Virální estetika – umělecký potenciál počítačového viru Umění destrukce – historický vývoj •Avantgardní směry 20. Století připravily půdu pro současnou virální estetiku – začaly praktikovat ikonoklasmus, útočily proti samotnému umění • •Dadaismus, futurismus Tristan Tzara • Man Ray – surrealistický objekt – Object of Destruction- •konec 50. let- radikalizace destruktivních tendencí – akt destrukce je uměním • •Forma veřejných performancí • •technologizace a automatizace destruktivního umění • Decollage •50. léta - Strhávači plakátů – Jacques de la Villeglé, Raymond Haines • Wolf Vostell •První výstava ve Smolin Gallery - Wolf Vostell & Televizion Decollage & Decollage Posters & Comestible Decollage. (1963) • Wolf Vostell •Nein decollagen – happening •https://www.youtube.com/watch?v=nURfYNB15gw • • • • • • • • • Jean Tinguely •Homage to new York (1960) - •https://www.youtube.com/watch?v=FdRLeLgst2E • Niki de Saint Phalle •Ostřelované obrazy (1963) • • • • • • •https://www.youtube.com/watch?v=gbHPIztVAWU • Destruction in Art Symposium •Hlavní organizátor - Gustav Metzger •Konání v roce 1966 •Cíl - využití destrukce jako protestu nebo rezistence proti psychologickému, sociálnímu nebo politickému násilí •Umělecký komentář toho, jakou úlohu hraje destrukce v našem životě •Převládající umělecká forma – performance •Tato přehlídka položila globální základ pro sociálně angažované umění • John Latham – Skoob Tower •Zapálil věž postavenou • z encyklopedií Akce Yoko Ono- Cut one piece •https://www.youtube.com/watch?v=3ahjdOaJ4JE • • Gustav Metzger •Ovlivněn hrůzami druhé světové války •Umělecká díla založena na principu destrukce •Ekologická, válečná, politická témata •Technologie má důležité místo v jeho tvorbě •nejen kritika využití technologie ve válce •použití technologií pro prosazení politických či etických cílů Umělecké dílo Mobile (1970) •https://vimeo.com/135476243 • Metzger ničí malířská plátna (1961) •http://www.gettyimages.com/detail/video/gustav-metzger-performs-an-auto-destructive-art-piece-on-n ews-footage/119716444 • •Podobné snahy: Wolf Vostell organizuje v roce 1963 ve Wupertalu sérii happeningů Nein - 9 Decollagen Metzger manifesty •Gustav Metzger: Auto-Destructive Art (1959) •Gustav Metzger: Manifesto Auto-Destructive Art (1960) •Gustav Metzger: Auto-Destructive Art Machine Art Auto-Creative Art (1961) • •Manifesty dostupné zde: http://radicalart.info/destruction/metzger.html • • •Materials and techniques used in creating auto-destructive art include: Acid, Adhesives, Ballistics, Canvas, Clay, Combustion, Compression, Concrete, Corrosion, Cybernetics, Drop, Elasticity, Electricity, Electrolysis, Feed-Back, Glass, Heat, Human Energy, Ice, Jet, Light, Load, Mass-production, Metal, Motion Picture, Natural Forces, Nuclear Energy, Paint, Paper, Photography, Plaster, Plastics, Pressure, Radiation, Sand, Solar Energy, Sound, Steam, Stress, Terra-cotta, Vibration, Water, Welding, Wire, Wood. Hlavní znaky auto-destruktivního umění 60. let •Čas – důraz na proces, dílo musí být zničeno • •Self-executing (samospustitelné a samozničitelné dílo) – destrukce nesmí být řízena, automatická destrukce • •Umění participace - autodestruktivní umění veřejné, přístupné každému Historická kontinuita •Digitální umění navazuje na umělecké praxe, které pracují s destrukcí a chybou • •Zejména tyto umělecké oblasti: • •Glitch Art •Softwarové umění •Codework https://en.wikipedia.org/wiki/Codework • • • Počítačové viry a další destruktivní programy • •Sondheim, Alan. Introduction: Codework. American Book Review, roč. 22, č. 6, 2001 • •Rozlišuje tři umělecké přístupy k softwaru a kódu, které pracují s destrukcí, počítačovým virem, chybou a nečitelností a) syntaktické prolínání povrchového jazyka (text) a strojového (programovací jazyk) •Mez – dílo - M[ez]ang.elle •1) ev.o[h!]lution::Pre Alphanumeric//Mezangelleing Daze:: •if: •pre alphanumeric//pre network n-cluded use ov com.put[ty/fillah]ers offline •then: •n-turr-rest in network system[ic]z stemmed fromme a more organic base, collaborationz were via real-time fleshmeat N n-stallation based • •[d-tail n-hance.ment//philo.soph[omore]icall link wish n-sert: •movin amongst the pack[ette] ov life, we n-gage/ah-lert senzez that latah pull threads 2gether in2 a netwurked w.hole. x-samp.elle::when present-ting a papah on comp[lex]uter art in 93, the