Hudební nauka Opakovací kvíz 2 1. Vyberte příklady durových kvintakordů: a) a-cis-e, es-g-b, fis-a-cis b) b-d-f, ges-b-d, des-f-as c) d-fis-a, as-c-es, cis-eis-gis 2. Který tón je třeba pozměnit, abychom získali stupnici moll harmonickou? e-fis-gis-a-h-c-dis-e a) dis b) gis c) c 3. O kterou z církevních stupnic se jedná? a-h-cis-d-e-fis-g-a a) dórskou b) mixolydickou c) jónskou 4. Vyberte sextakordy: a) a-c-f, d-fis-h, g-b-e, es-g-c b) d-f-b, e-g-b, a-cis-fis, c-e-a c) d-gis-h, es-g-c, h-d-f, g-h-e 5. Jak lze pojmenovat tento jev? g-b asas-ceses a) enharmonická proměna intervalu b) enharmonická záměna intervalu c) enharmonická změna intervalu 6. Která ze stupnic nepatří mezi stupnice staré/církevní? a) frygická b) hypodórská c) pentatonická 7. Které intervaly odpovídají následujícímu zadání? v.10, zm.12, m.9, č.11 a) f-a, g-deses, f-ges, cis-fis b) d-fis, a-es, es-fes, b-f c) a-cis, d-as, gis-a, fis-h 8. Který překlad odpovídá italskému výrazu: molto appassionato a) zcela vášnivě b) více výrazně c) velmi vášnivě 9. Která z těchto melodických ozdob existuje ve formě přírazné a odrazné? a) skupinka b) mordent c) trylek 10. U které z melodických ozdob nemůže být zapsána posuvka nad ozdobou: a) obal b) mordent c) nátryl 11. Pojmenujte obraty kvintakordů: d-gis-h, a-c-e, g-b-es, es-as-c a) zv.6/4, m.5, d.6, d.6/4 b) zm.6, zm.5, d.5, m.6/4 c) zm.6/4, m.5, d.6, d.6/4 12. Vyberte odpovídající řadu pro lydickou stupnici: a) a-h-cis-d-e-fis-g-a b) a-h-cis-dis-e-fis-g-a c) a-h-cis-dis-e-fis-gis-a 13. Který název odpovídá akordu hranému rozloženě? a) pizzicato b) arpeggio c) tremollo 14. Přiřaďte akordy podle zadání: zv.v.7, m.v.7, D7, zm.m.7 a) es-g-h-d, a-c-e-gis, g-h-d-fis, d-f-as-c b) g-h-dis-fis, fis-a-cis-e, b-d-f-as, f-as-c-es c) h-dis-fisis-ais, d-f-a-cis, des-f-as-ces, e-g-b-d 15. Který z těchto nástrojů netransponuje o velkou sekundu dolů: a) lesní roh b) trubka c) trombon 16. Které z následujících stupnic mají shodný druhý tetrachord: a) cikánská dur, harmonická moll, cikánská moll b) harmonická dur, cikánská dur, melodická moll c) celotónová, cikánská dur, moll harmonická 17. Čím se liší obraty kvintakordů v hudební nauce a v harmonii: a) neliší se b) v hudební nauce je obrat kvintakordu charakteristický svým tvarem, v harmonii umístěním konkrétního tónu v basu c) v hudební nauce rozeznáváme méně obratů kvintakordů než v harmonii (v hudební nauce jde o sextakord a kvartsextakord, v harmonii navíc o sekundtercakord) 18. Jaké předznamenání musíme zapsat, chceme-li, aby hrály tyto nástroje v A dur: anglický roh, altová příčná flétna, altový saxofon, A klarinet a) 4 křížky, 2 křížky, 6 křížků, žádné předznamenání b) 2 křížky, 4 křížky, žádné předznamenání, 6 křížků c) 5 křížků, 3 křížky, 1 křížek, 7 křížků 19. U kterých nástrojů budou znít pro zapsané g1 tyto tóny: g1 , b, c1 , f1 a) fagot, barytonsaxofon, hoboj, B trubka b) trombon, Es klarinet, lesní roh, sopránsaxofon c) viola, altsaxofon, anglický roh, B klarinet 20. Vyberte chybně vytvořenou chromatickou stupnici: a) d-dis-e-f-fis-g-gis-a-ais-h-c-cis-d b) g-gis-a-b-h-c-cis-d-es-e-f-fis-g c) g-gis-a-ais-h-ces-des-d-es-e-f-fis-g