1 Metodika XII. Středověká propaganda II. Učit se od mistrů Aneb: Proč to vlastně funguje v každém období a každé společnosti Josef Goebbels vs Umberto Eco Úkoly 3.10. 1.Předčtěte si články od Umberta Eca (‚Für eine semiologische Guerilla, S. 166-177‘) a Leonarda W. Dooba (‚Goebbles Principles of Propaganda‘) - Kdo jsou autoři, ve které době píšou? - O čem se v článcích pojednává, jak spolu souvisí, v čem se liší? - vypište a vyjmenujte nejdůležitější poznatky z článků 2. Přineste příklad něčeho (obrázek, text, krátký videozáznam) který je pro vás spojen s představou propagandy, představte ho v plénu (3-5 min) - jste si poprvé uvědomili (na kterém příkladu), že existuje něco jako propaganda? Úkoly 3.10. 1.Předčtěte si články od Umberta Eca (‚Für eine semiologische Guerilla, S. 166-177‘) a Leonarda W. Dooba (‚Goebbles Principles of Propaganda‘) - Kdo jsou autoři, ve které době píšou? - O čem se v článcích pojednává, jak spolu souvisí, v čem se liší? - vypište a vyjmenujte nejdůležitější poznatky z článků 2. Přineste příklad něčeho (obrázek, text, krátký videozáznam) který je pro vás spojen s představou propagandy, představte ho v plénu (3-5 min) - jste si poprvé uvědomili (na kterém příkladu), že existuje něco jako propaganda? 4 Josef Goebbels 1897 - 1945 •Italský filozof, semiolog, estetik, spisovatel •Od roku 1971 působil na Univerzitě v Bologne, od polviny 80tých let i v Princtonu •Známý pro své postmoderní romány, vědecké eseje (Jméno Růže, Faucaultovo kyvadlo, Baudolino, Tajný plamen královny Loany, Pražský hřbitov, číslo jedna) Umberto Eco 1932 - 2016 •Říšský ministr propagandy •Zmocněnec pro vedení totální války velitel domobrany •Jeden s nejbližších spolupracovníku Hitlera •Stratég nesmírně účinné státní propagandy, která působila na širokou veřejnost •Ponechal deník z let 1925 až 1945, který je hlavním pramenem pro jeho život, představy o ovlivňování mas Goebbelsovy deníky (kritická edice) Z periferie ipéria (eseje), Bompiani 1967 5 Josef Goebbels 1897 - 1945 Umberto Eco 1932 - 2016 ‚strategie‘ moderní masové propagandy Propaganda = kommunikační proces 6 Propaganda = kommunikační proces •„Dnes patří stát tomu, kdo ovládá komunikační prostředky“ •Z komunikace se stal průmysl Umberto Eco 1932 - 2016 •Není to tak jednoduché; medium se rovná sdělení, ale též nemusí (kódy, kanály, media mají různé funkce!) •kanibal s budíkem: Každý má svobodu, číst sdělení individuálně = Důležitější nežli kontrola medií, je kontrola komunikačního procesu Každá nová forma médií sděluje informace jiným způsobem. To vyžaduje zapojení nových filtrů při sledování a poslechu těchto sdělení = Pokrok je podpořen technologickým vývojem medií Marshall McLuhan 1911-1980 „The medium is the message“ (1964) Medium = vše co má sociální následky (tedy i: kolo, elektřina atd.) 7 Propaganda = kommunikační proces Komunikační řetězec: Umberto Eco 1932 - 2016 vysílač přijímač medium informace Vysílač musí používat stejný kód Jako přijímač signál kód kód mnohovýznamnost kódů •Stěžuje komunikaci •Může být záměrem vysílač dělá ze signálu sdělení Tohle sdělení je zatím prázdným tvarem, který se naplní až s pomocí různých kódů kanál 8 Propaganda = kommunikační proces Masová komunikace: Umberto Eco 1932 - 2016 vysílač přijímač Technické medium = kanál Moderní společnost s variancí názorů a přesvědčení = rozmanitost interpretace kódů Zjednodušený kód 9 Propaganda = kommunikační proces Masová komunikace: Umberto Eco 1932 - 2016 vysílač přijímač Moderní společnost s variancí názorů a přesvědčení = rozmanitost interpretace kódů Zjednodušený kód Hlavní problém rozmanitosti kódů: kdo je kontroluje? •politici, pedagozi, vědci komunikace: Moc medií souvisí s kontrolou vysílače a kanálu Medium se nerovná sdělení; Sdělení je otázkou kódu! Technické medium = kanál = Opravdová moc je v kontrole přijímače! Boj o pozornost veřejnosti 10 Josef Goebbels 1897 - 1945 ‚strategie‘ moderní masové propagandy •Nacistická teorie centralizace moci •P. se musí podmanit politickým direktivám •Její účely musí být komunikovány všem podřízeným (třeba i osobně) •Totální kontrola informačních zdrojů (podle jasného pořadí velení = zde selhal!) •Ovládat přístup k zpravodajských službách •Zdroje: válečné zpravodajství, průzkum veřejného mínění •Vlastní intuice, čekat na odvetu •Plánovat propagandistický zásah před události je jednodušší, nežli konstrukce zpětné propagandy k události •Propaganda = psychologická válka, politická válka (cíl: poškodit morálku nepřítele) 1.Znemožnit přístup nepřítele k informacím, které by mohl použít jako vlastní propagandu 2.