Abeceda Poetismu Janette Rendeková, Kateřina Ptáková, Linda Komárková, Magdaléna Šturdíková, Martin Siegel, Petr Koželuh Obsah obrázku černobílá, typografie Popis byl vytvořen automaticky Základní informace z •Název: Abeceda Poetismu • •Místo konání: Památník Tomáše Bati ve Zlíně • •Hlavní myšlenky: cesta poetismu od počátku po konec skrze myšlenky otce poetismu Karla Teigeho a jeho manifesty • •Cílová skupina: dospělé publikum, studenti středních a vysokých škol • Památník Tomáše Bati je nejkrásnější proměnou 2020/2021! – Památník Tomáše Bati Zlín Není k dispozici žádný popis fotky. Tomáš Baťa a jeho památník: prohlédněte si fotogalerii | e15.cz Není k dispozici žádný popis fotky. Prostory Části výstavy: • 1. část: první manifest 1924; umění jako „nezávazná hra“ • •2. část: druhý manifest 1928; kubismus jako východisko • •3. část: třetí manifest 1930; proniknutí do surrealismu •ABECEDA POETISMU •Výstava Abeceda Poetismu si klade za cíl představit vývoj poetismu od svých prvopočátku až do jeho konce. Hlavními pilíři, na kterých staví jsou tři manifesty napsané Karlem Teige v letech 1924–1930. Stěžejní témata, která se v manifestech objevují, slouží jako spojnice dobových literárních a uměnovědných postojů. I přes velmi krátké období, ve kterém se Teige poetismu věnoval, se jeho názory radikálně mění a vytváří tři osobité celky. Ty představují chronologickou řadu vyjadřující kořeny, vrchol a konečnou transformaci poetismu. •V první části výstavy, se nacházejí díla, která vycházejí z hlavních myšlenek manifestu z roku 1924. Teige poukazuje na nutnost hledat nové literárně-kulturní přístupy, vzhledem k selhání budovatelské poezie. Dle jeho názoru se umění nemá stát pouze otázkou, která bude diskutována akademiky, ale má být „nezávaznou hrou“. Jinými slovy se staví proti náladovosti a pesimismu, a naopak upřednostňuje dostupnost hravých a života oslavujících témat. •Druhá část výstavy reflektuje druhý Teigeho manifest, který reaguje na kritiky vyhlášený konec poetismu a více než kdy dříve obhajuje svojí existenci v jeho novém pojetí. Centrem se stává postavení člověka ve společnosti a překonání tabu náladových témat. Byl kladen důraz na smysly, fantazii a představivost, skrze které mělo v člověku docházet k volným myšlenkovým asociacím. “Vycházejíce z kubismu definovali jsme obraz jako rovnováhu barev, jako barevnou symfonii, jako barevnou báseň.“ (Karel Teige, 1928) •Poslední manifest napsaný roku 1930 přehodnocuje stávající postoje. A tedy ve třetí části výstavy dochází k hledání životních hodnot a k objevování prvních dojmů, které utvářejí psychiku a celý pohled na svět. Teige hledá nový smysl umění v sexuálním pudu, který je zároveň pudem tvůrčím. V konečném vývoji poetismu jeho původní myšlenky nezanikají, ale pouze se samovolně přesouvají do ideologických základů