seed waz so[?]wn N x-periment.all edgez merged in2 the format of the aware, the concreted creatiff shift. all i hadde 2 do waz wait] • •then: •the phirst html do[a]cumen.t _cutting spacez_ gestation waz in 1995, a hybridity year encased via a terminal discovered on the campus of wollongong university. many h[ertz]ourz spent chatting on Cybersite DOGS - Sintron •b) díla, v nichž hlubinný kód modifikuje povrchový jazyk • •Příklad – umělecká instalace The Lovers (2001) – Sneha Solanski – •http://www.digitalcraft.org/iloveyou/lovers.htm • • • • • • c) hlubinný kód vyplouvá na povrch a stává se obsahem díla - destrukce povrchu • •Další příklad – hacker Jaromil – ASCII Shell Forkbomb – destruktivní programovací příkaz •Považuje své dílo za rebelské poetické gesto – forma digitální poezie • • • • • Zach Cage – Lose/Lose (2009) • • • • • • • • •http://www.stfj.net/index2.php?year=2009&project=art/2009/loselose • Hlavní znaky softwarových děl, která pracují s počítačovým virem, chybou a destrukcí • •umění pro počítač uživatele – často mimo galerijní prostor •performance kódu přímo před našima očima – není rozdíl mezi divákem a účinkujícím (uživatel je zapojen do díla) •politické zaměření - digitální aktivismus •průzkum expresivního potenciálu softwaru • Reprezentace počítačového viru v populární kultuře Virus v literární fikci •70. Léta •povídka Gregory Benford – Scarred Man (1970) – první zmínka o programu jménem VIRUS •David Gerrold - When Harlie Was One (1972) – inteligentní počítačový virus •John Brunner - Shockwave Rider (1975) – termín počítačový červ - tapeworm • • • •literatura přidělila samoreprodukčním programům nové významy, už se nejednalo jen o vědecký nástroj •a) virus jako hrozba •b) virus jako forma inteligentního života •c) virus jako nástroj aktivismu •80. léta – Kyberpunk • •počítačový virus je v tomto literárním žánru nahlížen převážně v negativním světle • •virus se stal v kyberpunku mocnou zbraní pro špionáž a terorismus • William Gibson - Neuromancer (1984) •Hlavní hrdina hacker, který krade data od velkých korporací • •data v kyberprostoru chráněna imunitním systémem - ICE: intrusion countermeasures electronics • •využívá virus, který prolomí zabezpečení - Kuang Grade Mark Eleven Kuang Grade Mark Eleven • Pat Cadigan – Synners (1991) •autorka zkoumá splynutí biologického a digitálního skrze jednání viru • •Virus zde existuje v biologické i digitální podobě • •Hlavní hrdina Visual Mark se zbaví svého těla a spojí se s inteligentním virem – nová životní forma Sníh (1992) Neal Stephenson •Virus ve formě programovacího jazyka nebo drogy • •kód viru se spouští v našem mozku, zablokuje vyšší mozkové funkce, subjekt může být snadno programován • •Stephenson přirovnává mozek k počítači, na němž běží software v podobě jazyka •hlavní hrdinové obou románů jsou natolik spjati s technologií, že nelze oddělit technologické a lidské •Virus v obou románech funguje jako prostředník mezi biologickým a komputačním •Toto fikční pojetí viru úzce souvisí se ztotožněním biologického a počítačového viru prostřednictvím metafory nemoci •Autoři v kyberpunkovém žánru využívají virus jako vhodný prostředek pro uchopení současné kulturní situace •zpochybňování bariér mezi živým a neživým a mezi vlastním já a jiným •překračování hranic mezi fixovanými kulturními kategoriemi Reprezentace počítačového viru ve filmech a seriálech •Realistická reprezentace počítačového viru • •Superman III • •Office Space (1999) • •Virus jako nástroj k obohacení Imaginární počítačové viry •Tři nejčastější katastrofické scénáře spjaté s počítačovým virem: •a) budeme sloužit technologii, která bude po všech stránkách rozvinutější •příklady: •Westworld - Michael Crichton (1973) •Terminator 3: Rise of the Machines - Jonathan Mostow (2003) • • •b) obavy z toho, že se staneme kyborgy a ztratíme své lidství •Superman III – Richard Lester (1983) •https://www.youtube.com/watch?v=fpTHrdemfQo •Virus – John Bruno (1999) • • c) naše tělo bude nakaženo smrtelným počítačovým virem • •Puls – Jim Sonzero (2006) – •https://www.youtube.com/watch?v=spyTqeP8i7c • •Smrtící selhání – Armand Mastroianni (1999) • •trilogie Matrix - Lilly Wachowski, Lana Wachowski (1999-2003) •zahrnuje v sobě všechny tři katastrofické scénáře •jedna z hlavních záporných postav filmu se stane virem – agent Smith •Hlavní postava Neo funguje jako antivirus •