeho nohy); horní část hlavy měl kulatou, oči velmi velké a živé, nos trochu dlouhý, vlasy světlé a tvář rozesmátou a veselou. Jeho vzhled byl tedy vždy vznešený a důstojný, ať už stál, nebo seděl; měl sice silný a poněkud krátký krk a poněkud vystouplé břicho, ale symetrie zbytku těla tyto nedostatky zakrývala. Jeho chůze byla pevná, celé jeho držení těla mužné a jeho hlas jasný, ale ne tak silný, jak by se podle jeho velikosti dalo očekávat. Jeho zdraví bylo výborné, až na čtyři roky před smrtí, kdy trpěl častými horečkami; v poslední době dokonce trochu kulhal na jednu nohu. I v těchto letech se řídil spíše svými vlastními sklony než radami lékařů, kteří mu byli téměř protivní, protože chtěli, aby se vzdal pečeného masa, na které byl zvyklý, a místo něj jedl maso vařené. V souladu s národním zvykem se často cvičil na koni a v honitbě, což jsou výkony, v nichž se Frankům sotva může nějaký národ na světě rovnat. Obsah obrázku kresba, skica, Umělecký tisk, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 14.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ); persuasivní strategie! •S. 18 – 22: S jakými persuasivními strategiemi pracuje propaganda? 2.Vyberte si jednu strategií, najděte k ní vlastí příklad (pramen) •Přineste ho sebou, •Představte ho v rámci semináře (3-5 Min.) 2a. Najděte páté prasátko :o) • Obsah obrázku kresba, skica, Umělecký tisk, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Najdi páté prasátko!