surrealismu. •Prostřednictvím třech poetistických manifestů demonstruje Abeceda Poetismu celistvost literárního a výtvarného prostředí 20. a 30. let minulého století. Jedná se o první výstavu, která komplexně představuje reflexi poetismu v soudobém výtvarném umění. Poetismus v českém umění zaujímá významné postavení a oslovuje současné čtenáře a diváky prostřednictvím nadčasových témat prezentovaných skrze různá média. Úvodní text Prostřednictvím třech poetistických manifestů demonstruje Abeceda Poetismu celistvost literárního a výtvarného prostředí 20. a 30. let minulého století. Jedná se o první výstavu, která komplexně představuje reflexi poetismu v soudobém výtvarném umění. Poetismus v českém umění zaujímá významné postavení a oslovuje současné čtenáře a diváky prostřednictvím nadčasových témat prezentovaných skrze různá média. 1. patro •Informativní – seznámení s poetismem •„textová část výstavy“ •datace 1924-28 Články ERA21 36,9 m 18,45 m •Obrazový doprovod: časopisové výstřižky (RED, Host, Zvěrokruh) •Kaligramy (Seifert, Teige..), koláže, typografie, grafiky, dobové poetistické básně •První manifest odmítá tradiční obrazy •Držíme se datace od 1924-28 • Obsah obrázku text, plakát, Tisk Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku černobílá, typografie Popis byl vytvořen automaticky Teige, Abeceda, 1926 Časopis RED Obsah obrázku text, Obdélník, plakát, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Teige, Typografie, 1928 Časopis HOST, typografie Teige a Muzika, 1924-28 obálka knihy od K.Teiga Seifert, Na Vlnách, 1925 Teige, Manifest Poetismu, Vítězslav Nezval, Abeceda, 1926 Obnova Památníku Tomáše Bati ve Zlíně z pohledu statika - Časopis Stavebnictví 2. patro •Vrchol poetismu, který se obrací ke kubismu •„útok na všechny smysly“ •zde je datace přizpůsobená největším kubistickým dílům 18,45 m 24,6 m Čapek, Piják, 1918 Obsah obrázku umění, obraz, kresba, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Kubišta, Polibek smrti, 1912 Obsah obrázku umění, obraz, kresba, kreslené Popis byl vytvořen automaticky Foltýn, Imperialismus, 1925 Obsah obrázku obraz, kresba, skica, umění Popis byl vytvořen automaticky Filla, Diváci, 1910 Obsah obrázku text, diagram, Technický výkres, Plán Popis byl vytvořen automaticky Půdorys druhé etáže Obsah obrázku interiér, budova, Podlahová krytina, interiérový design Popis byl vytvořen automaticky 3. patro Obsah obrázku text, software, Počítačová ikona, Webová stránka Popis byl vytvořen automaticky •V posledním manifestu, napsaném na přelomu let 1929–1930, Karel Teige přehodnocuje stávající názory. Dochází k hledání životních hodnot, které utvářejí psychiku a ucelený pohled na svět. Teige hledá nový smysl umění v sexuálním pudu, podmíněném splynutím harmonie těla a ducha, který je zároveň pudem tvůrčím. • •Poslední část expozice