1 Metodika XII. Středověká propaganda VII. Jak funguje středověká propaganda? II. Persuasivní Strategie Úkoly 21.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ); persuasivní strategie! •S. 18 – 22: S jakými persuasivními strategiemi pracuje propaganda? 2.Vyberte si jednu strategií, najděte k ní vlastí příklad (pramen) •Přineste ho sebou, •Představte ho v rámci semináře (3-5 Min.) 2a. Najděte páté prasátko :o) • Obsah obrázku kresba, skica, Umělecký tisk, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Najdi páté prasátko! Úkoly 21.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ); persuasivní strategie! •S. 18 – 22: S jakými persuasivními strategiemi pracuje propaganda? 2.Vyberte si jednu strategií, najděte k ní vlastí příklad (pramen) •Přineste ho sebou, •Představte ho v rámci semináře (3-5 Min.) 2a. Najděte páté prasátko :o) • Obsah obrázku kresba, skica, Umělecký tisk, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky 1.Výběr Termínů pro prezentaci: - 28.11. (5.12.= Workshop) - 12.12. 19.12 Úkoly 21.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ); persuasivní strategie! •S. 18 – 22: S jakými persuasivními strategiemi pracuje propaganda? 2.Vyberte si jednu strategií, najděte k ní vlastí příklad (pramen) •Přineste ho sebou, •Představte ho v rámci semináře (3-5 Min.) 2a. Najděte páté prasátko :o) • Obsah obrázku kresba, skica, Umělecký tisk, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky 1.Výběr Termínů pro prezentaci: - 28.11. (5.12.= Workshop) - 12.12. 19.12 Obsah obrázku kresba, skica, Umělecký tisk, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Skládací propaganda japonské armády, 2. Světová válka Leták byl shazován nad Australskými městy Skládací propaganda japonské armády, 1914, Rakousko Uhersko Úkoly 21.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ); persuasivní strategie! •S. 18 – 22: S jakými persuasivními strategiemi pracuje propaganda? 2.Vyberte si jednu strategií, najděte k ní vlastí příklad (pramen) •Přineste ho sebou, •Představte ho v rámci semináře (3-5 Min.) 2a. Najděte páté prasátko :o) • Obsah obrázku kresba, skica, Umělecký tisk, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky 1.Výběr Termínů pro prezentaci: - 28.11. (5.12.= Workshop) - 12.12. 19.12 Oliver Thompson Historik – PR-specialista Mass Persuasion in History (1977) Easily Led-A History of Propaganda (1999) Gods at War (2019) Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, úsměv Popis byl vytvořen automaticky Jak předat zprávu (a její obsah) - podle struktury stylu a tématu Propagandistické strategie: I. Variace ve stylu propagandy závisí na persuasivních technikách: 1. Čistě racionální •Faktická, informativní a logicky navazující 2. Jakoby-racionální/poloracionální •využívá narážky a asociace, aby dodal sílu a důvěryhodnost jinak slabým argumentům. 3. Emocionální •používání subjektivních myšlenek promítaných s nadšením, skutečným nebo umělým (třeba: kázání) •vyznačuje se neustálým opakováním emotivních sloganů bez odkazu na fakta nebo logiku, ale doprovázených správným druhem emotivních podnětů, má tendenci mít rychlý a často hluboký konverzní potenciál. Styl: Linearni vyprávění: dodržuje vzorce disciplín (dějepis, ekonomika, filozofie), stanovené příslušnými zásadami akademické argumentace Parabolická struktura: Propagandista využívá romány, epiku, divadlo, aby vytvořil chutnou a účinnou propagandu, do které pak vkládá své názory Struktura rituálu: Emocionální propaganda má tendenci hledat způsoby, jak očistit mysl, dosáhnout emocionálního vyvrcholení a pak implantovat skutečné poselství. Oliver Thompson Historik – PR-specialista Mass Persuasion in History (1977) Easily Led-A History of Propaganda (1999) Gods at War (2019) Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, úsměv Popis byl vytvořen automaticky Jak předat zprávu (a její obsah) - podle struktury stylu a tématu Propagandistické strategie: II. Lingvistické techniky: Styl: Rýmy/říkanky: pomůžou vám lépe si zapamatovat zjednodušené fráze Personifikace: zjednodušuje, dává publiku něco konkrétního, co může milovat nebo nenávidět Rytmus: pomáhá zapamatovatelnosti a je užitečný pro opakování frází Alliterace: slova začínající stejným písmenem; podporují též zapamatovatelnost Metafory Slovní hříčky a hry ze slovy Klišé a stereotypy Paradox: využívá šokujícího efektu zdánlivého rozporu nebo překvapení Přirovnání Oliver Thompson Historik – PR-specialista Mass Persuasion in History (1977) Easily Led-A History of Propaganda (1999) Gods at War (2019) Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, úsměv Popis byl vytvořen automaticky Jak předat zprávu (a její obsah) - podle struktury stylu a tématu Propagandistické strategie: III. Typologie témat: Styl: Hrdina a mučedník: rychlá metoda, jak získat pozornost posluchačů, funguje v politické ale též náboženské sféře Konflikt: myšlenka boje mezi dvěma lidmi, skupinami nebo názory může poskytnout vzrušující, uspokojující a účinnou propagandu Odhalení a překvapení: koncept tajemství, po kterém následuje vysvětlení Obětní beránek: svalit vinu za neduhy společnosti na prvek s nejhorším veřejným jménem a využít jej k zvýšení popularity stávajícího režimu obětní beránek: svalit vinu za neduhy společnosti na prvek s nejhorším veřejným jménem a využít jej k zvýšení popularity stávajícího režimu Milénialismus a proroctví: nabídka budoucího zlatého věku a představa soudného dne. Zločin a trest: odměna za dobro a zlo, lidský trest a boží odplata Nadpřirozené: strach z neznámého, duchové nebo obři, mořské příšery mají své místo v repertoáru emotivní komunikace Sebeobětování: téma a cíl sociální propagandy; je užitečné kázat obecné téma sebeobětování pro kmen, klub, školu nebo národ Parodie: humor je jedním z nejsilnějších témat negativní propagandy. Používá se ke snížení charismatu protivníka zesměšňováním jeho špatných stránek nebo zdůrazňováním jeho fyzických zvláštností Úkoly 21.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ); persuasivní strategie! •S. 18 – 22: S jakými persuasivními strategiemi pracuje propaganda? 2.Vyberte si jednu strategií, najděte k ní vlastí příklad (pramen) •Přineste ho sebou, •Představte ho v rámci semináře (3-5 Min.) 2a. Najděte páté prasátko :o) • Obsah obrázku kresba, skica, Umělecký tisk, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky 1.Výběr Termínů pro prezentaci: - 28.11. (5.12.= Workshop) - 12.12. 19.12 Úkoly 28.11. 1.První prezentace