Šířit zavádějící, propagandistické informace 3.Přivést nepřítele k odhalení důležitých (tajných) informací 4.Neodkazovat na žádnou aktivitu nepřítele, kdyby tento odkaz mohl mít negativní důsledky pro vlastní stranu •Propaganda se opírá o veřejně přístupný informační materiál (státní návštěvy, dětské skupinky atd.) Role propagandy ve válce 11 Josef Goebbels 1897 - 1945 •Ovládat důležité mediální zdroje: Kina, noviny, radio (balance mezi instruktivní a zábavnou částí) •Zkřivené zprávy (fake news) •Propojení denního zpravodajství s propagandou •Využití fotek (mají větší dopad nežli psané slovo) •Všechny média musí být použity zároveň (aby se dosáhlo cíle propagandy) •Je důležité se opírat noc nejvíce o pravdu; lži jsou ale užitečným nástrojem, dokud příliš nepodkopávají faktografií •Příliš moc pravdy může být škodlivé •Když cíl nepřátelské propagandy je naše reakce, je důležité mlčet •Reakce se musí omezit na zjevné nepravdy •Účinná propaganda nepřítele vyžaduje okamžitou reakci •Mít připravený vlastní propagandistický arsenál • •Cenzura je sestrou propagandy; musí ale byt použitá s mírou •Příliš rozsáhle zadržování informaci nažene lidi do náručí nepřítele •Informace se smí šířit v okamžiku, kdy bude jasné, co vyvolá za reakce (kontrola!) • ‚strategie‘ moderní masové propagandy 12 Josef Goebbels 1897 - 1945 •Nepřátelská propaganda se dá obrátit proti nepříteli •Černá propaganda = propaganda z neověřených zdrojů (drby, pomluvy) •P. je o to věruhodnější, čím důležitější osobnost ji přednese •Psychologické následky propagandy musí být předem známé, tedy: 1. Vlastní propaganda musí být účinnější nežli propaganda nepřítele 2. P. musí být nasazena v pravý okamžik, aby měla následky 3. Téma propagandy musí být dostatečně často zopakované; ale ne tak aby začalo být nevěrohodné •Propaganda es opírá o klišé a stereotypy •Musí být jednoduše identifikovatelné •Musí být zasazeny do jednoho a totéž kontextu •Je důležité, vyhnout se nejednoznačné terminologií •Negativní zprávy z fronty je třeba podávat po douškách a za použití umírňujících formulací ‚strategie‘ moderní masové propagandy 13 Josef Goebbels 1897 - 1945 •Propaganda musí zbudit strach z prohry války •Propaganda pomáhá zmenšovat pocit strachu tam, kde lidé nemají jiné zdroje k ověřování informací •P. má předejít pocitu frustrace •Nevyhnutelné frustrace je nutné zasadit do širšího kontextu •P. kanalizuje lépe agresi, když její cíl je jasně vyznačen (vymezování nepřítele) ‚strategie‘ moderní masové propagandy •I sebe nejlepší propaganda narazí na tam, kde jde o základní lidské potřeby (hlad, pudy, víru, úkryt atd.) •Volba smířlivých pojmů pro prudce negativní události je nesmírně důležitá Facit: Co platí pouze dneska a co by se dalo aplikovat na raný novověk, středověk? Úkoly 3.10. 1.Předčtěte si články od Umberta Eca (‚Für eine semiologische Guerilla, S. 166-177‘) a Leonarda W. Dooba (‚Goebbles Principles of Propaganda‘) - Kdo jsou autoři, ve které době píšou? - O čem se v článcích pojednává, jak spolu souvisí, v čem se liší? - vypište a vyjmenujte nejdůležitější poznatky z článků 2. Přineste příklad něčeho (obrázek, text, krátký videozáznam) který je pro vás spojen s představou propagandy, představte ho v plénu (3-5 min) - jste si poprvé uvědomili (na kterém příkladu), že existuje něco jako propaganda? Úkoly 10.10. 1.Vytváření představ o propagandě, genese pojmu (články na vybrání: Lippman, public opinion, Bernays; Manipulating public opinion; Guilday, Sacred Congragation; Laswell, Theory of politcal propaganda; Doob, Psychology/Propaganda; Postman, Propaganda; Paupie, Was versteht man unter ‚öffentlicher Meinung?‘) - Vyberte si článek (napište mi který); kdo je autor? O čem píše? Kdy píše? - Představte nejdůležitější teze v plénu (5-10 min.) - Představte aspekt, který vás nejvíce zaujal – s čím na opak nesouhlasíte - Jak souvisí váš článek s všeobecnou tematikou ‚propagandy‘? - Na kterou dobu se vztahuje?