se snaží přiblížit pozvolný vývoj poetistických postojů od kubismu po surrealismus, ve kterém vidí naplnění svých idejí. Informační text 3. patra Obsah obrázku text, snímek obrazovky, software, diagram Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, software, Multimediální software, mapa Popis byl vytvořen automaticky 1. část •informační text Obrazy plné kubických hodnot pomalu mizí. Stále více se upřednostňují organické formy, které jsou spíše příbuzné surrealistické tvorbě. Tento proces je pozvolný a v určitý čas dochází ke splynutí těchto dvou stylistických postojů. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 11 10 Obsah obrázku kresba, obraz, skica, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky 1 Obsah obrázku obraz, kresba, umění, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Figura 11 10 Zátiší s houbami 2 Obsah obrázku text, obraz, umění, kreslené Popis byl vytvořen automaticky 3 DVD_20_2007_M, Combo Alfred Justitz – Kompozice (Salome) Alois Wachsman: Figura (Hlava), 1932 Není k dispozici žádný popis fotky. Alois Wachsman: Žena v křesle, 1931 8 Emil Filla - Zátiší s hlavou 9 A 1.EMIL FILLA = ŽENSKÁ HLAVA, 1933 (84 X 69 CM) 2.FRANTIŠEK JANOUŠEK, ZÁTIŠÍ S HOUBAMI, 1929, (40 X 50 CM) 3.WACHSMANN. ZÁPASNÍCI, 1932 ??? 4.VÁCLAV BÁRTOVSKÝ – INTERIÉR, 1934, (90x75) 5.ALFRED JUSTITZ – KOMPOZICE SALOME. 1932 (38 X 46,5 CM) 6.WACHSMANN – HLAVA (FIGURA), 1932, 120 X 100 CM 7.FRANTIŠEK JANOUŠEK – MALÍŘKA V ATELIÉRU, 1931, 115 X 125 8.WACHSMANN – ŽENA V KŘESLE, 1931, 99cm; šířka=81cm 9.EMIL FILLA, ZÁTIŠÍ S HLAVOU, 1934 (87 X 109,5 CM) 10.Wachsman – figura 2. POLOVINA 30. LET, 55 X 30 CM 11.FRANTIŠEK JANOUŠEK, METAŘKA, 1931 74 X 60 CM Text a doplňující materiál • •Vítězslav Nezval – Píseň Písní (1936 sbírka Žena v množném čísle) •Tvé oči dva výstřely naslepo •Dva výstřely naslepo které se neminuli cíle •Dva výstřely naslepo za rohem ulice kudy jsem šel •Jak vězeň hledající konec dvora •Tvé oči dvě pouťové frkačky •Dva kolotoče v dáli •Dva zvony •Dvě pečetě •Tvé oči dva náprstky bolehlavu •Tvé oči dva roubíky aby se věčně mlčelo •Dva proutěné koše •Dvě zkumavky •Dvě kolečka mosazných hodin •Tvé oči dva blatouchy •Tvé oči dva štěpné rýmy •Tvé oči dva polní bubínky •Dva smutné pohřby dva skoky z okna Obsah obrázku kresba, obraz, skica, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky 1.EMIL FILLA, ŽENSKÁ HLAVA, 1933 (84 X 69 cm) Otevřít fotku Otevřít fotku Otevřít fotku Otevřít fotku 12 13 14 15 12 13 14 16 16 Alois Wachsman - Postava na schodech (Žena) 15 12.JANOUŠEK, FORUM ROMANUM, 74 X 100 13.FRANTIŠEK MUZIKA – ASPARAGUS, 1928, 120 X 100 CM 14.WACHSMAN – POSTAVA NA SCHODECH (ŽENA), 1930, 68 X 49, 5 CM 15.WACHSMAN – FIGURA, 1930 (30x46cm) 16.WACHSMANN, KOUPÁNÍ, 1930 (34 X 42, 5 CM) Seznam děl 1. části 3. patra 1.EMIL FILLA , ŽENSKÁ HLAVA, 1933 (84x69 cm ) 2.FRANTIŠEK JANOUŠEK, ZÁTIŠÍ S HOUBAMI, 1929, (40x50 cm) 3.ALOIS WACHSMAN, ZÁPASNÍCI, 1932 4.VÁCLAV BÁRTOVSKÝ – INTERIÉR, 1934, (90x75 cm) 5.ALFRED JUSTITZ, KOMPOZICE SALOME, 1932 (38x46,5 cm) 6.ALOIS WACHSMAN, HLAVA (FIGURA), 1932, (120x100 cm) 7.FRANTIŠEK JANOUŠEK, MALÍŘKA V ATELIÉRU, 1931, (115x125 cm) 8.ALOIS WACHSMAN, ŽENA V KŘESLE, 1931, (99x81 cm) 9.EMIL FILLA, ZÁTIŠÍ S HLAVOU, 1934 (87x109,5 cm) 10. ALOIS WACHSMAN, FIGURA, 2. polovina 30. let, (55x30 cm) 11.FRANTIŠEK JANOUŠEK, METAŘKA, 1931, (74x60 cm) 12. 12. 12. 12. FRANTIŠEK JANOUŠEK, FORUM ROMANUM, (74x100 cm) 13. FRANTIŠEK MUZIKA , ASPARAGUS, 1928, (120x100 cm) 14. ALOIS WACHSMAN, POSTAVA NA SCHODECH (ŽENA), 1930, (68x49,5 cm) 15.ALOIS WACHSMAN, FIGURA, 1930, (30x46cm) 16.ALOIS WACHSMAN, KOUPÁNÍ, 1930 (34x42,5 cm) 2. část •Sexuální pud pudem tvůrčím •Harmonie těla a ducha představovala gró nového poetistického směřování. •Umělecká zpracování nahých ženských aktů, či silně erotická témata se stala velmi populární a to v jakýchkoliv formách – obrazech, sochách, básních, grafikách. • Obsah obrázku text, software, Multimediální software, mapa Popis byl vytvořen automaticky Informační text Obsah obrázku text, software, snímek obrazovky, Multimediální software Popis byl vytvořen automaticky 17 16 21 19 23 20 18 22 24 25 Zdeněk Pešánek - Mužské a ženské torzo | Národní galerie Praha - sbírky 18 Ležící dívka DVD_2_2004_M,Combo O 400 crop I.S.abART person Obsah obrázku umění, kreslené, obraz, kresba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku umění, obraz, boty Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obraz, umění, kresba, skica Popis byl vytvořen automaticky č. 52 | Torso I | František Muzika ▫ Artslimit 20 21 22 16 17 19 23 24 25 Emil Filla - Ležící akt A B C 16 WACHSMAN – LEŽÍCÍ ŽENA II, 1930 ?? 17 WACHSMAN – LEŽÍCÍ ŽENA, 1930 (24 x 14,9 cm) 18 PEŠÁNEK – MUŽSKÉ A ŽENSKÉ TORZO, 1936 (136 x 64 x 39 cm) 19 ALFRED JUSTITZ – LEŽÍCÍ DÍVKA, 1930, (21,5 X 32 CM) 20 MUZIKA – SEDÍCÍ DÍVKA, 1930 (120 x 80 cm) 21 MUZIKA – TORZO S DRAPÉRIÍ, 1932 (160 x 80 cm) 22 MUZIKA – TORZO, 1930 (120 x 40 cm) 23 EMIL FILLA – LEŽÍCÍ AKT, 1935 (37 x 30,5 cm) 24 FILLA, ŽENA V KŘESLE, 1936 (75 x 63 cm) 25FILLA – SEDÍCÍ AKT, 1934 (37 x 300, cm) Texty, doplňující materiál A: Jaroslav Seifert – Tanec dívčích košil (Poštovní holub) 1929 (zkráceno) Dvánáctero dívčích košil se suší, květinové krajky na prsou jako kružby v oknech chrámu gotického. Pane, opatruj mne ode všeho zlého. Dvánáctero dívčích košil je láska, hra nevinných dívek na slunečném trávníku, třináctá košile, pánská, je manželství, které končí nevěrou a ranou z browningu. Vítr, který proudí košilemi, je láska, sladké povětří, jež obklopuje zemi, dvanáctero povětrných těl. 20 MUZIKA – SEDÍCÍ DÍVKA, 1930 (120 x 80 cm) 21 MUZIKA – TORZO S DRAPÉRIÍ, 1932 (160 x 80 cm) 22 MUZIKA – TORZO, 1930 (120 x 40 cm) Texty, doplňující materiál B: Vítězslav Nezval – Ženy po koupeli (1936) Drozd jejich osmahlých ramen vyhání léto ze všech myších děr Leží jak namočená prostěradla A čtou prsty v trávě abecedu slepců Hromadný zpěv jejich rosniček Působí že nespím Že pozvedám hlavu k okenici jejich náruče Která má nádech večerky Celý pluk štíhlých žen Manévruje s kornouty Jejichž tajemství prozradí širokoplecí rohovnice Léto zapnuté na knoflíky Rozpíná se a houpe ňadry Nikdy nezvonil hlasitěji Angelus Než tyto dva zvony pod nimiž se chvěje celé trámoví Z bambusového dřeva 16 WACHSMAN – LEŽÍCÍ ŽENA II, 1930 ?? 17 WACHSMAN – LEŽÍCÍ ŽENA, 1930 (24 x 14,9 cm) 19 ALFRED JUSTITZ – LEŽÍCÍ DÍVKA, 1930, (21,5 X 32 CM) Texty, doplňující materiál C: Jaroslav Seifert – Mezi řádky (Poštovní holub) „Milión sto tisíc milostných psaní svobodných dívek a vdaných paní – včera jsem napsal o půlnoci miliónté stétisící první a bylo mi jak po nemoci. Na kávovou lžičku třikrát denně lék užíval jsem umíněně, láska však, zdá se, je smrt v krásné masce. Milión dvakrát sto tisíc básní, to se lidé utěšují, když blázní, napsal jsem dneska milióntou dvakrát stotisící první a není hezká. Kdybych tě viděl nahou na dně vany s koleny v těsném semknutí, tvé tělo by se podobalo psaní uprostřed s černou pečetí. Milión třikrát sto tisíc telegramů, celou noc plakal jsem na otomanu, srdíčka zvonků na telegrafním drátu, vlaštovky štěbetají do aparátu a chystají se do Itálie. Milióntý třikrát stotisící první telegram: Usměj se na mě, umírám!“ 23 FILLA – LEŽÍCÍ AKT, 1935 (37 x 30,5 cm) 24 FILLA, ŽENA V KŘESLE, 1936 (75 x 63 cm) 25 FILLA – SEDÍCÍ AKT, 1934 (37 x 300, cm) Seznam děl 2. části 3. patra 16. ALOIS WACHSMAN, LEŽÍCÍ ŽENA II, 1930 17. ALOIS WACHSMAN, LEŽÍCÍ ŽENA, 1930, (24x14,9 cm) 18. PEŠÁNEK, MUŽSKÉ A ŽENSKÉ TORZO, 1936, (136x64x39 cm) 19. ALFRED JUSTITZ, LEŽÍCÍ DÍVKA, 1930, (21,5x32 cm) 20. FRANTIŠEK MUZIKA, SEDÍCÍ DÍVKA, 1930, (120x80 cm) 21. FRANTIŠEK MUZIKA, TORZO S DRAPÉRIÍ, 1932, (160x80 cm) 22. FRANTIŠEK MUZIKA, TORZO, 1930, (120x40 cm) 23. EMIL FILLA , LEŽÍCÍ AKT, 1935, (37x30,5 cm) 24. EMIL FILLA, ŽENA V KŘESLE, 1936, (75x63 cm) 25. EMIL FILLA, SEDÍCÍ AKT, 1934, (37x30 cm) 3. část Obsah obrázku text, software, Multimediální software, mapa Popis byl vytvořen automaticky Muzika František - Dáma stojící u antického sloupu - Večerní aukce výtvarného umění Galerie WEINBERG - Livebid.cz Obrázok, na ktorom je kresba, náčrt, obrysy, ilustrácia Automaticky generovaný popis 1.MUZIKA FRANTIŠEK: DÁMA STOJÍCÍ U ANTICKÉHO SLOUPU, 1930, technika zinkografie+akvarel 9 × 6,2 cm 2.MUZIKA FRANTIŠEK: DÁMA STOJÍCÍ U ANTICKÉHO SLOUPU, 1930, 11x8cm 3.JAN TRAMPOTA – SEDÍCÍ ŽENA, 20. LÉTA 20. ST. (KRESBA, 170 MM X 140 MM) 4.FILLA – ŽENA S KANÁREM, 1934, (lept, 502 mm x 356 mm) 5.František Hudeček- Milenci 1932 pero, tuš, papír; 1932; 34 x 21 cm 6.(Marie Čermínová) Toyen- Erotická kresba 1932, rozměry:19 × 15 cm 7.Toyen: Srdcová dáma, bibliofilie 23,5 x 16cm 1932 8.Toyen: Odlesky 1934, litografia 13x8cm 9.Jindrich Štyrský: Akt 1934, 24x15cm zinkografie+akvarel 10.FILLA, ŽENA V KŘESLE 1933, 27x18cm 11.ŠTYRSKÝ JINDŘICH: THYRSOS - FRANTIŠEK HALAS, 1932 15x15cm 12.ŠTYRSKÝ JINDŘICH: THYRSOS I, technika bar.zinkografie, 1932 16x14cm 13.ŠTYRSKÝ JINDŘICH: THYRSOS III technika bar.zinkografie, 1932 15x12cm Texty, doplňující materiál ke 3. části A: Chuťové lásky – Halas 1932 - úryvek Nebyl nám dán dar jazyka jen k řeči otvírá jeho klíč rozkoše jinak zavřené až zachvívat se bude v chlípné křeči hluboko vsuňte své prsty obratné B: Nezbednosti – František Halas, 1932 – úryvek a uprostřed té krasojízdy umné ji náhle přitlač ke rtům svým a šeptej do ní řeči nerozumné až vše v ní řekne rozumím C: Nezbednosti – František Halas, 1932 – úryvek Dosti polibků a dosti objímání teď k nové hře jež neznudí šťasten buď když úd už nemá stání tu jiné schopnosti se v tobě probudí E: Thyrsos - dvanáctiveršový rukopisný náčrt (snad z let 1924-26), nepublikovaný Hazardovat opojnost hry Inscenovat jen v skrytu němohry Nešetřit vína Spávat s Venuší Vypískat harlekýna Nemyslit na duši Někdo se vzmuží a někdo ne na spánek dá si růži anebo se probodne D: Smutek Lédy – František Halas, 1932 Ó svůdná labuti miluji tě tak Však odpusť zeptat bych se chtěla Proč nemáš krk svůj dlouhý na spodu těla Kde chlípnosti tvé trčící je znak Seznam děl 3. části 3. patra 1.FRANTIŠEK MUZIKA, DÁMA STOJÍCÍ U ANTICKÉHO SLOUPU, 1930, zinkografie, (9 x 6,2 cm) 2.FRANTIŠEK MUZIKA, DÁMA STOJÍCÍ U ANTICKÉHO SLOUPU, 1930, (11 x 8 cm) 3.JAN TRAMPOTA, SEDÍCÍ ŽENA, 20. léta 20. st, kresba, (17 x 14 cm) 4.EMIL FILLA, ŽENA S KANÁREM, 1934, lept, (50 x 36 cm) 5.FRANTIŠEK HUDEČEK, MILENCI, 1932, pero, tuš, papír, (34 x 21 cm) 6.TOYEN, EROTICKÁ KRESBA, 1932, (19 x 15 cm) 7.TOYEN, SRDCOVÁ DÁMA, 1932, (23,5 x16 cm) 8.TOYEN, ODLESKY 1934, litografie, (13 x 8 cm) 9.JINDŘICH ŠTYRSKÝ, AKT, 1934, zinkografie, akvarel, (24 x 15 cm) 10.EMIL FILLA, ŽENA V KŘESLE, 1933, (27 x 18 cm) 11.JINDŘICH ŠTYRSKÝ, THYRSOS, 1932, (15 x 15 cm) 12.JINDŘICH ŠTYRSKÝ, THYRSOS I, 1932, zinkografie, (16 x 14 cm) 13.JINDŘICH ŠTYRSKÝ, THYRSOS III, 1932, zinkografie, (15 x 12 cm) 1. Obsah obrázku text, software, Multimediální software, mapa Popis byl vytvořen automaticky 4. část •Informační texty (A) •Poezie 32 •27. října 1932 byla v Praze v prostorách SVU Mánes uspořádána velká výstava soudobého umění reprezentovaného surrealistickou tvorbou. Představovala významnou avantgardní přehlídku těch nejznámějších umělců jako byli Štýrský, Toyen, Šíma, Wachsman, Wichterlová, Muzika nebo Makovský. Velkolepá vernisáž byla živě vysílaná českým rozhlasem a propojovala, ty nejstěžejnější surrealistická umělecká díla (Max Ernst, Revoluce noci, 1923) a čtení poezie. •K oficiálnímu vzniku surrealistické skupiny ČSR dochází až o dva roky později, v roce 1934. Osvobození podvědomí, myšlenek, cítění, snů a vášní patřilo mezi hlavní cíle československého surrealismu, který se odvíjel od toho světového. Karel Teige ve svém posledním poetistickém manifestu, z přelomu let 1929–1930, zaujímá stejné postoje jaké představuje surrealismus, který se tak stává stěžejním uměleckým směrem, do kterého se poetistické ideje organicky přesouvají. • कोई वर्णन उपलब्ध नहीं है. 2 13 4 7 6 5 10 9 8 11 12 1 Vincenc Makovský - Dívčí sen Obrázok, na ktorom je maľovanie, kresba, detské kresby, umelecká maľba Automaticky generovaný popis O 240 crop Josef Šíma - Podivuhodné odpoledne Josef Šíma - Krajina s torzem Obrázok, na ktorom je maľovanie, kresba, náčrt, umelecké dielo Automaticky generovaný popis O 701 crop DVD_2_2004_M,Combo Obsah obrázku obraz, kresba, umění, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Toyen - Larva I 1934/65x54 cm | Surrealismo Hana Wichterlová - Pupen 2 3 1 4 5 6 7 9 8 10 Toyen - Úděs 12 11 I.S.abART person 13 3 1 WICHTERLOVÁ – PUPEN, 1932, 80 X 28 X 26 CM) + PODSTAVEC (100 X 32 X 30) 2 MUZIKA, FIGURA V KRAJINĚ, 1932 (43,3 X 73 CM) 3 WACHSMANN – ČLOVĚK, 1932 (100 X 80 CM) 4 MAKOVSKÝ – DÍVČÍ SEN, 1932 (68 X 100 X 63 CM) +PODSTAVEC (112 X 104 X 67 CM) 5 ŠÍMA – PODIVUHDNÉ ODPOLEDNE, 1932 (122 X 58 CM) 6 ŠÍMA – KRAJINA S TORZEM, 1932 (167 X 132 CM) 7 TOYEN, MAGNETICKÁ ŽENY, 1934 8 TOYEN – OPUŠTĚNÉ DOUPĚ. 1937 (113 X 77 CM) 9 TOYEN, LARVE 1, 1934 (65 x 54 cm) 10 MUZIKA – DVĚ FIGURY (MILENCI), 1933 (80,5 x 161 cm) 11 FRANTIŠEK JANOUŠEK, MILENCI, 1934 (89x116) 12 toyen – úděs, 1937 13 Štyrský Muz a zena, 1934 A B C D Texty, doplňující materiál C: Lyrické smetí – Halas – vydáno posmrtně 1973 Slečno řekněte mi jak to děláte Že hodiny neomění když se svlékáte Dejte jí Nobelovu cenu za gesto jímž zvedá sukni svou ale ta se dává jen básníkům kteří nic podobného nesvedou. D: „Přes hluboké rozdíly, které trvají mezi poetismem a surrealismem, mají tyto názory společný osud: jsou pseudorevolučními intelektuály či revolučními pseudointelektuály šmahem a paušálně proklínány jako spiritualistické hry jako buržoazní kratochvíle, jako květy dekadence a bahna, jako rokokové cukroví, jako jed a ohavnost spuštění.“ (Karel Teige, 3. manifest poetismu, 1929 – 1930) Obsah obrázku umění, obraz, Fotka zátiší Popis byl vytvořen automaticky JINDŘICH ŠTÝRSKÝ – MUŽ A ŽENA, 1934 Seznam děl 4. části 3. patra 1.WICHTERLOVÁ , PUPEN, 1932, (80 x 28 x 26 cm) + podstavec (100 x 32 x 30 cm) 2.FRANTIŠEK MUZIKA, FIGURA V KRAJINĚ, 1932 (43,3 x 73 CM) 3.WACHSMAN, ČLOVĚK, 1932 (100 x 80 cm) 4.VINCENC MAKOVSKÝ, DÍVČÍ SEN, 1932 (68 x 100 x 63 cm) +podstavec (112 x 104 x 67 cm) 5.JOSEF ŠÍMA, PODIVUHODNÉ ODPOLEDNE, 1932 (122 x 58 cm) 6. JOSEF ŠÍMA, KRAJINA S TORZEM, 1932 (167 x 132 cm) 2. 7.TOYEN, MAGNETICKÁ ŽENY, 1934 8.TOYEN, OPUŠTĚNÉ DOUPĚ, 1937, (113 x 77 cm) 9.TOYEN, LARVE 1, 1934 (65 x 54 cm) 10. FRANTIŠEK MUZIKA, DVĚ FIGURY (MILENCI), 1933, (80,5 x 161 cm) 11.FRANTIŠEK JANOUŠEK, MILENCI, 1934, (89 x 116 cm) 12. TOYEN, ÚDĚS, 1937 13.JINDŘICH ŠTÝRSKÝ, MUŽ A ŽENA, Obsah obrázku text, software, snímek obrazovky, Multimediální software Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kresba, obraz, skica, ilustrace Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku umění, obraz, Fotka zátiší Popis byl vytvořen automaticky JINDŘICH ŠTÝRSKÝ, MUŽ A ŽENA, 1934 EMIL FILLA, ŽENSKÁ HLAVA, 1933 Propagační plán Plakát 1. AUTOR Jméno, rok narození – rok úmrtí 2. DÍLO název, rok vytvoření, materiál, technika 3.PŘEKLAD DO BRAILLOVA PÍSMA 4. AUDIO GUIDE 1. Ukázka popisky 1 2 3 4 •3. Fyzická propagace •Tištěné plakáty a brožury, které budou umístěny v kavárnách, knihkupectvích, školách a kulturních institucích •4. Interaktivní prvky •Hashtag pro výstavu, pomocí kterého by návštěvníci sdíleli své dojmy a fotografie z výstavy na sociálních sítích •Web výstavy s diskusním fórem •5. Sponzorství •Potenciální sponzoři, kteří by mohli podpořit výstavu a propagovat ji v jiných okruzích. Např. spolupráce se statutárním městem Zlín = vstupenky pro úředníky, vylepení plakátů v městských institucích a veřejném prostoru • Interpretační plán •cílová skupina: dospělé publikum, studenti středních a vysokých škol 2) Návštěvníci budou moci využít doprovodnou brožuru, která bude dostupná buď tištěnou formou nebo prostřednictvím QR kódu ve virtuální podobě. Brožura bude k dispozici pouze v českém a anglickém jazyce. 3) K dispozici bude i audioguide v angličtině pro cizince a v češtině pro skupinu se zrakovým postižením 1)několik přednášek a workshopů zaměřených na realizaci výstavy nebo na jednotlivé umělce a jejich práci, která je v rámci výstavy prezentována. Počet akcí bude záviset na zájmu, ale bude nutné se předem přihlásit. edukační plán: Interpretační plán K dispozici bude také katalog výstavy. Přítomny budou i citace, a to jak ze samotných manifestů, tak i širší literatury, která se věnuje konkrétně jednotlivým umělcům, poetismu, dané době a politické situaci. Interpretační plán Požadavky pro architekta: -panelové dělení prostoru (viz. plánek) -výška 6m -barva: bílá v částech (1., 3., 4.) tmavě tyrkysová v části (2.) Obsah obrázku text, software, snímek obrazovky, Multimediální software Popis byl vytvořen automaticky Ilustrační foto k tmavé části, Veletržní palác, stálá expozice Ilustrační foto ke světlé části, Veletržní palác, stálá expozice Kurátoři: Kateřina Ptáková, Martin Siegel, Janette Rendeková, Linda Komárková, Magdaléna Šturdíková, Petr Koželuh